حذف ژاپن و صعود به  نیمه نهایی

فوتبال ناب ایرانی

عباس دارایی/ اختصاصی یادگار امروز

تیم‌های ملی فوتبال ایران در مرحله یک چهارم نهایی هجدهمین دوره رقابت های جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ برابر ژاپن مدعی اصلی قهرمانی این رقابت ها به برتری رسید .

تیم ملی فوتبال ژاپن دقایق ابتدایی بازی را هجومی آغاز کرد و به دنبال رسیدن به گل برتری بود. در مقابل ایران  به دنبال آرام کردن بازی بودند تا بتوانند توپ و میدان را در اختیار بگیرند.

بازی هجومی ژاپنی با مدیریت کامل توچ و میدان باعث شد تا ایران در سی دقیقه نخست بازی یک بازی تحت فشار را تجربه کند ، در شرایطی که بازی می توانست متعادل پیگیری شود  در سی دقیقه ابتدایی بازی  ژاپنی ها روی دروازه ایران خیمه زدند و فشار زیادی وارد کردند تا به گل برسند.

در دقیقه ۲۸ در شرایطی که تیم ملی ایران بازهم در خط دفاعی آشفته و بهم ریخته بود، “ماسا موریتا”از این فرصت نهایت استفاده را برد و با جا گذاشتن چهار مدافع ایران ضربه نه چندان محکمی درون محوطه جریمه به توپ زد که پس از برخورد با پای بیرانوند کمانه کرد و درون دروازه قرار گرفت تا سامورایی ها یک بر صفر پیش بیافتند.

با وجود این که ژاپنی ها یک بر صفر از حریف پیش بودند اما بازهم توپ و میدان را در اختیار داشتند و اجازه ندادند ایران از میانه میدان عبور کند.

ایران نیز به دنبال این بود که جست و گریخته به دروازه ژاپنی ها برسد ، در دقیقه ۴۰ در معدود موقعیت هایی که ایران داشت شوت سامان قدوس با فاصله اندکی از کنار دروازه به بیرون رفت. ایران در دقایق بعد از گل برنامه ای برای حمله کردن نداشت و بازیکنان تنها به دنبال توپ می دویدند و با پاس های اشتباه کار را سخت تر می کردند.

ایران در دقایق پایانی نیمه اول برای لحظاتی روی دروازه حریف فشار وارد کردند و توپ هایی را از راست و چپ روی دروازه ارسال کردند اما نهایتا نیمه اول با برتری چشم بادامی ها به پایان رسید .

در حالی که به نظر می رسید قلعه نویی به ترکیب خود در نیمه اول دست بزند این کار را نکرد ، تیم ملی فوتبال ایران در نیمه دوم آهنگ بازی را عوض کرد ، بازی منظم ایران ، ژاپن را به عقب رانده بود ، موقعیت سازی خوب به همراه استفاده از تمامی نقاط زمین باعث شد تا ایران کنترل بازی را در دست گیرد ، شاگردان امیر قلعه‌نویی کاملا متفاوت نشان دادند و توانستند در دقیقه ۵۵ روی پاس در عمق استثنایی سردار آزمون و ضربه تمام کننده محمد محبی گل تساوی را بزنند.

حملات ملی پوشان ایران پس از زدن گل تساوی ادامه داشت ، در دقیقه ۶۴ سردار آزمون با فرار از تله مدافعان ژاپن دروازه را برای بار دوم باز کرد اما داور چینی این گل را به نشانه آفساید نپذیرفت. چند دقیقه بعد هم تیم ایران که تیم برتر این دقایق بود توانست دروازه ژاپن را به طور جدی تهدید کند اما بازهم اعلام آفساید شد.

نمایش چشم نواز ایرانی ها تا ثانیه آخر ادامه پیدا کرد ، در شرایطی که داور چهار دقیقه وقت اضافه اعلام کرده بود، در دقیقه آخر محمدحسین کنعانی زادگان درون محوطه جریمه قصد عبور از مدافع ژاپنی را داشت که با خطای آن مواجه شد و داور چینی اعلام ضربه پنالتی کرد. این ضربه را علیرضا جهانبخش به گل برتری ایران تبدیل کرد .

ژاپن در دقایق باقی مانده نتوانست کاری انجام دهد و به شکلی دراماتیک حذف شد. تیم هفدهم رده بندی فیفا به تیم ۲۱ باخت و در نیمه دوم حرفی برای گفتن نداشت.

سردار آزمون ستاره تیم ملی ایران در رقم خوردن پیروزی مقابل ژاپن بود ،  بازیکنی که یک گل او مردود شد و به تنهایی در خط حمله دوندگی زیادی داشت و توانست درخشان ظاهر شود و توانست با پاس گل استثنایی خود کار را به تساوی بکشد و سرنوشت را عوض کند ، ایران با برتری دو بر یک  برابر ژاپن حالا در جمع چهار تیم مرحله نیمه نهایی رقابت های جام ملت های آسیا قرار دارد .

تیم ایران در تاریخ رقابت‌های جام ملت‌های آسیا حتی یکبار هم مقابل ژاپن به گل نرسیده بود، اما محبی و جهانبخش این طلسم را شکستند و برای اولین بار نه دروازه حریف را باز کردند که اولین پیروزی ایران مقابل ژاپن را در جام ملت‌ها بعد از پنجمین مسابقه دو تیم رقم زدند.

پیروزی مقابل ژاپن و جبران شکست سنگین دوره قبل در جام ملت‌ها؛ این بهترین اتفاق ممکن بود تا شاگردان قلعه نویی به نیمه نهایی آسیا برسند.

آخرین قهرمانی ایران در جام ملت های آسیا در ۱۹۷۶ رقم خورده است ، این تیم پس از انقلاب گرچه در چندین دوره در آستانه رسیدن به فینال رقابت ها بوده است اما با بدشانسی به فینال این رقابت ها صعود نکرده است ، ایران حالا یک گام تا رسیدن به فینال و دو گام تا تاریخ سازی و رسیدن به عنوان قهرمانی آسیا فاصله دارد  ، پیروزی بر غول آسیا و شانس اول قهرمانی ، قدم اول برای این تاریخی سازی بود ، شاگردان قلعه نویی دو گام دیگر برای رقم زدن یک حماسه ملی باید بردارند ، نمی توان به راحتی همه چیز را پیش بینی کرد اما ملی پوشان ایرانی برای تاریخ سازی به قطر رفته اند .

چاپ در شماره۱۴۷۲ روزنامه ی یادگار امروز مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۱۶

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور