پیش دربی تماشایی سرخ ها

پرسپولیسِ اوسمار ، تهاجمی و ترسناک

عباس دارایی/ اختصاصی یادگار امروز

پرسپولیس در هفته نوزدهم لیگ برتر فوتبال ایران برابر فولاد خوزستان به برتری پرگل چهار بر دو رسید .

فولادی ها در ابتدای نیمه اول خیلی زود روی اشتباه مهلک بیرانوند دروازه بان پرسپولیس توسط کولیبالی  به گل رسیدند ، پس از این گل شاگردان آل نعمه یک ساختار موزون دفاعی پرتعداد را در نیمه خودی تشکیل داده و پرسپولیسی ها نیز با پاس های کوتاه و بازی مالکانه و استفاده مداوم از عرض زمین سعی در نزدیک شدن به دروازه فولادی ها را داشتند .

۲۵دقیقه بازی مالکانه و چشم نواز پرسپولیسی ها خیلی زود دفاع لایه لایه فولاد را شکست ، یک و دوی زیبا و هماهنگ ترابی و ارونوف منجر به گل تساوی شد، ترابی ارونوف را صاحب توپ کرد و دوباره خود ترابی صاحب توپ شد و با پاس در عمق، ستاره ازبکی کار را تمام کرد.

دقیقه ۴۱ اما باز روی اشتباه دروازه بان و مدافعین پرسپولیس ، فولاد به گل رسید ، سانتر وحید حیدریه از روی ضربه ایستگاهی با ضربه سر رو به عقب فرشاد فرجی در آستانه ورود به دروازه قرار گرفت و عبدالکریم حسن که قصد دفع توپ داشت موفق نشد و گل به خودی زد.

پرسپولیس در نیمه دوم با توپ پر به زمین آمد و بعد از اینکه در تصمیمی مشکوک گل عبدالکریم حسن آفساید گرفته شد، گل‌های سرخ‌ها یکی پس از دیگری از راه رسیدند.، ابتدا عیسی آل‌کثیر گل تساوی را زد ، حرکت سریع پرسپولیس از سمت راست با دریبل فوق العاده دانیال همراه شد و پاس او به عیسی آل کثیر منجر به گل دوم سرخ‌ها شد.

دقیقه ۶۶ مدافع فولاد با دست مانع از گلزنی پرسپولیسی ها شد ،  پنالتی و اخراج به سود پرسپولیس منجر به گل سوم شد ، حسین کنعانی پشت ضربه پنالتی ایستاد و با یک مکث، توپ را سمت چپ خودش زد و کنت درحالی که جهت توپ را تشخیص داده بود نتوانست به آن برسد و در نهایت در دقیقه ۷۴ شوت فوق العاده ترابی برای گل چهارم خامه روی کیک پرسپولیس بود.

شاگردان اوسمار ویرا که این روزها شمایل هجومی تری نسبت به دوران حضور گل محمدی در پرسپولیس پیدا کرده اند با وجود خریدهای خوب و بهره گیری از توان و تکنیک اورنوف و بازیخوانی خوب عناصر میانی و بازی روبه جلوی رفیعی و عبدالکریم حسن در سمت چپ

اوسمار در حالی سکان هدایت پرسپولیسی ها را بر عهده گرفته بود که  از یک سو گل محمدی از سرمربی گری سرخ پوشان استعفا کرده بود و از سوی دیگر برانکو که آلترناتیو اصلی سرمربی مستعفی بود به پرسپولیس پاسخ منفی داد تا نگرانی هواداران این تیم پرطرفدار در بالاترین سطح ممکن قرار گیرد و بسیاری کنار رفتن گل محمدی را آغاز افول تیمی قلمداد می کردند که نظم نوینش  با برانکو شکل گرفته  و با کالدرون و گل محمدی این جاه طلبی و اقتدار تداوم پیدا کرده بود .

خیلی زود مدیران باشگاه بر روی اوسمار بعنوان گزینه اصلی سرمربی گری پرسپولیس تمرکز کردند زیرا دست شان خالی و عملا نه پولی برای استخدام مربی بزرگ خارجی داشتند و نه نامی قابل اعتنا و آشنا به شرایط تیم در داخل داشتند ،  به انتخاب دستیار گل محمدی  بعنوان سرمربی هواداران واکنش منفی نشان دادند  ، دشت اول مرد برزیلی با یک باخت نابهنگام برابر آلومینیوم اراک در بازی نخست نیم فصل دوم لیگ  رقم خورد ، او در ادامه کار اما توانست پرسپولیس را جمع کرده و با شناختی که بواسطه همراهی با گل محمدی در فصل گذشته و فعلی داشت بر شرایط بازیکنان آگاه بوده و با بهره گیری از  خریدهای خوبی نظیر حسن قطری ، اورنوف ازبکستانی ، آل کثیر و خدابنده لو هم نقاط ضعف تیم را برطرف کرد و هم شکل و شمایل جدیدی را از حیث بار هجومی به تیم پرطرفدار پایتخت داده است .

رونمایی از پرسپولیس قدرت مند و ترسناک از بازی با تراکتور سازی شروع شد ، شاگردان اوسمار در این بازی به برتری دو بر صفر رسیدند ، در بازی بعد در اصفهان تیم خوب ذوب آهن را یک بر صفر شکست داده و موقعیت های گلزنی زیادی را نیز هدر دادند ، در جام حذفی نیز با یک بازی تهاجمی تر برابر نفت و گاز گچساران به برتری سه بر صفر رسیدند و حالا در تداوم روزهای خوب اوسمار ، او چهارمین برد پیاپی اش را با برتری چهار بر دو برابر فولاد خوزستان سپری می کند.

اوسمار با برخی تغییرات در شکل بازی پرسپولیس ، برخی عناصر تهاجمی و کارساز تیمش را نیز احیا کرده است ، یکی از این بازیکنان مهدی ترابی است ، ترابی که در سال‌های اخیر یکی از بهترین‌های پرسپولیس بوده ، در نیم فصل اول شرایط خوبی نداشت و افت کرده بود.

او اما بعد از آمدن اوسمار دوباره به همان ستاره تاثیرگذار پرسپولیس تبدیل شد و در هفته‌های اخیر فوق العاده بود ، اوسمار جای ترابی را در ترکیب پرسپولیس عوض کرده و او را از سمت چپ به سمت راست برده است. همین موضوع در کنار آزادی عملی که سرمربی جدید پرسپولیس به این بازیکن داده، باعث شد تا یک ترابی متفاوت را در نیم فصل دوم ببینیم.

پرسپولیس در  ۴ بازی با هدایت اوسمار از حیث بازی مالکانه  آمار خوبی داشته است ، اگر دیدار با تراکتور که بازیکنان پرسپولیس در آن ۴۲ درصد مالکیت توپ را در اختیار داشتند، فاکتور بگیریم  در سایر دیدارها مالکیت توپ سرخ‌ها بیش از ۵۰ درصد بوده است ، پرسپولیس در بازی با آلومینیوم ۶۱درصد، در دیدار با ذوب آهن ۵۸درصد و در مصاف با نفت و گاز گچساران ۶۲ درصد و فولاد ۶۴ درصد مالکیت توپ را عهده دار بوده است.

۱۰ گل در چهار بازی نشان از یک پرسپولیس تهاجمی است که فوتبالی شناور ، پرموقعیت با بازی زیبا و مالکانه ارائه می دهد ، سرخ‌ها با کسب سه امتیاز مهم به استقبال دربی رفتتد اما محرومیت حسین کنعانی اتفاق تلخ این مسابقه برای این مدافع بود و او شهرآورد را از دست داد.

چاپ در شماره ۱۴۹۸ روزنامه ی یادگار امروز مورخ ۱۴۰۲/۱۲/۲۰

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور