مورایس به آخر خط رسید؟

سقوط آزاد سپاهان

مرتضی برکاته/گروه ورزش

تیمی که مدعی اول کسب قهرمانی لیگ بیست‌وسوم بود، حالا در خطر خروج از جمع ۴ تیم برتر جدول رده‌بندی است.

سپاهان آنقدر در بازار نقل‌وانتقالات تابستانه پیش از شروع لیگ بیست‌وسوم درخشان حاضر شد که نه‌تنها هواداران این تیم، بلکه علاقه‌مندان به سایر تیم‌ها از جمله استقلال و پرسپولیس هم مدعی اول کسب عنوان قهرمانی را سپاهانِ ژوزه مورایس می‌دانستند؛ به‌ویژه آنکه در فصل گذشته هم سپاهانی‌ها در رقابتی میلی‌متری و جذاب با پرسپولیس، با فاصله تنها یک امتیاز نتوانستند به مقام قهرمانی برسند و فرم درخشان سپاهان با هدایت مورایس باعث شده تا هواداران این تیم بیش از پیش به موفقیت در لیگ بیست‌وسوم امیدوار شوند.

 

شروعی رویایی‌تر از همیشه

طلایی‌پوشان فصل را هم رویایی آغاز کردند و شکست دادن تراکتور تبریز، ذوب‌آهن اصفهان، استقلال تهران و پیکان تهران در روزهای آغازین لیگ بیست‌وسوم باعث شد تا با صلابت، فصل جدید برای طلایی‌پوشان آغاز شود و آن‌ها با ۱۲ امتیاز در قامت صدرنشین کار خود را پیش بردند. کسر ۴ امتیاز، تساوی در عراق برابر نیروی هوایی در آغاز فصل جدید رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا و عدم برگزاری دوئل با الاتحاد، جو اردوی سپاهان را بهم ریخت اما آن‌ها توانستند دوباره سرپا شوند و در لیگ برتر به بردهای سریالی‌شان ادامه دادند و صنعت‌نفت را با ۴ گل در هم کوبیدند.

 

کسر امتیاز هم ترمز تیمِ مورایس را نکشید!

هواداران سپاهان با توجه به روند نتیجه‌گیری تیم‌شان در فصل جدید با وجود کسر امتیاز، بیش از پیش نسبت به آینده سپاهان در لیگ بیست‌وسوم امیدوار شدند اما شرایط رفته‌رفته علیه طلایی‌پوشان تغییر کرد. آن‌ها که در ۲ هفته پیاپی برابر نساجی و ملوان، یک تساوی و یک شکست را متحمل شدند، برای خروج از بحران موقت، اولمالیق را در لیگ قهرمانان آسیا با ۹ گل در هم کوبیدند و توانستند از سد پرسپولیس و استقلال خوزستان هم بگذرند و در رقابت‌های داخلی، بردهای سپاهان برابر مس رفسنجان و فولاد خوزستان و البته هوادار ادامه پیدا کرد و در رقابت‌های آسیایی هم شکست دادن نیروی هوایی عراق در تهران باعث صعود طلایی‌پوشان به مرحله حذفی شد.

 

آمار حیرت‌انگیز پیش از سقوط آزاد

شاگردان مورایس در ۴ بازی پایانی‌شان پیش از شروع روزهای بحرانی، ۱۲ امتیاز کسب کردند و ۱۵ بار دروازه رقبای خود را فرو ریختند اما بعد از آنکه موفق شدند برابر هوادار با ۵ گل برنده شوند، شرایط علیه طلایی‌پوشان تغییر کرد و سیر نزولی و رو به سقوط سپاهان آغاز شد؛ آن‌هم در حالی‌که تصور می‌شد بازگشت ۴ امتیاز کسر شده به حساب سپاهانی‌ها، باعث رشد و صعود آن‌ها در جدول شود اما برخلاف تصورات، روی روند نتیجه‌گیری سپاهان تاثیر معکوس داشت و آن‌ها بعد از بازگشت امتیازات کسر شده، روزهای کابوس‌واری را پشت سر گذاشته و می‌گذارند.

 

۱۳ بازی و فقط ۳ برد!

طلایی‌پوشان در ۱۳ بازی اخیرشان در لیگ برتر، لیگ قهرمانان آسیا و جام حذفی عملکردی فاجعه‌بار را از خود به جای گذاشته‌اند؛ به‌طوری‌که در کارنامه سپاهان، ۸ باخت دیده می‌شود و طلایی‌پوشان در طول حدوداً ۴ ماه اخیر توانسته‌اند تنها ۳ بار طعم پیروزی را بچشند و ۲ تساوی بدون گل هم در کارنامه‌شان دیده می‌شود. تحمل ۸ باخت در ۱۳ دیدار برای تیمی که می‌خواهد مدعی کسب عنوان قهرمانی باشد، بدون‌شک کارنامه‌ای فوق‌العاده ضعیف است و همین مسئله باعث شده تا هواداران سپاهان علیه عملکرد ژوزه مورایس در تیم‌شان موضع گیرند.

 

از تخت پادشاهی تا «حیا کن رها کن»

هواداران سپاهان در ایام برگزاری مسابقات مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا، شمایلی زیبا از ژوزه مورایس را در ورزشگاه آزادی به نمایش در آوردند؛ شمایلی که در آن، سرمربی پرتغالی بر تاج و تخت خود تکیه زده بود اما حالا در فاصله کمتر از ۶ ماه، معادلات کاملاً علیه مورایس تغییر کرده و این سرمربی پرتغالی بعد از دیدار اخیر سپاهان مقابل نساجی که با تساوی بدون گل به پایان رسید، با شعار «حیا کن رها کن» هواداران مواجه شد تا در حالی‌که یک فصل دیگر از قرارداد او با سپاهان باقی‌مانده، هواداران درهای خروج را به مورایس نشان بدهند!

 

داربی، فرصتی برای آتش‌بس؟

سپاهان در جدول رده‌بندی با انجام یک بازی کمتر نسبت به سایر رقیبان خود، ۳۹ امتیازی است و در رتبه چهارم جدول قرار دارد. طلایی‌پوشان در مسابقه بعدی‌شان باید دیدار معوقه برابر ذوب‌آهن را برگزار کنند که در صورت کسب امتیاز برابر حریف همشهری می‌توانند به رتبه سوم جدول صعود کنند و کسب ۳ امتیاز داربی اصفهان باعث کاهش فاصله سپاهان با صدر جدول خواهد شد و آن‌ها در فاصله ۸ امتیازی با استقلالِ صدرنشین خواهند ایستاد اما اگر نتیجه داربی هم علیه سپاهان رقم بخورد و آن‌ها هشتمین باخت را در لیگ بیست‌وسوم متحمل شوند، آنگاه به نظر می‌رسد که مورایس به پایان مسیر همکاری‌اش با سپاهان نزدیک خواهد شد؛ چرا که نه‌تنها طلایی‌پوشان فاصله‌شان با استقلالِ صدرنشین را کاهش نخواهند داد بلکه بیش از پیش خطر سقوط به رتبه پنجم را احساس می‌کنند!

چاپ در شماره ۱۵۱۵ روزنامه ی یادگار امروز مورخ ۱۴۰۳/۰۱/۲۷

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور