ایران و قطر در نیمه نهایی جام ملت ها

یک گام تا پایان طلسم ۴۷ساله

عباس دارایی/ اختصاصی یادگار امروز

تیم ملی فوتبال ایران در مرحله نیمه نهایی جام ملت های آسیا روز چهارشنبه ۱۸ بهمن به مصاف قطر میزبان این بازی ها می رود. ایران در حالی دومین حضور پیاپی اش در مرحله نیمه نهایی این رقابت ها را تجربه می کند که با ۹ بار حضور در این مرحله رکوردار حضور در نیمه نهایی رقابت های جام ملت های تمامی ادوار به شمار می رود.

تیم ملی فوتبال ایران با ارائه یک بازی زیبا و حساب شده در مرحله یک چهارم نهایی با نتیجه دو بر یک از سد ژاپن گذشته و پای به دیدار نیمه نهایی گذاشته  است ، در هشت دوره قبلی که تیم ملی کشورمان به مرحله نیمه نهایی راه پیدا کرده ،  سه بار راهی بازی فینال شده و عنوان قهرمانی را کسب کرده و  در پنج مسابقه نیز ایران در بازی نیمه نهایی تن به شکست داد و از رسیدن به بازی پایانی بازمانده است .

تیم ملی فوتبال ایران برای رسیدن به فینال جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ قطر میزبان را پیش رو دارد. ایران و قطر با شکست ژاپن و ازبکستان پا به مرحله نیمه نهایی گذاشته‌اند و هرکدام در این دوره از مسابقات در بخش‌های مختلف نسبت به دیگری برتری داشته‌اند.

ایران در پنج بازی قبلی این بازی ها در خط دفاع مطمین نشان نداده و به جز بازی با هنگ کنگ که علیرضا بیرانوند توانست دروازه خود را بسته نگه دارد در سایر دیدارها ایران از حریفان خود گل دریافت کرده است که آمار خوبی برای خط دفاع و دروازه تیم ملی محسوب نمی‌شود.

اوج قدرت تیم ملی را اما می‌توان در خط حمله دانست جایی که مهدی طارمی، سردار آزمون، سامان قدوس و علیرضا جهانبخش حضور دارند و هر ۴ بازیکن در تیم‌های مطرح فوتبال اروپا بازی می‌کنند و همین موضوع تأثیر زیادی روی عملکردشان گذاشته است. زوج طارمی – آزمون یکی از خطرناک‌ترین زوج‌های هجومی در فوتبال آسیا است و تیم‌هایی که رو در روی ایران قرار می‌گیرند قطعاً آنالیز خوبی از این دو بازیکن خواهند داشت و کادر فنی تیم ملی باید هشدارهای لازم را به آزمون و طارمی بدهند. این دو مهاجم کشورمان در مجموع ۲۴ شوت به سمت دروازه حریفان داشته‌اند که ۳ شوت طارمی و یک شوت آزمون تبدیل به گل شده است.

تیم ملی فوتبال ایران در حالی در نیمه نهایی به مصاف میزبان بازی ها می رود که تاکنون ۲۴ بازی مقابل قطر انجام داده و در ۱۶ بازی به پیروزی رسیده، ۵ بازی با نتیجه تساوی به پایان رسیده و تنها در ۳ بازی قطری ها به پیروزی رسیدند. یعنی یوزها تقریبا در ۷۰ درصد بازی ها برنده بودند.

این برتری خود نمایان گر این موضوع است که ایرانی ها برابر قطر همیشه دست بالا را داشته و شاید بیراهه نباشد اگر بگوییم از بین دو تیم ازبکستان و قطر ، قطر حریف مناسب تری برای ایران در مرحله نیمه نهایی خواهد بود.

قطری ها از بازیکنان خوبی بهره می برند اما با قطر قدرتمند دوره گذشته فاصله زیادی دارند ، تیم ملی ایران از لحاظ فنی و فردی قدرتمندتر از قطر است ف عنابی ها در بازی های گذشته نشان داده اند که با درخشش فردی بازیکنانش به این مرحله رسیده ولی ایران در مقابل ژاپن نشان داد تیمی قدرتمند و آماده است و سطح فنی این تیم بسیار بالاتر از میزبان خواهد بود.

آخرین مصاف فوتبال ایران و قطر چند هفته پیش در حالی که کی‌روش سرمربی عنابی پوشان بود با پیروزی فوق‌العاده ۴ بر صفر شاگردان امیر قلعه‌نویی در چارچوب تورنمنت ۴ جانبه اردن تمام شد و در ادامه منجر به اخراج کی‌روش هم شد.

ای تیم به نظر نمی رسد بتواند سد راه حضور ایران در فینال بازی ها شود اما نبای د از این موضوع مهم غفلت کرد که ایران در این بازی ها در دو بازی برابر همگ کنگ و سوریه در دقایقی از بازی به بن بست خورده و دست کم گرفتن حریف و عدم استفاده از موقعیت ها می تواند برابر قطری ها نیز همچون دو دیدار قبلی ، ملی پوشان را با دردسر مواجه کند.

 

قطر و ایران در چارچوب رقابت‌های جام ملت‌های آسیا تاکنون دو مرتبه با هم بازی کرده‌اند که یکی در جریان جام ملت‌های ۱۹۸۸ بود که تیم ملی ایران با دو گل فرشاد پیوس و کریم باوی برنده مسابقه شد و دیگری در جام ملت‌های ۲۰۱۵ بود که تیم ملی با گل سردار آزمون برنده مسابقه لقب گرفت.

مصاف دو تیم که روز چهارشنبه ۱۸ بهمن از ساعت ۱۸:۳۰ دقیقه آغاز می‌شود، سومین بازی این تیم ها در رقابت های جام ملت های آسیا خواهد بود ، اولین راهیابی به فینال جام ملت ها بعد از انقلاب برای ملی پوشان یک تاریخ سازی است ، همانطور که دومین راهیابی به فینال جام ملت ها نیز برای عنابی ها یک توفیق محسوب می شود.

 

چاپ در شماره۱۴۷۳ روزنامه ی یادگار امروز مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۱۷

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور