اولین شگفتی جام هجدهم رقم خورد

شکست ژاپن و بر هم خوردن معادلاتِ قهرمانی

عباس دارایی/ اختصاصی یادگار امروز

در هجدهمین بازی از جام ملت های آسیا ژاپن برابر عراق شکست خورد . تیم ملی فوتبال عراق با خلق یک شگفتی بزرگ مدعی اصلی جام ملت های آسیا را با نتیجه دو بر یک شکست داد و حالا با ثبت این نتیجه عجیب شگفتی بزرگ جام ملت ها در مرحله گروهی رقم خورده است .

در شروع بازی ایمن حسین مهاجم عراق روی اشتباه سوزوکی، دروازه‌بان ژاپن، موفق شد با یک ضربه سر دروازه را باز کند ، بعد از این گل بازی کاملا در اختیار سامورایی‌ها بود اما خط دفاعی مستحکم عراق اجازه خلق موقعیت خاصی را به ژاپنی ها نداد ،  بازی بسته عراقی ها تقریبا تمامی مناطق را پوشش داده و ژاپنی با پاس های کوتاه و بازی با حوصله سعی در مدیریت بازی و شکل دادن به بازی برای به ثمر رساندن گل تساوی بودند که  روی یک صحنه مشکوک و جنجالی و در حالی که بازیکنان ژاپن معتقد بودند توپ از خط طولی عبور کرده، بازیکن عراق به کار خود ادامه داد و توپ را روی دروازه فرستاد تا ایمن حسین گل دوم را در وقت‌های تلف شده به ثمر برساند.

در نیمه دوم ژاپنی ها فشار زیادی روی دروازه عراق آوردند و حتی داور به نشان پنالتی در سوت خود دمید اما با بازبینی صحنه این پنالتی بازپس گرفته شد  ، ژاپنی ها در ادامه هر چه زدند به در بسته زدند و بالاخره حاصل تلاش بازیکنان ژاپنی روی یک ارسال منجر به گل  توسط اندو در دقیقه ۳+۹۰ شد که سودی برای سامورایی ها نداشت تا عراق با ۶ امتیاز به صدر جدول این گروه برسد.

ژاپن که تا قبل از شروع بازی ها مدعی اصلی قهرمانی به شمار می رسید تا این جای کار نشان داده که با ژاپنِ جام جهانی و بازی های دوستانه تفاوت های بسیاری دارد ، این تیم برابر میانمار نیز کار راحتی نداشت و با نتیجه چهار بر دو به برتری رسیده بود.

شکست سامورایی ها برابر عراق  معادلات مرحله حذفی را هم تغییر داده است ،  عراق با این پیروزی صعود خود را به مرحله یک هشتم قطعی کرده اگر در بازی سوم خود حداقل یک امتیاز مقابل ویتنام کسب کند، به عنوان سرگروه راهی مرحله بعدی می‌شود و باید در دور بعدی به مصاف تیم سوم یکی از گروه‌های B، E و F  برود.

ژاپن نیز در صورت دوم شدن در این گروه در مرحله بعدی در صورت صدرنشینی کره‌جنوبی در گروه E باید مقابل این تیم قرار بگیرد تا یکی از حساس ترین دیدارهای مرحله حذفی بین ۲ مدعی عنوان قهرمانی برگزار شود.

با شکست ژاپن مقابل عراق، این تیم باید برای صعود به عنوان تیم دوم گروه D به مرحله حذفی تلاش کند  تا به سمت دیگر جدول این مرحله منتقل شود؛ اتفاقی که در وهله اول به ضرر کره جنوبی و در مرحله بعد به ضرر ایران خواهد بود.

صعود ژاپن به عنوان تیم دوم گروه D باعث می‌شود که سامورایی‌ها به سمت دیگر جدول مرحله حذفی منتقل شود؛ جایی که ایران، کره جنوبی و قطر حضور دارند. در صورت رخ ندادن شگفتی دیگری در رقابت‌های جام ملت‌ها، ژاپن باید در مرحله یک هشتم نهایی به مصاف تیم اول گروه E یعنی کره جنوبی برود که قرعه‌ای مرگ‌بار برای شاگردان یورگن کلینزمن در نخستین بازی از مرحله حذفی جام ملت‌های آسیا خواهد بود.

علاوه بر این  در صورتی که ژاپن در بازی با کره جنوبی به پیروزی برسد و ایران مقابل بهترین تیم سوم گروه‌های B ،A و F برنده شود، ایران باید در مرحله یک چهارم نهایی در دیداری دشوار باید به مصاف ژاپن که حریفی سخت‌تر از کره جنوبی است، برود؛ دیداری که اگر ژاپن صدرنشین گروه D شده بود، تنها در فینال انجام می‌شد. با این اوصاف متضررترین تیم‌ها از شکست ژاپن مقابل عراق، ایران و کره جنوبی خواهند بود.

به راحتی نمی توان نتایج بازی های جام ملت های آسیا را پیش بینی کرد زیرا تیم ها به خوبی خود را مهیای حضور در این رقابت ها کرده و فاصله تیم ها کم شده و از این رو دیگر نمی توان روی کاغذ چیزی را پیش بینی کرد ، دیداری که پیش بینی می شد در فینال رخ دهد حالا روی کاغذ ممکن است در مرحله یک چهارم نهایی صورت گیرد و البته شگفتانه های بیشتری نیز صورت گیرد و به طور کلی سیمای مسابقات را دستخوش تغییرات محسوس تری کند.

چاپ در شماره۱۴۶۰  روزنامه ی یادگار امروز مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۰۱

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور