نکونامِ کی روشی ، دفاعی اما نتیجه گرا

استقلال تخته تاز به سوی قهرمانی

عباس دارایی/اختصاصی یادگار امروز

استقلال با نکونام به یک تیم نتیجه گرا و ساختارمند تبدیل شده است . این تیم در حالی در شروع روند آماده سازی برای حضور در لیگ برتر روزهای سختی را سپری کرده و از دید بسیاری به یک تیم معمولی تبدیل شده بود که حتی خوش بین ترین هواداران استقلال تصور نمی کردند ، تیم شان در قواره قهرمانی باشد زیرا در مقایسه با تیم های متمول صنعتی و مدعیان لیگ برتر یک تیم کاملا معمولی بود که حتی باب میل نکونام بسته نشده و دست او از هر حیث خالی بود.

نکونام اما ثابت کرد  مربی جوان و با دانشی است که بواسطه بهره مندی از دیسپلین بالا و تلاش وافر  با استقلال به دنبال موفقیت است ، تصور اینکه نکونام بتواند در اولین سال حضورش در استقلال چنین نتایجی را بدست بیاورد ، سخت بود  اما این مربی با تلاش و انگیزه بالا توانست بهترین نتایج را کسب کند و هفته هاست به صدر جدول تکیه زده است .

نکونام که با پایان حضور کی روش در فوتبال ایران یکی از گزینه اصلی سرمربی گری تیم ملی بود با استقلال ساده‌ترین نوع فوتبال در لیگ برتر ایران را ارائه می‌کند،  فوتبال دفاعی ، بسته و ساختار مند که به نتیجه گرایی نیز ختم شده است ،در طراحی، اجرا و پیاده‌سازی این مدل از بازی ، جواد نکونام به میزان و حدی از مهارت  رسیده که حالا کسی جلودار او و تیم تحت هدایتش نیست و از کمتر تیمی به راحتی گل می خورد .

او گرچه با مدیریت باشگاه اختلاف شدید دارد اما این اختلافات او و تیمش را از مسیر قهرمانی و دلخواه هواداران دور نکرده است ، مایل نیست استقلال را مدعی اول قهرمانی بدانند اما به هیچ چیز کمتر از قهرمانی فکر نمی کند ، او گرچه تیم رویایی و دلخواهش را نبسته اما در طول فصل از خواسته‌هایش برای تقویت تیم تا جایی که می‌توانسته عقب ننشسته، بازیکنان تحت اختیارش را هرگز از چارچوب مدنظرش خارج ندیده و البته که در زمین بازی، یک مربی واقعی است که چندان ابایی ندارد در دفاع از تیمش حتی با مدیرعامل باشگاه آشکارا کل کل کند !

 

استقلالِ نکونام هر چند در این فصل خوب نتیجه گرفته اما غالب هواداران این تیم معتقدند آبی ها زیبا بازی نمی کنند ، این مساله که بازی زیبا مهم است یا نتیجه  نه فقط در فوتبال داخلی بلکه در سطح جهانی هم همیشه مطرح بوده است ،  در سطح اول فوتبال دنیا همیشه مربیانی بودند که با وجود کسب جام های زیاد، تیم شان فوتبال زیبایی ارائه نمی کرد و بارها آن ها را مقابل انتقادات قرار می داد ، دیگو سیمئونه بارها به این موضوع متهم شد که فوتبال زیبایی ارائه نمی کند اما تیمش فاتح لالیگا شده و به فینال لیگ قهرمانان فوتبال اروپا صعود کرد ،  ژوزه مورینیو که دستش به تمام جام های ممکن در سطح باشگاهی رسیده همواره با انتقاداتی مبنی بر ضد فوتبال بازی کردن مواجه بود اما او در پاسخ به انتقادات هواداران فوتبالی و رسانه ها بارها تاکید می کرد که امتیازات مسابقه برایش اهمیت بسیار بیشتری نسبت به ارائه فوتبال زیبا دارد.

در سطح ملی نیز فوتبال کی روشی در ایران نتایج خوبی نصیب تیم ملی فوتبال ایران کرده و ساختار دفاعی ایران طی ده سال حضور این مرد پرتغالی برابر تیم های مطرحی همچون اسپانیا ، آرژانتین و پرتغال در جام های جهانی نشان داد یک ساختار قوی و استخوان دار است .

نکونام شاگرد کی روش بوده و در کنار او نیز تجربه مربیگری داشته است ، او به خوبی فراگرفته است چگونه تیمش را بازی دهد ، استقلالِ نکونام در وهله نخست فقط به دنبال سه امتیاز مسابقه و حفظ آن است تا تیمش از همان ابتدا در کورس قهرمانی قرار بگیرد.

تیم او فوتبال را ساده بازی می کند ، نکونام راه و فلسفه فوتبالی خود را سالهاست پیدا کرده و در استقلال نیز همان راه را ادامه می دهد ، تیم استقلال به یک تیم سخت کوش تبدیل شده  که سخت گل می‌خورد، فشرده بازی می‌کند و کم موقعیت می دهد ، برای نتیجه گرفتن چندان ابایی ندارد بسته بازی کند و در هر مسابقه‌ای تلاشش را برای گلزنی هم انجام می‌دهد، اما اولویت این تیم بر گل نخوردن است، سرمربی آبی ها به شاگردانش دیکته کرده اشتباه نکنند ، ساختار دفاع تیمی و پرتعدادش را به بهترین شکل پیاده کنند زیرا  اگر در وهله اول گلی دریافت نکنند روی ضربات ایستگاهی، پرتاب‌های اوت و جنگ‌های تن‌به‌تن یا بر اثر اشتباهات مدافعان حریف، احتمال گلزنی در هر مسابقه هست و این فلسفه فوتبال ساده ، استقلال معمولی اول فصل را در این برهه در صدر جدول قرار داده و همین شکل بازی از تیم کم ستاره نکونام ، یک تیم قلدر و نتیجه گرا ساخته است .

نکونام چندان ابایی ندارد برای کسب سه امتیاز و گل نخوردن ، وقت‌کشی دروازه‌بان را توصیه کند ، مدافعان کناری اش را عقب نگه دارد ، راه گلزنی را از ضربات ایستگاهی برگزیند و روی ضد حملات برای رسیدن به گل تلاش کند  و گاهی هم شلوغی بیش از اندازه روی نیمکت را به دستیارانش توصیه کند، او با برگزیدن چنین روشی نشان داده از اصول و فلسفه فوتبالی خود آن کوتاه نمی‌آید.

نکونام در این فصل بیش از هر زمان دیگری نشان داده پافشاری روی تاکتیکی که از شانس موفقیت برخوردار است اگر با تسلط و مهارت و البته ابزار لازم همراه باشد، قطعا به نتیجه ختم می‌شود.

استقلال با وجود تمام مشکلاتی که در طول فصل برای این تیم به وجود آمده بود، توانست بهترین نتایج را کسب کرده و صدرنشین شود. استقلال اگر بتواند تمرکزش را حفظ کند و این روند تا پایان فصل ادامه داشته باشد بدون تردید بخت اول قهرمانی این فصل لیگ برتر فوتبال ایران خواهد بود و به نظر نمی رسد تیمی او مانع قهرمانی تیمی باشد که کسی چنین نتایجی را برایش تصور نمی کرد !

چاپ در شماره ۱۵۱۴ روزنامه ی یادگار امروز مورخ ۱۴۰۳/۰۱/۲۶

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور