وزیر فرهنگ:

جشنواره خورشید فرصتی برای بازگویی توانمندی زنان

وزیر فرهنگ: بخشی از جنگ روانی دشمن به خاطر عدم شناخت پیشرفتهای ایران است

جشنواره بین المللی خورشید با حضور بانوان خبرنگار از ۴۰ کشور جهان و با حضور “دکتر جمیله علم الهدی” همسر رییس جمهوری دیروز، شنبه در مشهد برگزار شد.

دبیر اجرایی جشنواره بین المللی خورشید در حاشیه آیین افتتاحیه اظهار کرد: ۱۰۰ بانوی فعال رسانه‌ای از حدود ۴۰ کشور جهان در این جشنواره حضور دارند.

یوسف اسماعیل زاده افزود: این جشنواره با مشارکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت امور بانوان و خانواده ریاست جمهوری و شهرداری مشهد برنامه ریزی و عملیاتی شد.

وی اضافه کرد: کارگاه‌های مختلفی با موضوع رسانه برای انتقال تجربیات از طرف اساتید ایرانی برای خبرنگاران خارجی و بالعکس با موضوع زن و رسانه نیز برگزار می‌شود.

وی افزود: تورهای متعدد بازدید از اماکن مختلف شهر مشهد نیز برای حاضران در این جشنواره تدارک دیده شده است.

نخستین جشنواره بین المللی رسانه ای خورشید با شعار “زنان روشنگری می کنند” به یاد شهیده راه روشنگری «شیرین ابوعاقله» برنامه ریزی شده است که به دست رژیم اشغالگر قدس به شهادت رسید.

شیرین ابوعاقله (۳ آوریل ۱۹۷۱ – ۱۱ مهٔ ۲۰۲۲) خبرنگار فلسطینی بود که به مدت ۲۵ سال در شبکه عربی زبان الجزیره فعالیت می‌کرد. او یکی از خبرنگاران فعال در خاورمیانه بود که که اخبار مرتبط با فلسطین را پوشش می‌داد. در ۱۱ مهٔ ۲۰۲۲ درحالی که مشغول پوشش اخبار حمله نیروهای ارتش اسرائیل به شهر جنین در کرانه باختری بود مورد هدف نیروهای اسرائیلی قرار گرفت و به دلیل اصابت گلوله به سر جان باخت.

 

جمیله علمالهدی: تهاجم فرهنگی توسط رسانهها تهدیدی برای کشور است

همسر رییس جمهوری اسلامی ایران در مراسم افتتاحیه جشنواره بین المللی رسانه ای خورشید در مشهد افرود: اینک رسانه ها مرزها را در نوردیده و به درون خانه‌ها، دانشگاه‌ها و مدارس نفوذ کرده و از همه مرزها عبور کرده و به این آشوب کمک می کنند.

وی بیان کرد: راه جمهوری اسلامی ایران در وضعیت موجود به آینده‌نگری اسلامی وابسته است، در این راه نجات انسان قطعی است و توجه به خانواده و احیای آن محور اساسی است.

استاد دانشگاه شهید بهشتی افزود: کسانی که به فکر بهتر شدن شرایط هستند باید خود اصحاب رسانه باشند، به عنوان رسانه هم می توان به این آشوب دامن زد و هم از ارزشهای اخلاقی دفاع کرد.

وی با اشاره به اینکه رسانه های معاند با  نفی ارزشها برای لذت بردن از زنان سوء استفاده می کنند، گفت: در همه دورانها زنان مورد سو استفاده برای لذت بردن بوده اند، اما هیچ وقت تا این حد همه زنها مورد سوء استفاده نبوده اند، در این شرایط امکان طغیانگری بسیار زیاد است و همچنان در جستجوی آزادی هستیم و آزادی به رهایی جنسی و طغیانگری تبدیل شده است.

دکتر علم الهدی بیان داشت: خودکشی انسان خودفرهیخته، فروپاشی خانواده را در پی دارد، خانواده به عنوان الگوی زندگی به فراموشی سپرده شده است و با فروپاشی خانواده یک الگوی زندگی فرو می پاشد.

وی ادامه داد: زنان در این مسیر قربانی اول هستند و زودتر دچار مشکل می شوند و با فروپاشی خانواده زنها و مردها هر دو رها می شوند.

همسر رییس جمهور تاکید کرد: رویکرد اقتصادی که منفعت را در «ماتریالیسم» خلاصه کرده، دست به کنترل رسانه زده و می خواهد میلی جنسی را تشدید و آزادی را به معنای آزادی جنسی معنا می کند و اقتصاد را بر این اساس رونق می دهد.

وی افزود: در شرایطی که پای «مد و فشن» در رسانه باز می شود، رسانه تحت تاثیر بازار قرار می گیرد و بازار نیز تبدیل به رسانه می شود، لذا اصحاب قدرت به دنبال کنترل رسانه هستند.

علم الهدی گفت: رسانه منطقه جدیدی برای رقابت قدرت است لذا جشنواره بین المللی رسانه ای خورشید برگزار شد تا صدای بانوان به گوش جهانیان برسد، چراکه صدای ما را در گلو نگه می دارند.

وی با بیان اینکه مداخله کنندگان و عوامل تولید رسانه مشخص می کنند رسانه جهان آینده را به کدام سمت می برد، افزود: در رویکرد دینی خود بسیار امیدوار به آینده رسانه هستیم که اگر تولیدکنندگان و مصرف کنندگان رسانه با اندیشمندان همراه نشوند، فروپاشی خانواده مانند بمب هسته ای باعث فروپاشی جوامع می شود.

همسر رییس جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: با ورود به سالن متوجه شدم من را به عنوان زن اول جمهوری اسلامی ایران معرفی کردند، در ساختار جمهوری اسلامی بانوی اول همسر مقام معظم رهبر انقلاب هستند، سالهاست تلاش میکنم خاطرات همسر رهبری را در قالب کتاب بنویسم.

وی گفت: اقدام خوبی در مشهد صورت گرفته و خانه ایشان در مشهد تبدیل به موزه شده است که امیدوارم برنامه بازدید از این مکان برای مهمانان جشنواره فراهم شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  نیز گفت:بخشی از جنگ روانی که علیه کشور ما به راه افتاده به خاطر عدم شناخت واقعیت ها، پیشرفت های کشور و اتفاقات خوبی است که به برکت انقلاب اسلامی به ویژه در حوزه زنان به وقوع پیوسته است.

محمد مهدی اسماعیلی روز شنبه در حاشیه اختتامیه جشنواره بین المللی رسانه ای “خورشید” در جمع خبرنگاران در مشهد افزود: در راستای نشان دادن واقعیت های جامعه باید زمینه حضور اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه در کشور تسهیل شود.

وی ادامه داد: امروز جریان فرهنگی قدرتمندی در حوزه رسانه کشور شکل گرفته است و نزدیک به ۴۰ درصد خبرنگاران  که نخبگان فکری ما را تشکیل می دهند از بانوان هستند و در بخشهای مختلف حضور پررنگی دارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این جشنواره محملی برای معرفی ظرفیت های بزرگ کشور است، می توان این پیشرفت ها را از طریق این اجتماع به اطلاع همگان رساند و از دیگر سو یک هم اندیشی بین بانوان خبرنگار ایجاد کرد.

اسماعیلی افزود: ان شاء الله بتوان با استفاده از ظرفیت این جشنواره گام های نویی را برای حرکت های رسانه ای مستقل در دنیا برداشت.

یعقوب علی نظری، استاندار مشهد نیز در این مراسم اظهارداشت: بنده خدمتگذار مردم شهری هستم که به نام امام رضا خراسان رضوی نام گرفته و فلسفه وجودی مشهد، حضور منور امام هشتم است.

وی افزود: مشهد متبرک به وجود امام هشتم و صاحب برکت است. ۱۰ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد و سالانه ۳۰ میلیون زائر را میزبانی می‌کنیم و ۵ تا ۶ میلیون زائر خارجی داریم.

استاندار مشهد گفت: این استان همچنین میزبان یک میلیون پناهنده کشور مسلمان افغانستان است. ۵۱ درصد دانشجویان شاغل تحصیل زنان و ۲۹ درصد هیأت علمی را زنان تشکیل می‌دهند.

وی بیان داشت: ضریب سواد زنان بیش از ۸۶ درصد است و ۱۳ درصد مدیریت روستا را دهیاران زن تشکیل می‌دهند. زن با حفظ فعالیت مادری خود فعالیت‌های اجتماعی زیادی دارند.

نظری گفت: بیشترین نقش در فرهنگ مقاومت به ویژه در جوامع اسلامی توسط مادران و زنان صورت می‌گیرد و نظام مقدس اسلامی مفتخر به الگوی سوم در موضوع زنان و جامعه زنان است.

وی گفت: متأسفیم برای جامعه جهانی و فضایی که به وجود می‌آید تحت عنوان تروریسم رسانه؛ استکبار از همه ظرفیت‌ها برای اهداف شوم خود استفاده می‌کند و باید با آن مقابله کرد.

همچنین خادمه شیخعلی که در حوزه زنان، فعالیت رسانه‌ای دارد در حاشیه جشنواره خورشید در مشهد اظهار کرد: مادران شهید مقاومت و مدافع حرم در ایران برای کل سوریه قابل تکریم هستند.

خبرنگار اهل سوریه زن ایرانی را نماد شجاعت و قوت قلب و ستیز با تسلط بیگانه ذکر کرد و گفت: مادر ایرانی در دامن خود، شیران قدرتمندی پرورانده که هم از سرزمین خود دفاع می‌کنند و هم به داد مظلومان جهان می‌رسند.

وی گفت: نگاهی به سیر حضور زنان در جامعه نشان می‌دهد در همه عرصه‌های اجتماعی مخصوصاً ایثار زن و مادر ایرانی، مهمترین تأثیر را داشته است.

شیخعلی بیان کرد: موضع زنان سوریه و ایران در همه حوزه‌های فکری، غرب ستیز و استقلال محور است.

خبرنگار اهل سوریه وجود جشنواره خورشید را فرصتی برای آشنایی بهتر با ایران و خبرنگاران دیگر کشورها دانست و اظهار امیدواری کرد: این جشنواره بتواند چهره واقعی زن توانمند، عالم و مقاوم ایرانی را تثبیت کند.

وی اظهار کرد: ایستادگی سوریه در برابر داعش، مدیون مادران ایرانی است که با تربیت فرزندان سلحشور، به مقاومت یاری رساندند و نقش زنان در جنگ سوریه به خوبی احساس شد.

گفتنی است؛ نخستین جشنواره بین المللی رسانه‌ای خورشید با شعار «زنان روشنگری می‌کنند» به یاد شهیده راه روشنگری «شیرین ابوعاقله» برنامه ریزی شده است که به دست رژیم اشغالگر قدس به شهادت رسید.

چاپ در شماره ی۱۱۳۶۷روزنامه ی یادگار امروز مورخ۱۴۰۲/۰۷/۱۰

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور