نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوبا علی‌محمد نمازی

امیدواری اصلاح‌طلبان به تشکیل اقلیتی پرقدرت مثل مجلس پنجم

یک عضو شورای مرکزی کارگزاران گفت: من باور دارم انشعابی بین دو طیف راست و چپ اصلاحات نیست.

سید حسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی، در گفت‌وگوی اخیرش از احتمال ائتلاف کارگزاران با طیف نزدیک‌ به حسن روحانی سخن گفته است. او تصمیم درباره ائتلاف را منوط به روشن‌شدن تکلیف صلاحیت‌های نامزدهای اصلاح‌طلب دانسته و گفته است که فعلا در جبهه اصلاحات بحث مشارکت مشروط در میان است.

علی‌محمد نمازی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران، درباره این موضوع یعنی احتمال ائتلاف گفت: در مرحله نخست بررسی صلاحیت‌ها بسیاری از اصلاح‌طلبان ردصلاحیت شدند اما حالا و بعد از سخنان مقام رهبری در خوزستان و کرمان و تأکید ایشان بر مشارکت بالای انتخاباتی، رقابتی‌بودن انتخابات، سالم‌بودن انتخابات و رعایت امنیت انتخابات و پس از آن سخنان آقای حداد عادل به‌عنوان فردی نزدیک به رهبری مبنی بر اینکه شورای نگهبان نباید سختگیری کند، این امید وجود دارد که تأییدصلاحیت‌شدگان مرحله اول ردصلاحیت نشوند یا ردصلاحیت‌شدگانی که اعتراض کرده‌اند، تأییدصلاحیت شوند. در این شرایط اگر نامزدهای اصلاح‌طلب امکان حضور در انتخابات را داشته باشند، طبیعی است احزاب اصلاح‌طلب وارد انتخابات می‌شوند و حتی امکان ائتلاف دو حزب کارگزاران و اعتدال و توسعه وجود خواهد داشت.

او ادامه داد: علی‌رغم فضای سرد انتخاباتی تا این لحظه، اما اگر چند حزب اصلاح‌طلب و اعتدالی به طور جدی وارد انتخابات شوند و البته در دوره تبلیغات انتخاباتی بتوانند خوب عمل کنند، می‌شود انتظار داشت که حداقل اقلیتی پرقدرت مانند آنچه در مجلس پنجم شاهد بودیم در مجلس دوازدهم تشکیل شود.

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: من باور دارم انشعابی بین دو طیف راست و چپ اصلاحات نیست. به هر حال طیف چپ هم نمی‌گوید که مردم انتخابات را تحریم کنند. آنها می‌گویند نامزدی نداریم که بخواهیم در انتخابات شرکت کنیم. اگر تعدادی از اصلاح‌طلبان هم وارد مجلس شوند، احتمالا آنها از آن نمایندگان حمایت می‌کنند مانند آنچه در مجلس نهم و دهم رخ داد و کسی ایرادی نخواهد گرفت. اکنون آقایان پزشکیان، مطهری و رحیمی جهان‌آبادی که جزو طیف چپ محسوب نمی‌شوند اما همین‌ها که ردصلاحیت شدند، مردم ناراحت شدند؛ بنابراین نگاه جامعه صفر و صدی نیست. نگاه جامعه به سمت تعادل می‌رود و اگر هر فردی که خواهان اصلاح امور باشد هم در نگاه مردم مثبت تلقی می‌شود. در مجموع من تلقی نمی‌کنم که انشعابی میان اصلاح‌طلبان رخ‌ داده یا رخ خواهد داد.

نمازی در پایان گفت: علاوه بر همه اینها اصلاح‌طلبی باید تکامل یابد و به سمت بهترشدن حرکت کند. مسئله این است که حتی اگر افرادی که متعلق به پایگاه اصلاح‌طلبی نیستند اما نگاهشان ترقی نوع حکمرانی و اداره بهینه کشور باشد بتوانند در عرصه‌ نمایندگی یا مدیریتی کار‌ کنند، حتما خروجی‌اش مثبت خواهد بود و ماهیت عمل و نوع تفکر چنین افرادی اصلاح‌طلبانه است؛ بنابراین اصلاح‌طلبی را نباید محدود به پایگاه خاصی بدانیم.

چاپ در شماره ۱۴۴۵روزنامه ی یادگار امروز مورخ۱۴۰۲/۱۰/۱۳

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور