50 نماینده خواستار استیضاح وزیر ورزش شدند!

دونده به آخر خط می‌رسد؟

(عباس دارایی/ یادگار امروز)

طرح استیضاح سجادی وزیر ورزش و جوانان با بیش از پنجاه نماینده مجلس کلید خورده است. سوم شهریورماه سال گذشته سیدحمید سجادی به عنوان گزینه پیشنهادی دولت رئیسی برای وزارت ورزش و جوانان با کسب ۱۶۳ رای موافق و ۱۰۷ رای مخالف و ۱۳ رای ممتنع به عنوان وزیر ورزش انتخاب شد. او در یک برهه دیگر نیز ۳۱ خرداد سال ۹۰ از سوی محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور وقت به عنوان وزیر پیشنهادی ورزش و امور جوانان به مجلس معرفی شد که مجلس هشتم با ۸۷ رای موافق، ۱۳۷ رای مخالف و ۲۳ رای ممتنع با وزارت او مخالفت کرد.

هفده ماه پس از وزارت سجادی در دولت رئیسی حالا برخی از نمایندگان مجلس یازدهم عزم خود را برای استیضاح او جزم کرده‌اند. تقاضای استیضاح سجادی در مجلس شورای اسلامی به بیش از ۵۰ امضا رسیده است و شنیده می‌شود شمار این امضاها در حال افزایش است.

او یازدهم مردادماه امسال نیز از سوی مجلس شورای اسلامی با طرح سوال احمد راستینه هفشجانی نماینده شهرکرد، بن و سامان و تعدادی دیگر از نمایندگان به مجلس فراخوانده شد که پس از عدم اقناع نماینده سوال کننده از وزیر ورزش و جوانان و با اعلام قالیباف رئیس مجلس این سوال در صحن علنی و با حضور ۲۴۳ نماینده به رأی گذاشته شد که نمایندگان از پاسخ‌های وزیر ورزش و جوانان قانع نشدند و به او کارت زرد نشان دادند.

سجادی دومین‌بار نیز روز سه‌شنبه ۱۲ دی‌ماه در پاسخ به سوال مجتبی یوسفی نماینده اهواز در مجلس حاضر و پاسخ‌هایش همچون دفعه قبل مورد قبول نمایندگان واقع نشد و دومین کارت زرد را از مجلس دریافت کرد.

نابه سامانی‌ها در فدراسیون‌های ورزشی و عدم ثبات در فدراسیون‌ها، عدم توجه به توسعه زیرساخت‌ها و امکان ورزشی در شهرها و استان‌ها، عدم توجه به قهرمانان ملی و حل مشکلات آن‌ها و عدم توجه به جوانان و مشکلات آن‌ها و درست اجرا نکردن قانون جوانی جمعیت و حواشی جام‌جهانی و نتایج تیم ملی فوتبال از جمله محورهایی است که ۵۰ نماینده مجلس آن‌را بعنوان دلایل استیضاح وزیر ورزش مطرح کرده‌اند.

استیضاح‌کنندگان بر استیضاح وزیر اصرار داشته و وزیر نیز برای فرار از استیضاح که احتمالا این بار به برکناری او منجر خواهد شد اقداماتی انجام داده است که شاید به مدد آن‌ها از فشار نمایندگان کاسته و آن‌ها را اقناع کند.

سجادی هم‌زمان با جمع‌آوری امضای استیضاح‌کنندگان و افزایش شمار آن‌ها در مجلس، در وزارت‌خانه دست به تغییراتی زده است؛ تغییراتی که ماهیت آن بیشتر برای بقا است تا تحول در وزارت‌خانه!

سرپرست شرکت توسعه و نگهداری امکان ورزشی، معاون پارلمانی، حقوقی و امور استان‌های وزارت ورزش و جوانان، سرپرست اداره کل توسعه منابع انسانی وزارتخانه و مشاور وزیر ورزش در امور ورزش قهرمانی و حرفه‌ای تغییراتی هستند که سجادی برای بقای خود و فرار از استیضاح انجام داده و از سوی نزدیکانش این تغییرات به خانه‌تکانی وزارت‌خانه‌ای سید حمید سجادی توصیف شده‌اند، در بین این تغییرات دو فرد نزدیک به سجادی نیز دیده می‌شود که او از آن‌ها برای بقای خود گذشته است، این برکناری‌ها و متعاقب آن‌ها انتصابات صورت گرفته، بی‌ارتباط با مسأله طرح استیضاح سجادی در مجلس نیست و احتمالا سجادی با رمز ابقا چنین کاری با چراغ سبز برخی استیضاح‌کنندگان کرده است تا کمی از فشار مجلس و اصرار نمایندگان بر استیضاح خود بکاهد.

نزدیک به ۱۵ فدراسیون با سرپرست اداره می‌شوند و این فدراسیون‌ها عمدتا مشکلاتی دارند که ورزش قهرمانی را تحت شعاع قرار داده‌اند آن هم در آستانه بازی‌های آسیایی و پس از آن نیز المپیک پاریس که لزوم ثبات و برنامه‌ریزی و هماهنگی‌ها در وزارت‌خانه و کمیته ملی المپیک احساس می‌شود.

با این حال اما یکی از معدود نکات مثبت حضور سجادی تجلیل به موقع از قهرمانان المپیکی و پرداخت پاداش‌ها بود، اتفاقی که برخلاف ادوار گذشته خیلی سریع انجام شد. طی هفده ماه اخیر سجادی سفرهای زیادی به استان‌ها داشته و تلاش کرده با اهالی ورزش ارتباط نزدیکی برقرار کند که اتفاق مثبتی محسوب می‌شود، مخالفان اما اعتقاد دارند در دوره سجادی در وزارت ورزش تغییراتی در ساختار و موارد اساسی رخ نداده و حتی در رابطه با افراد هم تغییرات جدی صورت نگرفته و اساسی‌ترین معاونت‌ها و مدیران کل استان‌ها تغییرات خاصی نداشته‌اند و به لحاظ محیط قانونی و وظایف اصلی هم اتفاقی صورت نگرفته است.

مخالفین او در مجلس اعتقاد دارند ورزش ایران طی دو ماه گذشته کم با حاشیه همراه نبوده است، حضور بدون پوشش برخی از بانوان ورزشکار در رقابت‌های داخلی و خارجی و به تازگی ماجرای پناهنده شدن رئیس فدراسیون بوکس در اسپانیا، به خودی خود کافی است تا عملکرد سجادی زیر سوال برود، برخی حتی پا را فراتر گذاشته و می‌گویند او نباید برای پاسخ به سوالات استیضاح‌کنندگان به مجلس بیاید و بهتر همین است که طی یادداشتی رسما از وزارت ورزش و جوانان کنار برود!

برخی از کسانی که در پی استیضاح سجادی هستند همان‌هایی هستند که با رئیس شدن مجدد تاج در فدراسیون فوتبال مشکل دارند و این خود بخشی از سناریویی است که در مجلس برای زمین‌گیر شدن سجادی طراحی شده است. نتایج تیم ملی فوتبال در جام‌جهانی به همراه حمایت وزیر ورزش از عملکرد تیم ملی و کی‌روش و همچنین تفاوت‌ها در پاداشی که وزارت ورزش و جوانان برای ورزشکاران به منظور موفقیت در بازی‌های بین‌المللی در نظر می‌گیرد، بهانه خوبی برای پایین آوردن سجادی خواهد بود.

به نظر می‌رسد او روزهای سختی را پیش رو خواهد داشت، این‌که سجادی بتواند با برخی تغییرات و انتصابات سفارشی از تیغ استیضاح جان سالم به در ببرد و در مهلت فرارو استیضاح‌کنندگان را قانع کند بسته به هنر و توان او و البته میزان عزم نمایندگانی است که استیضاح او را امضا کرده‌اند، اما از یک نکته نباید غافل شد، دونده این بار برای رسیدن به انتهای خط، کار سختی پیش رو دارد!

 

(چاپ در شماره‌ ی ۱۱۷۳ روزنامه‌ی یادگار امروز

مورخ ۲۴ دی ۱۴۰۱)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور