«چلچراغ» سوگواره ای که بضورت ملی میشود

آئین اختتامیه نخستین سوگواره عاشورایی “چلچراغ”با حضور سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان ،مدیرکل و معاونین اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی،جمعی ازمدیران واهالی رسانه ومداحان اهل بیت در تالار شهید آوینی مجتمع فرهنگی هنری ارشاد خرم‌آبادبرگزارشد

مقوله هنر، خدمت بسیار بزرگی به ترویج فرهنگ عاشورایی کرده است

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان گفت: هنر ابزار موثری برای تبیین، تبلیغ و ترویج فرهنگ عاشورا است و هنرمندان در این راستا نقش بی بدیلی دارند.

احسان یاوری دراین  آئین گفت :عاشورا یک مقوله بزرگ و عظیم و درک آن دشوار است که ابزار هنر می تواند بیانگر مقوله این واقعه باشد و آن را تبیین کند.

وی با اشاره به اینکه هنر برآمده از ذوق بی‌آلایش انسانی است و می‌تواند به درستی واقعه عظیم عاشورا را به تصویر بکشاند گفت: نوآوری‌ و خلاقیت‌های هنرمندان عاشورایی، یکی از دلایل زنده ماندن هنر عاشورایی در طول ١۴٠٠‌ سال بوده است و این راه هرگز متوقف نمی‌شود.

وی ادامه داد: مقوله هنر، خدمت بسیار بزرگی به ترویج فرهنگ عاشورایی کرده است و اگر امروز می‌خواهیم در حوزه ترویج این فرهنگ فعالیت داشته باشیم باید از ابزار هنر استفاده کنیم چراکه می تواند واقعه عاشورا را به خوبی به تصویر بکشاند.

یاوری با تاکید بر اینکه تمام عرصه‌های هنر می‌توانند جلوه‌گر و بیانگر فرهنگ عاشورا باشند تصریح کرد: در تبلیغ فرهنگ عاشورا صرفا نباید به شعر و مداحی توجه کرد چراکه فیلم‌نامه، نمایش‌نامه، نقاشی و خطاطی از جمله ابزارهای بسیار ارزشمند در این راستا است و صاحبان هنر می‌توانند در این مقوله نقش‌آفرینی کنند.

وی با اشاره به ارسال یکهزار اثر به سوگواره چلچراغ افزود: ذوق و هنر متعهدانه مردمان لرستان همچون آبشارهای این استان جاری است و هنرمندان شرکت‌کننده در این سوگواره، باوجود تمام مشکلات و دغدغه‌ها تعهد خود را فراموش نکرده اند.

یاوری ادامه داد: فرهنگ عاشورا تضمین‌کننده هویت ما می باشد چراکه دیده شدن در مسیر امام حسین(ع) به گمنامی، اخلاص و تعهد هنرمندانه است که امید می رود با حمایت از این برنامه ها، در این راستا گام برداشت.

سوگواره منطقه‌ای و ملی «چلچراغ» در لرستان برگزار می‌شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان گفت: سوگواره منطقه‌ای و ملی «چلچراغ» در این استان برگزار می‌شود.

منصور احمدی در آئین اختتامیه نخستین سوگواره عاشورایی چلچراغ با بیان اینکه امسال بیش از هزار اثر به اولین سوگواره عاشورایی «چلچراغ» در لرستان ارسال شده است، اظهار داشت: خوشا به سعادت هنرمندان فرهیخته لرستان که با موضوع مرتبط با امام حسین (ع) تولید محتوا و اثر دارندوآثار ارسالی به این  سوگواره دارای رنگ و بوی جاودانگی و طراوت ویژه ای بوده اند.

وی،افزود:هرکدام از این آثار جاودانگی،رنگ و بو و طراوت ویژه خودشان را دارند و اگر امروز به همکارانمان برای برگزاری چنین اثری، تبریک بگوییم بیراه نیست زیرا حاصل تلاش های این عزیزان در معاونت ها و بخش های مختلف به ویژه معاونت های فرهنگی، هنری و …رویدادی را رقم زده اند که در سال اول برگزاری ۱۰۰۰ ثمره بابرکت فرهنگی داده است.

وی با بیان اینکه هر کدام از آثار ارسال شده به این سوگواره، رنگ و بو، جاودانگی و زیبایی خاص خود را داشت، افزود: هنرمندان با تمام وجود پای نهضت عاشورای حسینی (ع) هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، ادامه داد: کار در حوزه هنر زیبا و دلنشین است، اما وقتی موضوع آن دررابطه‌با اهل‌بیت و نهضت عاشورا باشد، بیشتر مؤثر و موردتوجه قرار می‌گیرد.

احمدی از برگزاری آئین منطقه‌ای و ملی این سوگواره در لرستان خبر داد و گفت: سوگواره «چلچراغ» سال آینده به‌صورت منطقه‌ای و سال بعد از آن نیز به‌صورت ملی در استان برگزار می‌شود، برنامه‌ریزی لازم نیز در این رابطه نیز صورت‌گرفته است.

وی در ادامه سخنان خود، تأکید کرد: امیدواریم که هنرمندان استان همواره در راستای نشر معارف اسلامی گام بردارند و تولید اثر و کار داشته باشند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با بیان اینکه حضور همه اقشار در همه رده های سنی از جمله نوجوانان،جوانان، پیرغلامان،میانسالان و مثال زدنی بوده از حضور و همراهی همه این عزیزان در سوگواره عاشورایی چلچراغ تقدیر کرد.

احمدی خاطرنشان کرد:هنرمندان لرستانی با همه وجودشان پای نهضت عاشورا بصورت جانفزا، مومن و زیبا مانده‌اند و وقتی این هنر و زیبایی با عاشورا ممزوج می شود، اثراتی نامتناهی دارد.

وی ادامه داد:با پیگیری های صورت گرفته سال آینده این جشنواره به صورت منطقه ای برگزار خواهد شد و از ظرفیت همه دستگاه ها از جمله ادارت کل فرهنگ و ارشاد ، حمزه های هنری، جبهه های فرهنگی و اجتماعی و … استفاده خواهد شد.

انتخاب ۶۶ اثر  برتر

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان گفت: بیش از یک‌هزار اثر به دبیرخانه نخستین سوگواره چلچراغ ارسال شد که در نهایت ۶۶ اثر به تایید داوران جشنواره رسید و منتخب شد.

اعظم روانشاد در آئین اختتامیه نخستین سوگواره عاشورایی چلچراغ اظهار کرد: جشنواره چلچراغ می‌تواند رسالت همیشگی در ترویج مفهوم عاشورا از زبان خود مردم باشد وچلچراغ متولد گردید تا نور اکملی برای هنر فاخر هنرمندان این سرزمین باشد.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با اشاره به ارسال بیش از هزار اثر به دبیرخانه نخستین سوگواره چلچراغ، افزود: از این تعداد در نهایت پس از داوری ۶۶ اثر منتخب شد.

روانشاد بیان داشت: نخستین سوگواره چلچراغ از ۲۰ تیرماه سال جاری با ۱۴ دبیرخانه تخصصی در رشته های مختلف آغاز بکار کرد.

وی با اشاره به استقبال پرشور جامعه هنری و اقشار مختلف مردم در سوگواره چلچراغ، خاطرنشان کرد: این شور و شعور حسینی نوید روزهای معنوی‌تری را در حوزه فرهنگی است.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، شبکه سازی و برگزاری کارگاه مداحان و جریان سازی متاثر از قیام اباعبدالله(ع)  را از پیامدهای خوب این جشنواره برشمرد.

 

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور