صنعت خودرو ، چهار دهه‌ است که حال خوشی ندارد

گلایه های به  حق  مردم از دولت

محمد آیتی/ گروه  اقتصادی

هرچند صنعت و بازار خودرو در ایران، چهار دهه‌ای است که روز‌های خوبی را سپری نمی‌کند، اما از اوایل سال ۹۷ و حدود شش سال گذشته روند این حوزه، با گلایه‌های جدی و به حق مردم روبرو شده است و هرچند ساماندهی صنعت و بازار خودرو، جزو شعار‌های بسیاری از راه‌یافتگان به مجلس یازدهم و مخصوصاً رییس دولت سیزدهم بود، اما روند فعلی و خروجی کار هیچ شباهتی به بهبود اوضاع در این بخش ندارد.در همین رابطه، روح‌ا… ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: ما در مجلس یازدهم، هم بحث ساماندهی صنعت و بازار خودرو را دنبال کردیم و هم موضوع واردات خودرو را در دستور کار قرار دادیم، منتهی هم دولت قبلی که تقریباً پایان دوران کاری‌اش با شروع کار ما توام شده بود و هم دولت فعلی، از اینکه مجلس بیاید و در این رابطه به آن‌ها کمک کند، فرار کردند.وی افزود: این دو دولت دائماً اعلام می‌کردند که مجلس به صنعت و بازار خودرو ورود پیدا نکند و ما خودمان این شرایط را درست می‌کنیم، اما شاهدیم که اوضاع به سامان نشد. ما طرحی را در خصوص ساماندهی صنعت خودرو با ۲۰ ماده آماده کردیم، ولی هم دولت دوازدهم و هم دولت سیزدهم با آن مخالفت کردند و از طرفی، افرادی هم از داخل مجلس، مانع به نتیجه رسیدن این طرح می‌شدند و در نهایت هم این طرح به جایی نرسید و شرایط بهبود پیدا نکرد.نماینده تهران تصریح کرد: با این تفاسیر، در آخرین اقدامات، رسیدیم به موضوع واردات خودرو. در این رابطه مصوبه داشتیم که همه افراد حقیقی و حقوقی در حد نیاز کشور بتوانند کار واردات خودرو را انجام دهند، به طوری که لطمه‌ای به تولید داخل وارد نشود. در موضوع تامین ارز آن هم گفته بودیم از محل ارز اشخاص و ارز خارج شمول و بدون منشاء باشد که این مصوبه به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت و قلع و قمع شد و کلاً به یک چیز دیگری تبدیل شد.ایزدخواه اظهار داشت: حال با این اتفاقات می‌بینیم که موضوع واردات خودرو هم قفل است و اگر هم وارداتی صورت می‌گیرد، قطره‌چکانی است. به این ترتیب معتقدم برای موضوع سامان دادن به صنعت و بازار خودرو، مجلس باید بدون هیچ ملاحظه‌ای و بدون توجه به باشگاه خودرویی کشور و مدیرانی که ۳۰، ۴۰ سال در این بخش صاحب نفوذ و صندلی هستند، چه مدیران مستقیم و چه مدیران غیرمستقیم و چه مقاماتی که با عناوین آن‌چنانی می‌آیند و دخالت می‌کنند و مسئولیت هم نمی‌پذیرند و پاسخگویی به مجلس و مردم هم ندارند، این لابی را کنار بزند و به صورت منطقی، یکبار سیاست صنعت خودرو را تنظیم و دولت را هم ملزم به اجرا کند.وی افزود: برای رسیدن به این مهم، دستگاه‌های دیگر مثل هیات عالی نظارت در مجمع تشخیص مصلحت نظام باید بیایند و همکاری کنند، نه اینکه ما در مجلس پس از چند ماه پیگیری همه ابعاد، شاهد تغییرات اساسی در تشخیص مصلحت نظام باشیم.عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: وزارت صمت هم از اینکه احساس کند وزارت خودرو است، باید خارج شود. وزیر صمت، وزیر خودرو نیست، او وزیر صنعت است و نباید فقط حافظ خودروسازان باشد. او باید نگاه به مردم، صنعت، دانشگاه، بازار و همه ابعاد داشته باشد، اما متاسفانه وزرای صمت ما، خودشان را وزرای خودرو می‌دانند و اشتباه است و باید از این فضا خارج شد.امروز به جایی رسیدیم که نه توانمندی‌های واقعی صنعت کشور در بخش خودرو فعال می‌شود، نه مردم از بازار خودرو راضی هستند و از طرفی هم داریم به یک عده خودروساز مونتاژکار چینی، سواری مجانی می‌دهیم .

چاپ در شماره ۱۵۰۷ روزنامه ی یادگار امروز مورخ ۱۴۰۳/۰۱/۱۵

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور