آغاز خوب برای تیم ملی در اولین بازی جام ملت ها

تهاجمی و چشم نواز در بازی نخست

عباس دارایی/ اختصاصی یادگار امروز

پتیم ملی فوتبال ایران در نخستین بازی خود در چارچوب هجدهمین دوره رقابت های جام ملت های آسیا برابر فلسطین به پیروزی پرگل دست پیدا کرد.

تیم ملی فوتبال کشورمان در حالی برابر تیم خوب و جنگنده فلسطین به برتری چهار بر یک رسید که امیر قلعه‌نویی برای ارنج اولیه تیم ملی ایران چند سوپرایز داشت  ،  او با نیمکت‌نشین کردن مجید حسینی به زوج محمدحسین کنعانی‌زادگان و شجاع خلیل‌زاده میدان داد، مصدومیت رضائیان باعث شده بود تا صادق محرمی در ترکیب اولیه تیم ملی ایران برای مسابقه برابر فلسطین قرار گیرد  و در تصمیمی ویژه، قلعه‌نویی به جای محمد محبی، از مهدی قایدی در ترکیب اولیه بعنوان وینگر چپ  استفاده کرد و در پیشانی  حمله هم کریم انصاری‌فرد بعنوان جانشین سردار آزمون در ترکیب اصلی تیم ملی ایران در اولین مسابقه در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ حضور یافت.

ایران در بازی اول خود نمایشی دلپذیر و تهاجمی ارائه داد ، ملی پوشان ایران که عطش زیادی برای رسیدن به گل برتری داشتند، بازی را تهاجمی آغاز کردند و روی کار تیمی زیبا و ارسال مهدی قایدی و پاس تمام‌کننده فوق‌العاده سامان قدوس، کریم انصاری‌فرد در ثانیه ۶۴ موفق به گلزنی شد تا خیلی زود اولین گل ایران در این جام به ثمر برسد .

ایران خیلی زود به گل دوم نیز رسید ، روی ارسال بی‌نقص سامان قدوس در دقیقه ۱۲، شجاع خلیل‌زاده موفق شد دروازه تیم ملی فلسطین را فرو بریزد تا اختلاف ۲ تیم به ۲ گل افزایش پیدا کند. فلسطینی‌ها نمایش درگیرانه‌ای را از خود ارائه کردند و در طرف مقابل، شاگردان قلعه‌نویی به دنبال حفظ مالکیت توپ بودند تا بتوانند با خلق موقعیت روی دروازه فلسطین به گل‌های بیشتر دست پیدا کنند.

علیرضا جهانبخش در دقیقه ۳۸ با یک حرکت انفرادی زیبا توپ را به مهدی قایدی رساند و او با یک ضربه دقیق و زیبا توپ را به گوشه دروازه فلسطین فرستاد تا اختلاف ۲ تیم به ۳ گل برسد.

در حالی که جنس ایران در فاز هجومی فراهم بود  و مشکلی بابت خلق موقعیت و گلزنی وجود نداشت  اما دفاع ایران در مقابل تک موقعیت های فلسطین آسیب پذیر نشان داد ، در شرایطی‌که تصور می‌شد بازی با برتری ۳گله تیم ملی ایران در نیمه نخست به پایان برسد، تامر صیام روی ارسال یک ضربه ایستگاهی و اشتباه فاحش سعید عزت‌اللهی در دقیقه (۷+۴۵) موفق به گلزنی شد تا نیمه نخست با برتری ۳ بر یک تیم ملی ایران خاتمه یابد.

قلعه‌نویی در بین ۲ نیمه تصمیم به انجام ۲ تغییر در ترکیب تیمش گرفت و محمد محبی و سردار آزمون به جای مهدی قایدی و کریم انصاری‌فرد وارد ترکیب شدند ، تیم ملی ایران در این نیمه هم با آرایشی تهاجمی به میدان آمد ، در دقیقه ۵۵، کار تیمی زیبای شاگردان قلعه‌نویی با اشتباه خط دفاعی فلسطین توأمان شد و سردار آزمون که در نیمه دوم وارد میدان مسابقه شده بود، موفق به گلزنی شد تا نتیجه بازی ۴ بر یک شود..

شاگردان قلعه نویی پس از گل چهارم چندان به دنبال رسیدن به گل های بیشتر تلاش نکردند ، آنها بیشتر در تلاش برای مدیریت بازی بودند و امید داشتند تا با پی‌ریزی حملات پردامنه روی دروازه فلسطین به گل‌های بعدی برسند و فلسطین نیز  چشم به ضدحملات دوخته بودند که تلاش‌شان برای تهدید چارچوب دروازه ایران ناموفق بود و تنها یک‌بار تامر صیام اقدام به شوت‌زنی کرد که ضربه او را علیرضا بیرانوند در دو مرحله مهار کرد.

شاگردان امیر قلعه‌نویی در نخستین گام از رقابت‌های جام ملت‌های آسیا بردی دلچسب کسب کردند ،  با این پیروزی، ملی‌پوشان فوتبال ایران هم‌امتیاز با تیم ملی امارات شدند که اماراتی‌ها به دلیل تفاضل گل کمتر در رتبه دوم گروه قرار گرفتند و تیم ملی ایران هم در قامت صدرنشین به کار خود در دور اول رقابت‌های مرحله گروهی پایان دارد.

تیم ملی فوتبال ایران در دیدار بعدی خود در جام ملت‌های آسیا، روز جمعه بیست‌ونهم دی‌ماه باید به مصاف تیم ملی هنگ‌کنگ برود.

سامان قدوس هافبک ایران در نیمه اول این بازی عملکرد بسیار خوبی را از خود به جای گذاشت

قدوس در این بازی به ترتیب در دقایق یک و ۱۴ توانست دو پاس گل برای کریم انصاری فرد و شجاع خلیل زاده فراهم سازد و نقش پر رنگی در پیروزی ایران در این نیمه داشت.

تیم ملی ایران در شروع جام ملت ها غافلگیر نشد و چهار گل به فلسطین زد و با وجود اینکه یک گل دریافت کرد، اما توانست بازی سراسر هجومی داشته باشد و از موقعیت های خود بهره ببرد و با روحیه این رقابت ها را آغاز کند، نکته نگران کننده اما خط دفاعی این تیم است که در دیدار با فلسطین به عنوان یکی از تیم های درجه سوم هم به چشم آمد و هر گاه مهاجمان حریف اراده کردند وارد محوطه جریمه ایران شدند و موقعیت های خطرناکی را به وجود آوردند ،  اتفاقی که قطعا در دیدارهای آینده برای تیم ملی دردسر خواهد شد و باید قلعه نویی و دستیاران پرتعدادش از همین الان با آنالیز دقیق تیم برای پاشنه آشیل تیم چاره جویی کنند.

چاپ در شماره۱۴۵۷  روزنامه ی یادگار امروز مورخ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور