"پلی آف" راهکاری برای جلوگیری از تبانی در لیگ یک فوتبال؛

لیگ یک جذاب می‌شود؟

(عباس دارایی/ یادگار امروز)

اختصاصی یادگار امروز- چند سالی است که حرف و حدیث پیرامون بازی‌های لیگ دسته اول فوتبال کشور زیاد شده است به گونه‌ای که در نیم فصل دوم و تقریبا از اواسط آن که تقریبا تکلیف مدعیان صعود و گزینه‌های سقوط بین هشت یا ده تیم مشخص می‌شود و هشت تا ده تیم دیگر نه بختی برای صعود دارند و نه در زمره فانوس بدستان قرار می‌گیرند، این مسابقات با زد و بندهایی مواجه می‌شود که گرچه اثبات آن خیلی راحت نیست اما حرف و حدیث پیرامون آن به گونه‌ای کلیت این لیگ را تحت تاثیر قرار داده است.

تقریبا در ماراتن پایانی این لیگ که از هشت تا ده هفته پایانی در نوسان است، تبانی داغ‌ترین بحث لیگ یک فوتبال ایران می‌شود، این اتفاقات هم‌زمان با روزهایی است که همه حواس‌ها به دوئل‌های لیگ برتر معطوف شده و همه علاقه‌مندان به فوتبال در ایران به دنبال مشخص شدن نام قهرمان لیگ برتر و البته تیم‌های سقوط کننده می‌روند اما اصل اتفاقات در جای دیگری رقم می‌خورد.

رد و بدل شدن نتایج عجیب و غریب، حرکات مشکوک، عوض شدن نتایج به شیوه‌های کاملا حساب شده و … همه از مختصاتی است که این تبانی‌ها را رقم می‌زند، نکته عجیب اما این است که نهایت برخورد با این تبانی‌ها که مثلا در نتایج عجیب و غریبی چون باخت هفده بر صفر یک تیم صورت می‌گیرد، این است که براساس قانون تغییری در نتیجه و اتفاقات بازی‌های برگزار شده صورت نمی‌گیرد و فقط تیم خاطی به یک دسته پایین‌تر سقوط خواهد کرد. این همان اتفاقی است که چند فصل گذشته برای برخی تیم‌های لیگ‌های پایین افتاد و البته از آن تیم‌ها مربیان و عواملی برای مدتی از فعالیت فوتبالی محروم شدند اما به فاصله‌ای کوتاه در لیگ‌های بالاتر الان در حال مربیگری هستند.

سال ۹۷ یکی از مدیران تیم‌های حاضر در این لیگ در گفت‌وگوی تلفنی با یکی از برنامه‌های تخصصی ورزش سیما صحبت‌های جالبی را در خصوص تبانی مطرح کرده و با اشاره به پیشنهاد سکه‌های طلا از سوی یکی از تیم‌ها  اظهار کرد: “سرپرست یک تیم به مدافع ما پیشنهاد پنج سکه داده تا در دیدار رودررو پنالتی بدهد و اخراج شود.”

چند فصل پیش نیز یکی از تیم‌های حاضر در این مسابقات، در هفته سوم مسابقات میزبان یک تیم تازه شکل گرفته بود که از یک مربی اسم و رسم‌دار استفاده می‌کرد، در پایان وقت قانونی بازی با تساوی در حال اتمام بود که در اوقات تلف شده مدافع تیم میزبان دروازه تیم خودی را باز کرد تا تیم خوش شانس میهمان با گل به خودی مدافع حریف از یک بازی خارج از خانه به سه امتیاز با ارزش دست پیدا کند. نکته اینجاست که همین آقای مدافع که در آن بازی گل به خودی زد، در فصل بعد با قراردادی قابل توجه به همین تیم پیوست!!

با وجود دیده‌ شدن کم و بیش این اتفاقات و حواشی ایجاد شده در لیگ یک می‌توان گفت فوتبال ایران به آن حد درگیر فساد نشده که موضوع بازی‌های لیگ یک به ویژه در هفته‌های پایانی غیرقابل کنترل باشد. به همین دلیل هم کنترل این مساله چندان ناممکن نیست.

یکی از راهکارها برای جلوگیری از ثبت نتایج عجیب و غریب و زد و بندها و تبانی‌های احتمالی همان پیشنهادی است که مسعود عبدی مالک خیبر خرم‌آباد در گفتگوی پیش فصل با رسانه‌ها مطرح کرد، او برگزاری بازی‌های پلی‌آف را برای صعود به لیگ برتر در لیگ یک پیشنهاد کرد.

یکی از موضوعاتی که بارها به آن تاکید شده این بوده یک «پلی آف» در بازی های لیگ یک در نظر گرفته شود به گونه‌ای که به جای صعود دو تیم که البته در سطح بازی‌های این لیگ نهایتا چهار تیم در کورس رقابت برای صعود قرار گرفته و چهار یا شش تیم هم برای لیگ دویی نشدن می‌جنگند، مابقی تیم‌ها در هفته‌های پایانی تماشاچی بوده و انگیزه‌ای برای رقابت ندارند و از این رو سایر تیم‌ها چه پایین جدولی‌ها و چه مدعیان صعود سعی و توان‌شان را به جای تمرکز بر نتیجه‌گیری بر روی زد و بندهایی میگذارند که نتیجه بازی را نه در زمین مسابقه که در رایزنی‌ها و توافقات قبل بازی مشخص می‌کند!!

شاید اگر فدراسیون فوتبال سازوکاری تدارک ببیند که دو تیم اول لیگ یک مستقیم راهی لیگ یک شده و بازی پلی‌آف نتیجه صعود یا عدم تیم سوم به لیگ برتر را مشخص کند به طوری که تیم چهاردهم لیگ برتر با تیم سوم لیگ یک در یک بازی پلیآف برای تعین سهمیه سوم صعود یا سقوط رقابت کنند، به بخشی از این وضعیت در لیگ یک سرو سامانی بدهد.

در تلاش برای صعود دست کم هشت تیم در لیگ یک برای صعود به صورت دو سهمیه مستقیم و یک سهمیه پلی‌آف رقابت خواهند کرد، در این حالت تا هفته‌های انتهایی دیگر تیمی فاقد انگیزه وجود نخواهد داشت زیرا بین تیم‌های مدعی صعود و تیم‌های در معرض سقوط یک توازنی ایجاد خواهد شد که بخشی از لیگ برای صعود و بخشی دیگر برای فرار از سقوط خواهد جنگید و حرف و حدیث‌ها به میزان بسیار بالایی کمرنگ خواهد شد.

 

(چاپ در شماره‌ ی ۱۱۹۹ روزنامه‌ی یادگار امروز

مورخ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور