الزامات مشارکت حداکثری

 

فرهاد کلهر/فعال رسانه ای

رهبر انقلاب در سخنانی برای چندمین بار بر ضرورت مشارکت حداکثری مردم در انتخابات اسفند ماه تاکید کردند، هرچند مردم، تنها مخاطب رهبری نیستند بلکه مقامات حاکمیتی، بویژه دولت و زیرمجموعه های متعدد آن در کانون مخاطبان سخنان رهبری قرار می‌گیرندلذا برای تحقق منویات ایشان توجه به چند نکته ضروری است:اغلب منتقدان، تاکید دارند نکاتی مانند ردصلاحیت‌های گسترده و جناحی شورای نگهبان و هیات‌های تحت نظر وزارت کشور، فشارهای روزافزون اقتصادی، عدم شفاف سازی فسادهای بزرگی همانند فساد چای دبش و حتی تلاش هایی برای سرپوش گذاشتن بر این فسادها، پیگیری مسایل تنش زایی مانند حجاب اجباری و … از عوامل موثر در کاهش انگیزه مردم برای مشارکت در انتخابات است.

از این زاویه، در واقع، مردم، تنها مخاطب رهبری نیستند بلکه مقامات حاکمیتی، بویژه دولت و زیرمجموعه های متعدد آن در کانون مخاطبان سخنان رهبری قرار می‌گیرند و تا زمانی که آنان به وظایف و ماموریت های خود برای جلب رضایت مردم عمل نکنند، طبیعتا، برگزاری انتخابات با مشارکت بالا، دشوار و شاید دور از دسترس خواهد بود. نهادهای حاکمیتی و دولت، به عنوان مخاطبان سخنان رهبری، برای فهم و درک اعتبار و جایگاه خود نزد افکارعمومی ، کافی است تا زمان باقیمانده به برگزاری انتخابات، نظرسنجی‌هایی واقعی و نه سفارشی انجام دهند تا دریابند در وضعیت موجود، مشوق یا مانع حضور مردم پای صندوق رای هستند یا خیر؟هرچند، بعید است، نوع نگاه اکثریت مردم به مسئولان و چالش‌های موجود، معلوم و مشخص نباشد. اما یافته‌های نظرسنجی های به‌روز، تصویری گویا از موانع عدم مشارکت یا تردید انتخاباتی مردم را به تصوبر می کشد و اگر عزمی برای ارتقای انگیزه رای‌دهندگان باشد، آنگاه، می توانند با حل نه تمامی مشکلات، اما حداقل با مهار بخشی از ریشه‌های نارضایتی‌ها، بسترساز افزایش آمار رای‌دهندگان شوند.

فراموش نکنیم، از ارکان جهاد تبیین که مورد تاکید فراوان است، ارایه گزارش‌های صادقانه به مردم و بیان واقعیت‌هاست. بنابراین تا زمانی که مردم، صداقت مسئولان را نپذیرند، به مرحله اقناع جهت حضور در انتخابات نخواهند رسید.

چاپ در شماره ۱۴۵۴روزنامه ی یادگار امروز مورخ۱۴۰۲/۱۰/۲۴

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور