هشتمین قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر

مهندسِ قهرمانی

عباس دارایی/ اختصاصی یادگار :

برای هشتمین بار قهرمان لیگ برتر فوتبال ایران شد . سرخ پوشان حالا پس از  برتری چهار بر صفر برابر نساجی در شهر قائمشهر و کسب ۶۶ امتیاز هشتمین کاپ قهرمانی لیگ برتر ایران را در ویترین افتخارات خود داشته و پرافتخارترین تیم ایران هستند.

هیچ تیمی به اندازه پرسپولیس موفق به قهرمانی در لیگ برتر نشده است تا از این حیث قرمزها رکوردار تعداد قهرمانی در ایران باشند .

در قهرمانی پرسپولیس عوامل متعددی دخیل است ، از مهره های کارآمد گرفته تا آرامش اما دو موضوع را نباید نادیده گرفت ، یکی اینکه پرسپولیس به یک ساخت و شخصیت از حیث تیمی رسیده است که در هر شرایطی مدعی درجه یک قهرمانی است ، این تیم به یک ثبات بسیار خوبی برسد که همین ثبات یکی از اصلی ترین عوامل قهرمانی های پرسپولیس در ادوار اخیر است .

مضاف بر این نباید از یک نکته دیگر به سادگی عبور کرد ، بسیاری بازی های درخشان و قهرمانی های متوالی این تیم را به حضور حمید مطهری در کنار گل محمدی گره می زدند و برخی دیگر نیز اعتقاد دارند پرسپولیس را برانکو ساخته و ثمره این بازسازی تاریخی را آلترناتیوهای او دارند می خورند اما اینگونه نیست ، گرچه نقش برانکو در بازسازی پرسپولیسِ شلخته درخشان یک نقش بی بدیل است اما نباید فراموش کرد که گل محمدی هم یک مربی صاحب سبک است ، او درست در فصلی که منتقدین بسیاری هم داشت توانست تیمش را که در اوایل فصل به نظر می رسید با کسب نتایج خوب مدعی اصلی قهرمانی است اما در اواخر سال با چند نتیجه بد قهرمانی را از دست رفته می دید به ساحل آرامش برساند و یک فصل تاریخی را به خصوص با ثبت نتایج درخشان سال ۱۴۰۲ به ویژه پیروزی در دربی رقم بزند ، طی سالهای اخیر یحیی گل محمدی توانسته است با پرسپولیس روزهای درخشانی را برای هوادارانش رقم بزند ، هشتمین قهرمانی پرسپولیس، سومین قهرمانی یحیی گل‌محمدی در لیگ برتر بود ،  این مربی با پرسپولیس فاتح سوپرجام هم شده  بود ،  افتخاری که با ذوب‌آهن هم آن را کسب کرد. گل‌محمدی در ذوب‌آهن دو قهرمانی جام‌حذفی دارد و در مجموع ۷عنوان قهرمانی در فوتبال باشگاهی ایران بدست آورده است.

گل‌محمدی با این کارنامه از  سرمربی سابق پرسپولیس یعنی علی پروین پیشی گرفته است  ، این مربی هم ۳ قهرمانی لیگ و ۳ جام‌حذفی داشت ،  البته تالار افتخارات پروین بسیار پُربار تر از این ۶ قهرمانی است و عناوین در سطح باشگاه‌های تهران، آسیا و تیم ملی هم دارد ولی در رقابت‌های باشگاهی در سطح ایران حالا یحیی گل محمدی با فتح لیگ برتر در کنار برانکو در زمره پرافتخارترین مربیان پرسپولیس به شمار می رود.

او یکبار نیز با پرسپولیس راهی فینال لیگ قهرمانان آسیا شده بود که به مانند برانکو از دستیابی به عنوان قهرمانی با بدشانسی بازماند .

بالاتر از یحیی فقط دو مربی حضور دارند که یکی از آنها برانکو ایوانکوویچ، معمار موفقیت‌های اخیر پرسپولیس است. این مربی با پرسپولیس ۳ قهرمانی در لیگ، ۳ سوپرجام و یک قهرمانی جام حذفی بدست آورده و در مجموع ۷ قهرمانی در کارنامه خود دارد.

دیگری نیز قلعه نویی است ، امیر قلعه‌نویی با ۵ قهرمانی در لیگ، رکوددار قهرمانی در این مسابقات است. این مربی دو بار هم فاتح جام حذفی شده است. ژنرال این ۷ قهرمانی را در استقلال و سپاهان کسب کرده است.

اگر پروین سلطان پرسپولیسی هاست و قطبی نیز با فتح لیگ برتر پس از هفت سال امپراطور قلب های هواداران سرخ شد و پروفسور برانکو نیز معمار پرسپولیسِ نوین شد ، حالا یحیی گل محمدی نیز مهندس قهرمانی پرسپولیسی هاست ، یحیی گل محمدی درست زمانی قلب هواداران پرسپولیس را فتح کرد که تساوی در دربی  جنجالی سال گذشته و از دست رفتن تقریبی شانس قهرمانی، انتقادات از او را به اوج رسانده بود و او حدود یک سال بعد از رساندن تیمش به فینال لیگ قهرمانان آسیا، بخش قابل توجهی از وجهه خود نزد هواداران پرسپولیس را از دست داده  و به آخر خط رسیده بود.

او اما ماند ، یحیی  دست به انقلابی بزرگ در ترکیب تیمش زد،  نفرات دروازه و خط دفاعی پرسپولیس که فصل چندان خوبی را سپری نکرده بودند، تقریبا همگی عوض شدند و قرمزپوشان با ترکیبی جدید پای به لیگ برتر گذاشتند ، در فصلی که بر خلاف سایر ادوار سه مدعی اصلی قهرمانی داشت او برگ برنده اش را در دربی رو کرد و با پیروزی برابر رقیب سنتی توانست استقلال را در کورس قهرمانی کنار زده و خود به تنهایی رقیب سپاهان در راه قهرمانی باشد .

تساوی غیرمنتظره زردپوشان در اصفهان مقابل ملوان، رویای قهرمانی را دوباره برای این تیم زنده کرد و پرسپولیس در فصلی که دو تیم دیگر نیز شایسته عنوان قهرمانی بودند در یک فصلِ تاریخی با گل محمدی تاریخ سازی کرده و ضمن کسب عنوان قهرمانی لیگ برتر پرافتخارترین تیم ایران شد .

چاپ در شماره ی ۱۲۶۴روزنامه ی یادگار امروز مورخ۱۴۰۲/۰۳/۰۲

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور