ضرورت شناسایی استعدادها و هدایت آنها به سمت رشته های متناسب

تقویت ورزش قهرمانی با پیکر سنجی

عباس دارایی/ اختصاصی یادگار امروز

ایران دارای قهرمانان و استعدادهای بسیار زیادی در حوزه ورزشی است به طوری که با برخورداری از ورزشکاران مدال آور و دارای پتانسیل ،این کشور یکی از قطب های ورزشی قهرمانی در جهان  محسوب می شود.

با وجود برخورداری ایران از قهرمانان ارزنده و کسب مدال های مختلف در آوردگاههای جهانی و المپیک اما روشی علمی برای شناسایی استعدادها و معرفی آنها به رشته های متناسب با توان و ظرفیت شان کمتر مورد توجه قرار گرفته و غالبآ ورزشکاران ایرانی فعالیت های ورزشی خود را در سنین پائین بدون توجه به استعداد و پتانسیل های خود که مرتبط با یک رشته ورزشی باشد آغاز می کنند.

مراکز پیکر سنجی در واقع به عنوان ارزیاب توان و ظرفیت افراد برای حضور در رشته های ورزشی متناسب یکی از راههای تقویت استعدادها و ترغیب شان به رشته های دارای پتانسیل است .در این زمینه آنچه بیش از پبیش احساس می شود توجه جدی مدیران حوزه ورزش به مراکز پیکر سنجی برای شناسایی استعدادها و تقویت ورزش در کشور برای سالهای آینده است.

یکی از راههای شناسایی استعدادها و هدایت آنها به سمت رشته های متناسب با توان افراد ،پیکر سنجی است  ، پیکر سنجی روشی علمی برای شناسایی استعدادها و ترغیب آنها به فعالیت در رشته ورزشی متناسب با توان و ظرفیت موجود در افرادی است که می خواهند فعالیت ورزشی کنند.

هر فردی توان و ظرفیتی برای فعالیت در یک رشته ورزشی دارد و پیکر سنجی دقیقآ به افراد می گوید که توان و ظرفیت شما برای کدام فعالیت ورزشی مناسب تر است .

پیکر شناسی یک علم است که در آن  بررسی ساختار عضلانی و اسکلت بندی  فرد انجام می شود و  یکی از علوم تخصصی در ورزش است که متاسفانه در سالهای گذشته مورد غفلت قرار گرفته است.

استعداد یابی یک روش علمی و معتبر است که در آن با شناسایی افرادی مستعد برای یک رشته خاص می شود سرمایه های ورزشی یک جامعه را تقویت کرد به گونه ای که متناسب با توان و ظرفیت هر فردی این علم افراد را به سمت استعداد شان هدایت می کند.

کشف استعدادهای فرزندان ۶تا ۱۴ساله برای هدایت شان به رشته های ورزشی مناسب در قالب تست های پیکر سنجی انجام می شو و از این رو  یکی از شاخص های اصلی  برای استعداد یابی و معرفی یک رشته ورزشی متناسب با استعداهای جسمانی هر فرد به انجام تست ها و آزمایش های پیکر شناسی بستگی دارد.

هر فردی یک فیزیکی خاص دارد از لحاظ جسمانی و  باید سعی بشود استعدادها شناسایی و از هدر رفتن این سرمایه های آینده ورزش جلوگیری شود.

تست هایی که در پیکر سنجی ورزشی انجام می شود یک سری اعداد خام بدست می آید که این اعداد در فرمتی که تعریف شده مشخص می کند که یک فردی که متقاضی  فعالیت ورزشی است در حداقل ۱۰رشته ورزشی به ترتیب اولویت استعداد فعالیت دارد و می تواند در آن رشته ها فعالیت ورزشی کند.

پیکر سنجی حالا یک علم است که در آن استعدا شناسی و سوق دادن استعدادها به توان واقعی افراد در حوزه فعالیت ورزشی جر یان دارد، پیش از این هر فردی بدون توجه به استعداد و ظرفیتی که دارد مبادرت به فعالیت ورزشی می کرده است که عمر ورزشی افراد را هدر می داد و علاوه بر این بی توجهی به علم پیکر سنجی زمینه را برای تضعیف ورزش قهرمانی فراهم می کرد و از این حیث مجموعه افرادی که فعالیت ورزشی می کردند چون قابلیت های خود را نمی شناخته اند در ورزش و استعداد واقعی خود فعالیت نکرده و به همین دلیل ورزش قهرمانی ما در سایه قرار گرفته است.

پیکر سنجی از هدر رفت عمر ورزشی و هزینه‌های جاری فرد جلوگیری می کند و توان و واقعیات بدنی و جسمانی افراد را تعیین می کند.

در استعدادیابی ویژگیهای پیکر سنجی ،فیزیولوژی ،روان شناختی و روانی حرکتی  مورد ارزیابی قرار می گیرد.یک مرحله از استعداد یابی همین بحث پیکر سنجی است که در مراکز پیکر سنجی  از طریق قد نشسته ،قد ایستاده و وزن که نرم افزار نشان می دهد ارزیابی می شود این افراد در چه رشته هایی استعداد داشته و می توانند موفقیت حاصل کنند.

پیکر سنجی  کمک می کند تا مناسب ترین فعالیت های ورزشی را برای تضمین سلامت فرد تعیین کرده و  علاوه بر این از ویژگی های فردی  هر شخص متناسب با  رشته های ورزشی استفاده خواهد کردو به مدد همین علم است که امروزه  شناسایی استعدادهای ورزشی  در ورزش به خدمت گرفته می شود.

ایران یک کشور مملو از استعدادهای ورزشی است و وجود مراکز پیکر سنجی و پایگاههای ورزش قهرمانی می تواند در شناسایی و تقویت استعدادها موثر واقع شود.

چاپ در شماره ۱۵۱۹ روزنامه یادگار امروز مورخ ۱/۰۲/۱۴۰۳

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور