خرید و فروش جت شخصی در بازار صنعت هوایی خبر ساز شد

زمین و آسمان  در دست متمولان

زهره آقاجانی / گروه  اقتصادی

از اواسط دی‌ماه سال گذشته (۱۴۰۲) قیمت بلیت‌های هواپیما با افزایش رو به رو شد از سوی دیگر کمبود ناوگان هوایی نیز موجب کمیاب شدن بلیت هواپیما در بازار شد؛ پس از رأی دیوان، قیمت بلیت پروازهای داخلی از سوی شرکت‌های هواپیمایی حدود ۱۰۰ درصدی افزایش یافت.

ایرلاین‌ها مدعی هستند که دلیل گرانی بلیت به دلیل ثابت بودن نرخ در طول ۲ سال گذشته بود. البته همچنان ایرلاین‌ها ادعا می‌کنند که قیمت بلیت هواپیما با توجه به افزایش هزینه‌ها برای آنها صرفه اقتصادی ندارد و باید نرخ‌گذاری توسط خود شرکت‌های هواپیمایی انجام شود؛ البته دیوان عدالت اداری قیمت گذاری را به خود ایرلاین‌ها واگذار کرده بود اما وزارتخانه راه و شهرسازی این قانون را موقوف‌الاجرا کرد.بر همین اساس ایرلاین‌ها با موقوف الاجرا شدن قانون آزادسازی قیمت بلیت هواپیما به لج و لجبازی کردن با سازمان‌های مربوطه افتادند و بلیت‌های خود را قیمت‌های بالا یا «بیزینس» در بازار عرضه می‌کنند که موجب نارضایتی مسافرین شده است.

 

وضوح کمبود بلیت در اغلب مسیرها

در حالی که تصور می‌شد بعد از موقوف‌الاجرا رأی دیوان عدالت شاهد بازگشت قیمت بلیت هواپیما به قبل باشیم اما براساس بررسی سایت‌های فروش بلیت هواپیما نشان می‌دهد؛ که برخلاف تذکرهای رئیس سازمان هواشناسی و وزیر راه و شهرسازی همچنان فروش بلیت بالاتر از نرخ‌های مصوب در برخی مسیرها و توسط برخی ایرلاین‌ها ادامه دارد. از طرف دیگر با چارتر کردن برخی از خطوط پروازی توسط آژانس‌های هواپیمایی در روزهای مختلف، بلیت هواپیما نایاب می‌شود.با وجود اظهارات مسؤولان وزارت راه و شهرسازی در رابطه با ورود هواپیماهای متعدد به کشور و الحاق آنها به ناوگان هوایی، اما در عمل تغییر محسوسی در عملکرد شرکت‌های هواپیمایی و افزایش خدمات‌رسانی آنها به مردم صورت نگرفته است؛ البته بعضاً در برخی از مسیرها بلیت هواپیما نیست یا با قیمت نجومی چند برابر قیمت مصوب عرضه می‌شود.البته اخباری مبنی بر آزادسازی سوخت هواپیما و حذف یارانه مطرح شد.مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در خصوص قیمت سوخت هواپیما، گفت: هم‌اکنون سوخت هواپیما با قیمت لیتری (۶ هزار ریال) به شرکت‌های هوایی عرضه می‌شود که در مقایسه با قیمت سهمیه‌ای بنزین در بازار آزاد (۱۵ هزار ریال) عرضه می‌شود که طی جلسات اخیر موضوع افزایش قیمت سوخت هواپیما در دولت مطرح شد که این طرح تا اطلاع ثانوی لغو شد.کلاف قیمت بلیت هواپیما روز به روز در حال پیچیده شدن است؛ مسافران سرگردان برای پیدا کردن بلیت مجبورند سراغ بازار سیاه بروند و هزینه بیشتری پرداخت کنند. اما گرانی بلیت، فقط یک مسئله نیست؛ مسئله دیگر کمبود بلیت در برخی از خطوط پرتردد است. اما مجوز افزایش ۲۹ درصدی بلیت پروازهای داخلی در اردیبهشت (۱۴۰۲)، شرکت‌های هواپیمایی را راضی نکرد.در حالی این شرایط هم اکنون گریبان گیر متقاضیان بلیت است که روز گذشته خبری مبنی بر مجوز خرید جت شخصی نیز از سوی رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در رسانه‌ها مطرح شد و سرو صداهای زیادی نیز به پا کرد.

 

خرید و فروش جت شخصی در بازار صنعت هوایی!

محمد محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشور خبری مبنی بر آزاد بودن خرید و فروش جت شخصی ۷ نفره خبر داد و اعلام کرد «خرید و فروش جت‌های ۷ نفره برای عموم شهروندان آزاد است.همچنین وی افزود: در حال حاضر «بسیاری از مردم از این فضا استفاده می‌کنند، مانند: تاجرها، برخی از مسئولان، تیم‌های ورزشی و تیم‌های اقتصادی از متقاضیان جت‌های خصوصی‌اند.»با توجه به سخنان رئیس سازمان هواپیمایی در خصوص «خرید و فروش جت شخصی» و عدم توجه به وضعیت بازار بلیت هواپیما مشخص است این بازار به دست متمولین افتاده، زیرا قطعاً مبلغ جت شخصی به‌گونه‌ای نخواهد بود که عموم مردم توانایی خرید آن را داشته باشند. به نظر بهتر بود متولی صنعت هواپیمایی کشور ابتدای به دنبال سامان‌دهی بلیت هواپیما بود تا آزاد سازی خرید جت شخصی برای عموم مردم! نکته جالب توجه این است که وقتی نگاهی به قیمت جت شخصی ۷ نفره می‌اندازیم مشخص می‌شود فقط بخشی از جامعه توان خرید این وسیله را دارند زیرا کمتر کسی می‌تواند حداقل ۱۸۰ میلیارد تومان بابت یک وسیله نقلیه شخصی بپردازد.

چاپ در شماره ۱۵۲۱ روزنامه یادگار امروز مورخ ۱۴۰۳/۰۲/۰۳

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور