فصل جدید در تاریخ مقاومت فلسطین

 

دکتر حسن نجف وند – مدیرمسئول

عملیات طوفان الاقصی توسط گروه‌های مقاومت و ملت مظلوم فلسطین برای مقابله با اشغال سرزمین خود آغاز شده و ضربات وارده بر رژیم اشغالگر،فصل جدیدی را در تاریخ مبارزات ضد صهیونیستی در سرزمین های اشغالی گشوده است.

گروه‌های مقاومت فلسطین دیروز عملیاتی بزرگ و گسترده را اجرا کردند که به گفته کارشناسان و ناظران سیاسی و امنیتی شوک آور برای صهیونیست‌ها و تارخی و ماندگار در نبردهای اعراب و اسرائیل بوده است. در این عملیات برای نخستین بار فلسطینی‌ها به اراضی اشغالی نفوذ کرده و از زمین، زیر زمین، هوا و دریا این رژیم را هدف قرار داده و ده‌ها صهیونیست را بازداشت و در حملات موشکی تلفات بسیاری از صهیونیست‌ها گرفتند.

تردیدی نیست که اقدام رزمندگان فلسطینی به اسرائیل در دفاع از حقوق مسلم و انکار ناپذیر خود و واکنش منطقی آنان نسبت به جنایت مکرر صهیونیست‌ها بوده و مورد حمایت آزادگان جهان و بخصوص جهان اسلام است.

این عملیات نشان داد که امکان آزادسازی سرزمین های اشغالی فلسطینی ها در کرانه باختری و نیز سرزمین های شبعا در لبنان و بلندی های جولان در سوریه در یک قیام عمومی فلسطینی ها با کمک گروه های مقاومت وجود دارد واز لحاظ سیاسی و نظامی این عملیات نکات قابل توجهی مانند  این که  اسرائیلی ها نتوانسته اند برنامه گسترده مقاومت فلسطینی را در تهاجم به سرزمین های اشغالی پیش بینی کنند و شکست اطلاعاتی سختی خورده اند واز نظر امنیتی و نظامی آسیب پذیرند و قادر به حفظ امنیت صهیونیست ها نیستند و  سامانه های سپر موشکی و گنبد آهنین قادر به جلوگیری از راکت های فلسطینی ها نیست واز همه مهمتر برقراری رابطه اسرائیل با کشورهای عربی، تضمین کننده امنیت و بقای اسرائیل نیست.

این پیروزی فلسطینی ها تنها با حمایت همه جانبه جمهوری اسلامی ایران تداوم یافته است واگر کشورهای عربی و اسلامی به جای تلاش برای برقراری ارتباط با اسرائیل به حمایت از فلسطینی های آواره و فقیر بپردازند، امکان تشکیل دولت فلسطینی در سرزمین های اشغالی وجود دارد.

یکی از نکات مهم  دیگر این عملیات بحران های داخلی که ماه‌هاست رژیم صهیونیستی با آن درگیر است از امروز تشدید شده و عملا نتانیاهو در وضعت کناره گیری از قدرت و یا جنگ گستره با معترضان و جریان‌های سیاسی مواجه می‌شود. دوم آنکه آمریکا و کشورهایی همچون آلمان، انگلیس و فرانسه همواره مدعی حمایت از متحدان خود بوده و اقداماتشان را در قبال رژیم صهیونیستی را شاهد مثال این ادعا می‌اوردند.

در همین حال رژیم صهیونیستی نیز همچون گذشته با کشتار غیر نظامیان و ویران سازی غزه به دنبال سرپوش نهادن بر شکست راهبردی خود بوده است. در کنار آنچه در میدان جنگ روی داده این عملیات دارای پیامدها و پس لرزه‌هایی است که تا مدتها باقی خواهد ماند. نخست آنکه نتانیاهو نخست وزیر صهیونیست‌ها در هفته‌های اخیر با برجسته سازی سازش عربستان با این رژیم و افزایش جایگاه جهانی این رژیم، به دنبال کاهش فشارهای داخلی و مقابله با اعتراضات خیابانی بوده است.

جنگ هم مثل موضوعات عام دیگر برای خودش قوانینی دارد و همیشه دو طرف جنگ که دشمن یکدیگر هستند، خود را موظف شمرده اند که به این قوانین عمل کنند اما تمام شواهد نشان می دهد که در جنگ اخیر مردم فلسطین با رژیم اشغالگر قدس، اصل عدم حمله به مردم بی دفاع و اماکن مسکونی نقض شده و افراد غیرنظامی از جمله برج مسکونی فلسطین، از سوی ارتش صهیونیستی مورد تهاجم و تجاوز قرار گرفته اند.در عین حال بر اساس کلیه موازین شناخته شده بین‌المللی و اصول بنیادین حقوق بین‌الملل،دفاع مردم فلسطین از سرزمین اشغال شده خود، حقی طبیعی و مشروع است.

هر چند با افزایش تلفات رژیم صهیونیستی و ناتوانی در میدان جنگ،این رژیم مذبوحانه با هدف قراردادن مردم بی دفاع و مراکز غیر نظامی در غزه،بر انبوه جنایات خود می افزاید. بر اساس کنوانسیون های ژنو مصوب ۱۹۴۹ و پروتکلهای الحاقی آنها مصوب ۱۹۷۷، غیرنظامیان و تمامی کسانی که در جنگ مشارکت ندارند نباید تحت هیچ شرایطی مورد هدف حمله قرار گرفته و باید تحت حمایت دولتها و مجامع بین المللی از جمله شورای امنیت سازمان ملل متحد باشند.در واقع بر اساس موازین بین المللی مسأله جنگ با بمباران مردم و حمله به شهرهای بی دفاع از یک سنخ نیست؛ درگیری در میدان و جبهه را “جنگ” می نامند اما تهاجم به مردمان بیگناه، «جنایت» تلقی می شود. شورای امنیت سازمان ملل متحد و نهادهای بین المللی موظف هستند بین جنگ و جنایت تفکیک قائل شده و با محکوم کردن جنایت، از نقض مقررات بین المللی جلوگیری کنند.

چاپ در شماره ی۱۳۷۲روزنامه ی یادگار امروز مورخ۱۴۰۲/۰۷/۱۷

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور