پرونده جام ملت های آسیا بسته شد

نیم قرن حسرت !

عباس دارایی/اختصاصی یادگار امرور

پرونده جام ملت های آسیای ۲۰۲۳ با قهرمانی تیم ملی فوتبال قطر بسته شد . بازی های این دوره در حالی با قهرمانی عنابی ها به پایان رسید که کمتر کسی حضور قطر و اردن را در فینال جا ملت های آسیا پیش بینی می کرد ، تیم های همچون ژاپن ، کره جنوبی ، ایران و عربستان و استرالیا بعنوان شانس های قهرمانی این دوره یکی پس از دیگری از رقابت ها کنار رفتند ، اردن در کمال شگفتی کره مدعی را کنار زد و برای اولین بار در تاریخ فوتبال ملی اش راهی دیدار نهایی ملت های آسیا شد و قطر هم با برتری برابر ایران در دیدار نیمه نهایی برای دومین بار متوالی این بار در خانه فینالیست شد .

یک فینال تمام عربی بین تیم های درجه دو آسیایی در این دوره با حذف بزرگان و مدعیان این جام رقم خورد ، اردن با حذف عراق و تاجیکستان و کره جنوبی دست به کار بزرگی زد و توانست به دیدار نهایی راه پیدا کند و قطر هم با عبور از فلسطین و ازبکستان و ایران ناباورانه به دیدار نهایی راه پیدا کرد.

قصه این جام همچنان که برای سعودی ها و استرالیا و ژاپن و کره تلخ تمام شد برای ایران بعنوان یکی دیگر از مدعیان اصلی فتح جام با ناکامی دیگر همراه شد ، تفاوت ایران با سایر مدعیان این بود که در ۴۸سال اخیر هیچ گاه این تیم به دیدار نهایی راه پیدا نکرده و فینالیست نشده است ، بسیاری ایران را پس از پیروزی برابر سامورایی های مدعی در مرحله یک چهارم ، شانس اصلی قهرمانی ارزیابی می کردند به ویژه اینکه در مرحله نیمه نهایی اردن ، کره مدعی را کنار زده بود و از این رو خیلی ها پبیش بینی شان این بود که ایران با برتری برابر قطر به فینال خواهد رفت و در فینال نیز اردن برابر ایران مدعی حرفی برای گفتن نخواهد داشت .

سرنوشت اما به همان شکلی رقم خورد که در ۶نیمه نهایی از ۹ نیمه نهایی این جام برای ملی پوشان ایرانی رقم خورده بود ، ایران یکبار دیگر در نیمه نهایی مغلوب شد ، این بار خیلی راحت تر از سایر ادوار مسیر راحت تری برای فینالیست شدن و فتح جام پیش رو داشت اما قصه همانی بود که برای ایران به شکل مرگباری در دوره گذشته رقم خورده بود.

ایران برابر قطر در یک بازی عجیب و پراشتباه شکست خورد ، شاید استرس بالای مملی پوشان و فشار پنج دهه۹ ناکامی در این مرحله اصلی ترین دلیل برای شکستی باشد که می تواست به این شکل و با سبک بازی پراشتباه برابر قطری ها رقم نخورد اما نباید از اشتباهات کادر فنی در این بازی و چینش اشتباه و تعویض های اشتباه تر به سادگی عبور کرد..

طارمی برابر قطری ها در زمین راه می رفت اما روی نیمکت هم ترابی هم قلی زاده و هم قائدی تماشاگر بودند و در روزی که حضور هر کدام از این بازیکنان در زمین می توانست دفاع کند قطری ها در کناره ها را دور بزنند در اندیشه های تاکتیکی قلعه نویی جایی نداشتند ، حاج صفی جای میلاد محمدی را گرفته بود که در دیدار برابر ژاپن یکی از بازیکنان خوب میدان بوده و کادر فنی در اقدامی عجیب تر ترجیح داده بود با دو هافیک دفاعی برابر قطری بازی کند که در قیاس با ژاپن در فاز تهاجمی و میانه میدان قوی تر نبود.

عجیب تر اینکه در دقایق پایانی ایران با دستور کادر فنی به ارسال های بلند برای استفاده از عناصری چون آزمون و معانلو و .. روی آورده بود اما ارسال کننده تخصصی تیم ملی یعنی رضائیان با یک تعویض عجیب روی نیمکت قرار داشت !

قطری ها اما با آنالیز دقیق بازی ایران ، با سه ارسال روی عمق دفاع ایران به گل رسیدند ، ما در همان نقطه ای سه گل خوردیم که در بازی های قبلی نیز پاشنه آشیل مان بود اما این درد درمان نشده و ایران در ادامه روند یکی در میان بازی های خوب و بدش به قرعه قطری خورد که می توانست حریفی راحت برای صعود به فینال و تاریخ سازی باشد .

با شکست برابر قطر، تیم ملی ایران در طول ۱۸ ماه گذشته حالا دو تراژدی بزرگ را تجربه کرده؛ اولی باخت برابر آمریکا در آخرین بازی گروهی جام‌جهانی ۲۰۲۲ بود و دومی شکست برابر قطر در نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا. بین این دو ناکامی اما سه وجه تشابه جالب و کمی هم خرافی وجود دارد از جمله اینکه هر دو در ورزشگاه ثمامه رقم خورد. جالب اینجاست که قطری‌ها از ایران خواسته بودند استادیوم محل بازی چهارشنبه تغییر کند، اما فدراسیون فوتبال نپذیرفت.

و دوم اینکه هر دو تراژدی بعد از دو پیروزی بزرگ و فریبنده به دست آمد. پارسال تیم ملی ابتدا ولز را برد و همه فکر کردند صعود از مرحله گروهی در دسترس است، اما در ادامه برابر آمریکا شکست خورد. امسال هم ملی‌پوشان ابتدا ژاپن را شکست دادند تا به نظر برسد قهرمانی از هر زمان دیگری دست‌یافتنی‌تر است، اما نهایتا شکست در بازی با قطر همه چیز را تغییر داد.

ایران یک تراژدی دیگری را تجربه کرد ، همچنان که پیش از این نیز تجربه کرده بود ، شکستی دیگر در کارنامه پر از شکست فوتبال ایران که البته هیچگاه به شکل خوب و درستی این شکست ها ریشه یابی نشده و نخواهد شد .

چاپ در شماره۱۴۸۱ روزنامه ی یادگار امروز مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۲۹

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور