اقدامی که باعث انزواي ديپلماتيک ايالات متحده در شوراي امنيت شد؛

خودکشی اخلاقی آمریکا با وتوی آتش بس!

ایالات متحده با مخالفت با قطعنامه شورای امنیت برای برقراری آتش‌بس فوری در غزه، آن را وتو کرد.

واشنگتن درخواست شورای امنیت سازمان ملل برای آتش‌بس فوری در غزه را وتو کرد.

به نوشته رویترز، با تشدید درگیری‌ها و افزایش تعداد کشته‌شدگان غزه، اسرائیل در مرحله گسترده‌ای از جنگ، از شمال به جنوب این منطقه را در هم کوبید.

روز قبل از وتوی قطعنامه شورای امنیت توسط آمریکا، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد که هیچ کجای غزه برای غیرنظامیان امن نیست. این قطعنامه که امارات متحده عربی آن را ارائه کرده بود، با رأی اکثریت قریب به اتفاق اعضای شورا تصویب شد. ۱۳ عضو شورا به آن رأی مثبت داده، رأی بریتانیا ممتنع بود و واشنگتن نیز آن را وتو کرد.

این اقدام باعث انزوای دیپلماتیک آمریکا در شورای امنیت شد.

رابرت وود، معاون سفیر ایالات متحده در سازمان ملل به شورای امنیت ادعا کرد: «ما از درخواست این قطعنامه برای آتش‌بس ناپایدار که تنها بذر جنگ بعدی را بکارد، حمایت نمی‌کنیم».

در حالی که اسرائیل متعهد شده که در پاسخ به حمله ۷ اکتبر حماس، تا حذف کامل این گروه جنگ را متوقف نکند، ایالات متحده و اسرائیل با آتش‌بس مخالف بوده و می‌گویند که این آتش‌بس تنها به نفع حماس است.

در عوض، واشنگتن از «مکث»هایی مانند توقف هفت‌روزه درگیری‌ها که منجر به آزادی برخی از اسرا توسط حماس و افزایش جریان کمک‌های بشردوستانه شد، حمایت می‌کند.

ریاض منصور، فرستاده فلسطین در سازمان ملل به شورا گفت که این رأی به معنای آن است که «جان میلیون‌ها فلسطینی به نخی بند است».

عزت الرشیق، یکی از اعضای دفتر سیاسی حماس وتوی آمریکا را محکوم کرد و آن را «غیر انسانی» خواند.

گیلاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل در بیانیه‌ای گفت: «آتش‌بس تنها با بازگشت همه اسرا و نابودی حماس امکان‌پذیر خواهد بود».

کاخ سفید نیز در روز جمعه اعلام کرد که اسرائیل باید اقدامات بیشتری برای کاهش تلفات غیرنظامیان انجام داده و ایالات متحده نیز با نگرانی‌های بین‌المللی در مورد وضعیت انسانی در غزه موافق است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید به خبرنگاران گفت: «مسلماً همه ما می‌دانیم که می‌توان برای کاهش تلفات غیرنظامیان تلاش بیشتری کرد».

روز پنجشنبه، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده با تشدید لحن واشنگتن گفت که ضروری است اسرائیل اقداماتی را برای حفاظت از غیرنظامیان غزه انجام دهد. او در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «بین قصد صِرف برای محافظت از غیرنظامیان و نتایج واقعی که ما در میدان می‌بینیم، فاصله‌ای وجود دارد».

این اقدام آمریکا واکنش جمهوری اسلامی ایران را به همراه داشت و ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن محکوم کردن اقدام آمریکا در وتوی مجدد قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد با هدف برقراری آتش بس فوری انساندوستانه در غزه، گفت که دولت آمریکا بار دیگر ثابت کرد که بازیگر و عامل اصلی در کشتار غیرنظامیان و شهروندان فلسطینی بویژه زنان و کودکان و تخریب زیرساخت‌های حیاتی در غزه است.

به گفته کنعانی از ابتدای تهاجم وحشیانه رژیم کودک‌کش صهیونیستی علیه غزه، رژیم آمریکا به کرات همپیمانی و همراهی خود با رژیم آپارتاید اسرائیل در ارتکاب جنایات جنگی و نسل‌کشی علیه ملت فلسطین را به اثبات رسانده است.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان ادعاهای مطروحه در بیانیه سه کشور اروپایی درباره موشک مفتاح ۲ را غیرقابل قبول و فاقد هرگونه مبنای حقوقی دانست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: مقامات کنونی ایالات متحده آمریکا که در لباسی از تزویر و ریاکاری برای جان کودکان و غیرنظامیان غزه ابراز نگرانی کرده بودند، در هفته گذشته دویستمین محموله کمک‌های تسلیحاتی و نظامی خود را به دست ارتش کودک‌کش اسرائیل رساندند و در بیش از دو ماه گذشته، از هیچ‌گونه حمایت نظامی، سیاسی، اطلاعاتی، رسانه‌ای از جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع فلسطین در نوار غزه و کرانه باختری فروگذار نکرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: تردیدی نیست که دولت آمریکا در کشتار بیرحمانه قریب به ۱۸ هزار غیر نظامی که حدود ۸ هزار نفر از آنان کودکان مظلوم هستند، شریک جرم بوده و قطعا تبعات هر گونه گسترش دامنه جنگ در منطقه، متوجه رژیم آمریکا و اسرائیل غاصب است.

چین، حرف و عمل آمریکا در قبال جنگ غزه را متناقض عنوان کرد

چین، حرف و عمل آمریکا در قبال جنگ غزه را متناقض عنوان کرد

دیپلمات ارشد چین در سازمان ملل در واکنش به وتوی قطعنامه آتش‌بس بشردوستانه در غزه توسط آمریکا اعلام کرد که چشم‌پوشی از ادامه جنگ در غزه با ادعای اهمیت دادن به جان انسان‌ها در این منطقه متناقض است.

به گزارش سی‌جی‌تی‌ان، ژانگ جون نماینده دائم چین در سازمان ملل امروز شنبه گفت که پکن از اینکه این قطعنامه توسط آمریکا وتو شده عمیقا ناامید و متاسف است.

قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که خواستار آتش بس بشردوستانه فوری در غزه بود، روز جمعه توسط آمریکا وتو شد. این قطعنامه که پیش نویس آن توسط امارات ارائه شد و مورد حمایت بیش از ۱۰۰ کشور قرار گرفت، حمایت ۱۳ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت را جلب کرده بود.

ژانگ گفت: پیش نویس قطعنامه ارائه شده توسط امارات به نمایندگی از کشورهای عربی منعکس کننده درخواست جامعه جهانی و نشان دهنده جهت درست برای بازگرداندن صلح است. چین کاملا از این امر حمایت می‌کند و در حمایت از این پیش نویس قطعنامه شرکت کرده است.

نماینده چین در سازمان ملل با اشاره به اینکه ادامه جنگ باعث تلفات و ویرانی قابل توجهی شده است، بیان کرد که چشم پوشی از جنگ در غزه با ادعای توجه کردن به زندگی انسان‌ها و نیازهای بشردوستانه آنها در غزه متناقض است.

وی اضاف کرد: درحالیکه (آمریکا) از ادامه جنگ چشم پوشی می‌کند، صحبت کردن درباره حفاظت از زنان و کودکان و حقوق بشر ریاکارانه است. همه این‌ها ما را بار دیگر به استاندارد دوگانه می‌رساند.

ژانگ تاکید کرد: اگرچه پیش‌نویس قطعنامه وتو شده است، درخواست قوی جامعه بین‌المللی برای آتش بس با هدف حفاظت از غیرنظامی‌ها از فاجعه انسانی بزرگتر را تضعیف نخواهد کرد.

این دیپلمات چینی گفت: پکن از اسرائیل می‌خواهد که به درخواست جامعه بین‌المللی توجه کند و «مجازات دسته جمعی مردم غزه» را متوقف کند.

رسانه‌های آمریکایی می‌گویند دولت جو بایدن رییس جمهور آمریکا از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و کابینه اشغالگر به دلیل عمل نکردن به توصیه‌های آن درباره کشتار غیرنظامیان در غزه ناراضی است و این نارضایتی به خشم تبدیل شده است. این در حالی است که بایدن کنگره را برای موافقت با کمک‌های نظامی بیشتر به رژیم اشغالگر به ارزش ۱۴ میلیارد دلار تحت فشار گذاشته است و تأکید دارد که کنگره باید همچنین با کمک‌های نظامی به ارزش ۳.۸ میلیارد دلار که شامل جنگنده ها و بمب ها است، موافقت کند.

جهان پس از بمباران اتمی شهرهای ناکازاکی و هیروشیما بار دیگر شاهد انحطاط اخلاقی وحشتناک آمریکا است؛ واشنگتن آشکارا با آتش‌بس انسانی در غزه مخالفت کرده و با این موضع‌گیری، عملا در تجاوز رژیم اشغالگر به نوار غزه مشارکت مستقیم دارد. آمریکا با وتوی قطعنامه آتش‌بس، این بار دست به خودکشی اخلاقی و انسانی در غزه زده است.

چاپ در شماره ۱۴۲۵روزنامه ی یادگار امروز مورخ۱۴۰۲/۰۹/۱۹

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور