آنالیز بازی ایران – هنگ کنگ به ما چه می گوید ؟

سردرگم در دفاع ، ناتوان در انتقال توپ

عباس دارایی/اختصاصی یادگار امروز

تیم ملی فوتبال ایران با نمایشی ضعیف و سردرگم برابر هنگ کنگ به برتری رسید . شاگردان قلعه نویی در دومین بازی از مرحله گروهی این رقابت ها به لطف تک گل مهدی قائدی تیم هنگ کنگ را در یک دیدار پراشتباه و سردرگم شکست داد و به مرحله یک هشتم نهایی این رقابت ها صعود کرد.

قلعه نویی با نیمکت نشین کردن صادق محرمی ، سعید عزت الهی ، احسان حاج صفی ، شجاع خلیل زاده و کریم انصاری فر تیمش را با پنج تغییر نسبت به بازی نخست به میدان فرستاده بود. همین تغییرات خود بازی را برای تیم ملی ایران ناهماهنگ و سردرگم کرده و ایران به هیچ عنوان در دیدار با هنگ کنگ هیچ شباهتی به ایران بازی نخست نداشت .

بی برنامگی تاکتیکی  در کنار  پاس‌های اشتباه پی در پی  بازیکنان از نکات برجسته بازیکنان تیم ملی ایران برابر هنگ کنگ بود ،  امیر قلعه‌نویی که خود متوجه بازی بد و پر اشتباه شاگردانش شده بود  با تعویض های متعدد سعی داشت به تیمش شکل و نظم ببخشد  اما چیزی که در نمایش یوزها جای خالی‌اش احساس می‌شد، نقشه و طرح مشخص برای عبور از سد دفاعی تیم ضعیفی مثل هنگ‌کنگ بود.

ایران نه تنها برای رسیدن به گل برنامه ای نداشت در فاز دفاعی نیز نشان داد یک تیم پراشتباه است ، فضای خالی پشت سر مدافعین ، بازی ضعیف مدافعین در ساخت بازی از عقب ، ناتوانی در انتقال توپ در هنگام پرس تیم حریف و کم دقتی و اشتباهات مکرر در پاس و حتی انتقال توپ در خطوط سه گانه باعث شد تا ایران یکی از ضعیف ترین نمایش های چند سال اخیر فوتبالی اش را در دومین بازی اش در جام ملت های آسیا به نمایش بگذارد .

تیم ملی نشان داد مشکل تاکتیکی دارد ، چهره مغموم و درهم امیر قلعه‌نویی نشان داد که او  از عملکرد بازیکنانش ناراحت و خشمگین است؛ تیم ملی حتی می توانست در این بازی به برتری خفیف براقبر هنگ کنگی ها نیز نرسد ،  در دقایق پایانی بازی دو صحنه مشکوک رخ داد که با خوش شانسی از بیخ گوش تیم ملی گذشت ، نخست  خروج بیرانوند و استفاده او از دست برای دفع توپ پشت مدافعان که  می توانست منجر به اخراج او و ۱۰نفره شدن تیم ملی شود که کمک داور ویدیویی آن را ندید یا نادیده گرفت وکشیدن پیراهن مهاجم هنگ‌کنگ توسط روزبه چشمی طبق عادت همیشگی اش که می توانست یک پنالتی به حریف هدیه بدهد اما در این صحنه نیز  داوران حاضر در اتاق وی ای آر، آن را پنالتی تشخیص ندادند.

ایران در برابر هنگ کنگ  امید به گل ۱۷/‌ ۱ را به ثبت رسانید  که از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون این سومین عملکرد ضعیف ایران در ثبت آمار امید به گل است.

تیم ملی  پیش از هنگ کنگ تنها در دو بازی برابر تیم ملی ازبکستان یکی در تورنمنت کافا و دیگری در مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶، آمار ضعیف‌تری نسبت به این بازی داشتند، در تورنمنت کافا ایران در برابر این تیم ،  امید به گل ۳۳/‌ ۰ و در مقدماتی جام جهانی نیز برابر ازبکستان امید به گل ۵۹/‌ ۰ را ثبت کرد.

تیم ملی فوتبال ایران  در دو دیدار اخیر پیش از دیدار با هنگ کنگ، برابر فلسطین و بورکینافاسو به ترتیب امید به گل ۹۲/‌ ۱ و ۹۸/‌ ۲ را ثبت کردند؛ بهترین امید به گل ایران به دیدار برابر تیم ملی افغانستان برمی‌گردد که ملی‌پوشان ایران امید به گل ۷۶/‌ ۳ را داشتند.

ایران نتوانست در فاز تهاجمی خلق موقعیت کند ،  بازی سازی از انتهای زمین ایران به بدترین شکل ممکن صورت گرفت ،  هافبک‌ها و مهاجمین  ایران سنگین بودند و سرعت انتقال توپ خوبی از سوی بازیکنان ایران صورت نگرفت ، یکی از دلایلی که باعث بازی سردرگم ایران بود عدم بازی سازی از جلوی دروازه و در خط هافبک بود ، هنگ کنگی ها با دستور تاکتیکی فشار به بازیکنان ایران به خوبی پرس را انجام داد ف  وقتی تیم هنگ کنگ خط دفاعی و میانی ایران را پرس کرده بود، چاره‌ای جز اینکه ملی پوشان زیر توپ بزنند نمانده بودف زمانی هم که به یک سوم زمین حریف می‌رسیدیم نمی‌توانستیم به خوبی توپ را نگهداریم تا موج دوم حمله برای تیم ملی شکل بگیرد و از این رو یک بازی بد شکل و سرگردان از سوی بازیکنان تیم ملی به نمایش گذاشته شد .

تعویض های پرتعداد قلعه‌نویی در این مسابقه، هیچ تغییری در ریتم بازی ایجاد نکرد و نحوه استفاده از بازیکن تراز اولی همچون طارمی، می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در بازی‌های آتی شود.

هر تیمی در یک تورنمنت بازی بد دارد که امیدواریم این آخرین بازی بد تیم ملی باشد اما آنچه مشهود بود اینکه ایران برای خروج از چنین شرایطی نیازمند یک استراتژی و پلن است که کادر فنی تیم ملی حتی با تغییرات بازیکنان نیز نتوانستند شکل بد بازی ملی پوشان ایرانی را تغییر دهند.

چاپ در شماره۱۴۶۲  روزنامه ی یادگار امروز مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۰۳

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور