این تیم ملی شایسته جاودانه شدن است 

«امیر» در آستانه فتح قلعه

اختصاصی یادگار امروز

مرتضی برکاته /گروه ورزش

تاریخ سازی از آن مردانی است که مسیر تاریخ را در یک مقطع خاص برای مردم خود تغییر می‌دهند. ‌اسطوره ها برای این اسطوره شده اند که از ناممکن ممکن ساخته اند .‌ تیم ملی ۷۸ آرژانتین و تیم ۹۸ فرانسه هنوزهم در ذهن تاریخی مردم جاودانه اند چرا که مسیر تاریخ را تغییر دادند . تک تک بازیکنان تیمی که در سال ۱۹۷۸ برای نخستین بار به جام جهانی رفت در ذهن تاریخی مردم ایران اسطوره های همیشگی اند و سپس تیمی که سال ۱۳۷۶ در هشتم‌آذرماه حماسه ملبورن را خلق کرد هنوزهم با یاد آوری خاطراتشان کام مردم شیرین می شود.

امروز تیم ملی ایران دوباره در آستانه تاریخ سازی قرار گرفته است .

تیمی که در مسابقه با ژاپن یک مجموعه از بازیکنان شجاع و مصمم را نشان داد و اکنون آماده دیدار نیمه نهایی با قطر است .

قطر با وجود شرایط میزبانی و سروصدایی که براه انداخته دست و پاگیر هست اما اگر تیم ملی ایران با اعتماد بنفس و هوشیارانه در مقابل عنابی ها قرار گیرد شک نداریم که توانایی بازیکنان ما همه جوره بالاتر از قطر است .

برای این بازی حساس اول باید ژاپن را فراموش کنیم و حتی به کره جنوبی هم فکر نکنیم یا احیانا اردن که رقیب فینالیست خواهد بود.

قطر یک تیم بد قلق است با دو سه مهره زهردار مثل اکرم عفیف و معز علی و البته شرایط میزبانی که در مقابل سوپر استارهای ایران خیلی به چشم نمی آیند .کارناوالی  متشکل از قطریها و سعودی ها و اردنی ها و …که این شب ها در میادین مشیرب…الکورنیش…لوسیل ..سوق واقف راه می افتد و برای ایران خط و نشان می کشند ناشی از ترسشان است چون می‌دانند که ایران با تمرکز بر مسابقه جشن آنها را پایان می دهد .

بدون احساسات می نویسم که بچه های تیم‌ملی بخصوص سردار ، طارمی ، رامین، حسین کنعانی و آنهایی که کمی زودتر ممکن است از کوره در بروند خیلی باید مراقب باشند و آمادگی هر کاری از سوی بازیکنان قطری را داشته باشند . اینها کریم باقری را در آن مسابقه تلخ مقدماتی جام جهانی ۹۸ عصبانی کردند تا آقا کریم برای اولین بار اخراج شود پس برای عصبانی کردن و برهم زدن تمرکز این نسل خوب فوتبال ما نیز برنامه دارند .

شاید هم پیش فرض ما اشتباه باشد ولی تجارب گذشته به ما این آدرس را می دهد و آنچه از فضای رسانه ای و میدانی قطری‌ها می بینیم‌ آن حرکات را در ذهن تداعی می کند .

تیم ملی باید برای هر اتفاقی آماده باشد.  برای هر زمان از مسابقه برنامه داشته باشد.

اگر از قطر پیش افتادیم چه پلانی را برای بعد گل پیاده کنیم و اگر عقب افتادیم چه برنامه ای را اجرا کنیم . ذهن بازیکنان را هم ‌از سمت داور کاملا پاک کنیم که خودشان را درگیر این قضیه نکنند .

مثل مسابقه با امارات و مثل مسابقه با ژاپن فقط به فوتبال و قدرت خودمان تکیه کنیم و این مسیر را اگر بدرستی طی کنیم قطر در همان ۹۰ دقیقه تسلیم خواهد شد .

الان با برگشت طارمی یک علامت سوال مقابل کادر فنی هست که آیا همان ترکیب موفق و کارآمد مسابقه با ژاپن را به زمین بفرستیم یا تغییری ایجاد کنیم و طارمی را پشت سر مهاجم نوک یعنی سردار  قرار دهیم و دوباره سامان قدوس را یک خط عقب تر ببریم و امید ابراهیمی از ترکیب خارج شود .

یا اینکه با همان ترکیب به میدان برویم چون خیلی خوب هماهنگ شده اند و در ادامه مسابقه بسته به شرایط بازی از طارمی در موقع لزوم استفاده کنیم . اما طارمی خیلی انگیزه دارد هرچند مصلحت تیم ملی بر خواسته بازیکنان ارجحیت دارد .

خیلی امیدواریم این تیم‌که شایستگی قهرمانی را دارد تاریخ سازی کند و با قهرمانی در جام ملت ها شور و نشاط و غرور ملی را دوباره احیا کند و از طرفی بر  فرضیه غلط ناکارآمدی مربیان ایرانی خط بطلانی کشیده شود تا بی جهت دچار خود کم بینی نشوییم .

امیر قلعه نویی تا همینجا از خیلی از مربیان خارجی موفق تر بوده ک امیدواریم این راه را تا آخر بسلامت طی کند تا بازهم مربی ایران سربلند باشد و بازیکنان جاودانه شوند . درحال حاضر تیم ملی در ۵۰ متری فتح قله است . کوهنوردانی که برای فتح اورست می روند تمام مسیر را به هر سختی که هست می پیمایند اما برای رسیدن به نوک قله آن ۵۰ متر نهایی به اندازه تمام مسیر نیروی‌شان را می گیرد .

برای همین‌ فاتحان اورست پس از فتح قله می گویند آن ۵۰ متر را در یک حالت خاص و غیر قابل تکرار پیموده اند. به هیچی جز رسیدن به قله فکر نمی کنند . سرما و کمبود اکسیژن و ترس از سقوط و هر اتفاقی که در هر قدم ممکن است بیفتد را با گام های مصمم و استوار پشت سر می گذارند و نام خود را بر بلندای جهان جاودانه می کنند .‌ تیم ملی اکنون در فاصله کوتاهی تا فتح قله آسیاست.  خیلی هم مسیر دشواری است .

دشوار تر از لحظه پنالتی جهانبخش در مسابقه با ژاپن اما برای شاد کردن دل ۸۵ میلیون ایرانی و شادی آن عزیز معلولی که در فضای مجازی حتما دیده اید چطور با پنالتی جهانبخش شادی می کند لطفا عاشقانه و جاودانه این خان آخر را پشت سر بگذارید . شما جاودانه های همیشگی تاریخ پر فراز و نشیب ایران بزرگ خواهید شد .‌

چاپ در شماره۱۴۷۴ روزنامه ی یادگار امروز مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۱۸

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور