کمر تولید داخلی در حال شکستن است؛

ایران در محاصره اجناس بنجل!

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی پوشاک گفت: نهادهای متولی مقابله با قاچاق در حالی از وظایف خود شانه خالی می‌کنند که حجم ورودی پوشاک قاچاق نامرغوب روز به روز بیشتر می‌شود.

مجید افتخاری درباره صنعت پوشاک به‌عنوان قاچاق‌پذیرترین کالا در کشور بیان کرد: سال‌هاست که کشور با پدیده قاچاق کالا مواجه شده ولی متأسفانه برنامه‌ای جهت مبارزه با قاچاق کالا ارائه نشده و اگر برنامه‌ و قانونی هم در این رابطه وجود داشته به‌خوبی اجرایی نشده است؛ به‌نوعی می‌توان گفت قضیه قاچاق کالا در کشور به هیچ عنوان جدی گرفته نشده است.

وی ادامه داد: بخش قابل‌توجهی از سطح عرضه در اختیار قاچاقچیان، متخلفان و متقلبان قرار دارد، مسئله چالشی بخش عمده‌ای از صنعت پوشاک هم این است که چرا با تمام فریادهایی که در این سال‌ها زده شده باز هم سطح عرضه سالم و شفاف نیست به‌طوری که با وجود تمام درخواست‌هایی که بخش خصوصی از دولت داشته ولی عملاً طرح مقابله و مبارزه با قاچاق کالا متوقف و از دستورکار خارج شده است.

افتخاری با بیان اینکه معاونت وزارت صمت اخیراً اعلام کرده که پوشاک اولویت پنجم دولت برای مبارزه با قاچاق کالا است، افزود: زمانی که اولویت اول دولت برای مبارزه با قاچاق کالا بحث پوشاک بود بخش چشمگیری از سهم بازار در اختیار متخلفان بود حال که اولویت پنجم شده است! در یک سال گذشته از دولت عملاً حرکت منسجمی دیده نشده و ضمن اینکه حتی اختلاف بین دستگاه‌ها، پاسکاری، عدم شاخص‌های درست برای برخورد و تعلل‌ها در روند کار سبب آرامش خاطر قاچاقچیان شده است.

وی با اشاره به حاشیه امنیت بالای متخلفان عنوان کرد: کل نگرانی قاچاقچی برای حضور در بازار حدود ۱-۲ ماه است و الا کامل بر این نکته که در بسیاری از ماه‌های سال ازجمله محرم، صفر، رمضان، اعیاد، شب عید، وفات‎ها، هوای گرم و سرد و … برخوردی صورت نخواهد گرفت، اشراف دارند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک معتقد است که دولت با کلیدواژه شناسه کالا، در میان وزارت صمت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا در حال پاس‌کاری است.

افتخاری ادامه داد: رویکرد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال‌های ۹۷ و ۹۸ در کنار تولید و کمک ‌کننده بود ولی متأسفانه در حال حاضر پاسخگویی از سوی ستاد وجود ندارد و زاویه‌اشان تغییر کرده و به نوعی دچار آمارزدگی شده‌اند، همانطور که شنیده‌اید بارها گفته شده تعدادی کالا و پرونده به این آمار کشف شده است و پس از گذشت مدت زمان بخش قابل توجهی از آن‌ پرونده‌ها حکم برائت می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه کمر تولید داخلی در حال شکستن است، بیان کرد: روش‌های سیستماتیک قاچاق در گذشته با استفاده از راه‌های ته‌لنجی، کانتینری بود ولی با گذشت هر سال چند روش جدید برای ورود کالای قاچاق دیده شده است؛ در سال گذشته تناژی فروشی و ورود کالای بنگلادشی به کشور رونق گرفت.

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک اظهار کرد: در همسایگی کشور ما کشوری با مشکلات اقتصادی فراوان و بی‌اخلاق که به هیچ قیدی پایبند نبوده به نام ترکیه وجود دارد که در حال حاضر تمام چالش‌های اقتصادی خود را در حوزه‌های مختلف مسکن، مسافری، پوشاک و غیره با ایران برطرف می‌کند. در فضای مجازی به راحتی فروش کالای قاچاق ترک انجام شده و بدون هیچ کنترلی کالا طی ۳ روز به خریدار تحویل داده می‌شود؛ چه کسی مسئول پاسخگویی است؟

افتخاری افزود: کشور ما نه از لحاظ سیاسی نه ایدئولوژیکی با ترکیه هیچ شباهتی ندارد ضمن اینکه ترکیه همیشه ایرانیان را دور می‌زند و در حال حاضر هم در حال حذف صنعت پوشاک و باقی صنایع ایران است.

وی تصریح کرد: دولتمردان می‌گویند به سایر کشورها پوشاک صادر کنید؛ در حالی که ما حتی در بازارهای داخلی خود توانایی برخورد با فعالیت‌های غیرقانونی ترک‌ها را نداریم و ترک‌ها هرکاری که می‌خواهند انجام داده و دولت حامی آن‌هاست، بعد با این حال چگونه ما به بازار منطقه ورود پیدا کرده و با ترک‌هایی رقابت کنیم که در کشور خودمان نتوانستیم قانونمندشان کنیم.

افتخاری با بیان اینکه شبکه‌های هرمی در مدت کوتاهی از بین رفت، گفت: اگر عزم راسخی در حاکمیت وجود داشته باشد قطعاً قادر است جلوی قاچاق و فروش آنلاین راگرفته و کامل از بین ببرد ولی برداشت شخصی خود من این است که عزمی در این قضیه وجود ندارد. سال‌هاست که با کلمه‌ی قاچاق محرز مواجهیم یعنی می‌دانیم که فردی قاچاقچی بوده و کالای این فرد قاچاق است ولی جرئت برخورد با او را نداریم.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور