مضاف سخت غول های آسیا در مرحله یک چهارم

ایرانِ مصمم ، ژاپن قدرتمند

عباس دارایی/ اختصاصی یادگار امروز

در یکی از حساس ترین دیدارهای مرحله یک چهارم نهایی جام ملت های آسیا دو تیم فوتبال ایران و ژاپن بعنوان دو غول فوتبال این قاره امروز(شنبه) به مصاف هم می روند.

ژاپن در مرحله گروهی گرچه یک تیم پرنوسان نشان داده و با پیروزی شکننده برابر ویتنام و برتری برابر اندونزی و شکست برابر عراق بعنوان تیم دوم گروهش راهی مرحله یک هشتم نهایی شد اما در این مرحله در یک بازی راحت و بی در دسر تیم بحرین را با نتیجه سه بر یک شکست داده و حالا بعنوان یکی از هشت تیم پایانی جام ملت های آسیا باید به مصاف ایران برود.

ایران اما در این جام شروعی پرقدرت داشت ، برتری قاطع چهار بر یک برابر قلطین سخت کوش نگاهها را به سوی تیم ملی فوتبال ایران معطوف کرد ، در دیدار دوم اما ایران در یک بازی سردرگم به سختی با نتیجه یک بر صفر هنگ کنگ را شکست داده و در نهایت شاگران قلعه نویی در یک بازی برتر برابر اماراتی ها به پیروزی دو بر یک رسیدند .

ایران در مرحله یک هشتم نهایی برابر سوری ها با یک حریف سخت مواجه شد ، تیم ملی فوتبال کشورمان برابر سوریه دو نیمه متفاوت ارائه داد ، بهترین بازی ایران در این تورنمنت در نیمه اول بازی با سوری ها رقم خورد ، برتری قاطع به همراه خلق موقعیت های متعدد و یک بازی تهاجمی که البته در فاز تهاجمی موقعیت ها یکی پس از دیگری به هدر رفته و اندوخته یک گل در نیمه اول نصیب شاگردان قلعه نویی و دستیاران پرتعدادش شد .

در نیمه دوم ایران می توانست با آهنگ تهاجمی تر به گل های بیشتری دست پیدا کند که این موقعیت های پرتعداد یکی پس از دیگری هدر رفت تا اینکه از غفلت مدافعین تیم ملی یک فرصت بادآورده نصیب سوری ها شده و داور پس از بازبینی صحنه آفساید اشتباه و خطای بیرانوند روی مهاجم سوری رای به پنالتی برای سوریه داد و به بازی با این پنالتی به تساوی کشیده شد تا بازی برتر ایران به یک کلاف سردرگمی با این گل تساوی تبدیل شود که در نهایت به اخراج طارمی و بازی پر اشتباه ایران  مبدل شود .

نقطه قوت ایران اما ضربات پنالتی بود ، جایی که در این جام همواره ما شکست و ناکامی را تجربه کرده ایم ، دستان بیرانوند و ضربات دقیق پنالتی ملی پوشان ایرانی ، باز ی را در آورد تا ایران در یک جدال سخت و نفس گیر راهی مرحله یک چهارم شده و به مصاف ژاپن برود.

ایران روز شنبه به نظر می رسد کار بسیار سختی برابر سامورایی ها داشته باشند ، تکرار بازی مرحله نیمه نهایی دوره گذشته در مرحله یک چهارم این دوره و یک فینال زودرس تا حدودی کار را برای ما سخت کرده است آن هم در شرایطی که طارمی همچون دوره گذشته غایب بزرگ دیدار ایران و ژاپن خواهد بود.

به همان میزان که ایران در خط میانی و فاز تهاجمی یک تیم برتر است در فاز دفاعی با چالش های عمیقی مواجه است ، ایران در این رقابت ها سه گل دریافت کرده که هر سه گل را در عمق خط دفاعی و در یک خلایی دریافت کرده ایم که هنوز ترمیم نشده است ، خط دفاعی ما آسیب پذیر نشان داده و نقطه قوت سالهای اخیر ایران به نقطه ضعف این تیم مبدل شده است .

در مقابل تیم ملی ژاپن که شانس اول قهرمانی در این دوره از رقابت‌های جام ملت‌های آسیا به شمار می‌آید هنوز نتوانسته در این تورنمنت دروازه‌اش را بسته نگه دارد و این موضوع، پاشنه آشیل برای این تیم مدعی و پرستاره به شمار می رود.

ژاپن گران‌ترین تیم جام با اختلاف فاحش هم هست و آن‌ها لیستی پر و پیمان از بازیکنان سرشناس دارند. هیروکی ایتو مدافع اشتوتگارت آلمان، کو ایتاکورا مدافع مونشن گلادباخ، تاکه‌هیرو تومیاسو از آرسنال، واتارو اندو از لیورپول، میتوما از برایتون و کوبو از رئال سوسیه‌داد شاخص‌ترین بازیکنان تیم تحت هدایت هاجیمه موریاسو با برچسب‌های چندین میلیون دلاری هستند ، آنها در چهار  مسابقه خود تا این مرحله  موفق به زدن ۱۱ گل شده‌اند و در این رقابت ها حتی در یک مسابقه هم موفق به کلین‌شیت نشده‌اند و در جدال با تیم‌های ویتنام،عراق،اندونزی و بحرین ۶ گل دریافت کرده‌اند.

علاوه بر دفاع متزلزل ژاپنی‌ها دروازه‌بان دورگه این تیم هم می‌تواند نقش نقطه ضعف تیمش را به خوبی بازی کند و زیون سوزوکی با اینکه در لیگ بلژیک دروازه‌بانی می‌کند اما نتوانسته در مسابقات اخیر ژاپنی‌ها عملکرد مطمئنی داشته باشد و تک گل بحرین هم روی سوتی عجیب او به ثمر رسید.

دیدار ایران با ژاپن در شرایطی در مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌ها انجام خواهد پذیرفت که اگر سامورایی‌ها می‌توانستند در گروه خود صدرنشین شده و به عراق نمی‌باختند، الان در سمت دیگر نمودار بودند و این بازی فقط می‌توانست در فینال اتفاق بیفتد ولی قرارگیری ژاپن در جایگاه دوم گروه آبی‌ها را به سمتی که ایران حضور دارد، کشانده است.

آخرین تقابل دو تیم هم به جام ملت‌های قبلی برمی‌گردد که ژاپن با برتری سه بر صفر مقابل تیم تحت هدایت کارلوس کی‌روش به پیروزی رسید و به فینال مسابقات صعود کرد اما برتری ایران برابر حریف قدرتمند فردای خود چیزی حدود ۱۹ سال پیش رقم خورده که ایران توانست در مسابقه‌ای که در چارچوب انتخابی جام جهانی برگزار می‌شد، با دبل وحید هاشمیان با نتیجه دو بر یک از سد ژاپن بگذرد.

بازی‌ای که می شد به راحتی با دو تا ۳ گل برد را خودمان، سخت کردیم و کار تعیین برنده‌اش را به پنالتی کشیدیم ، اخراج طارمی و اشتباهات مرگبار روزبه چشمی باعث شد تیم ملی، دقایق سختی را تحمل کند ولی درنهایت بیرانوند با مهار ضربه فهد یوسف، ما را رقیب ژاپن در یک‌چهارم کرد ، گرچه دیدار با ژاپن در این مرحله یک بازی سخت است اما این بار ممکن است تاریخ به شیوه دیگری برای ایرانی ها رقم بخورد همچنان که کابوس ضربات پنالتی که در ادوار مختلف منجر به شکست ایرانی ها در رقابت های جام ملت های آسیا شده بود ، این بار برای ملی پوشان ایران رقم نخورد ، مصاف برابر ژاپن در یک‌چهارم جام ملتها، نوزدهمین رویارویی تاریخ دو تیم است، در ۱۸ بازی قبلی، تعادل کاملی حکمفرما بوده است: ۶ برد ایران، ۶ برد ژاپن و ۶ مساوی،  دو تیم برای پنجمین بار در جام ملتها به مصاف هم می‌روند که در رویارویی‌های قبلی، ژاپن ۲ بار برده و ۲ بازی مساوی شده است. تیم ملی نه‌تنها هرگز موفق به شکست دادن سامورایی‌ها در جام ملتها نشده که هرگز موفق به باز کردن دروازه آنها هم در ۴ دوئل قبلی نشده است.

آیا ایران برابر ژاپن موفق به سنت شکنی خواهد شد ؟

چاپ در شماره۱۴۷۰ روزنامه ی یادگار امروز مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۱۴

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور