لودکادیا هم رفت، همان جایی که مابقی رفته بودند...

توریست‌های ورزشی!

(عباس دارایی/ بادگار امروز)

یورگن لوکادیا مهاجم هلندی پرسپولیس ۲۴ ساعت قبل از شهرآورد، ایران را به مقصد هلند ترک کرد. او یک روز قبل از ترک تهران بدون هماهنگی با باشگاه پرسپولیس از حضور در تمرینات تیم خودداری کرده و بالاخره بامداد دوشنبه ۲۸ آذر کشور را ترک کرد.

لوکادیای هلندی در توجیه اقدام خود به باشگاه اعلام کرده بود که به علت مشکلات خانوادگی باید به سرعت نزد خانواده‌اش برود. او سه روز پس از ترک تهران در حالی که بواسطه عدم حضورش، پرسپولیس بدون مهاجم تخصصی به مصاف حریف سنتی‌اش در شهرآورد تهران رفته بود، قرارداد خود را با این باشگاه به صورت یک‌طرفه فسخ کرد.

باشگاه پرسپولیس رسما این خبر را رسما این‌گونه روایت کرده است:”یورگن لوکادیا، مهاجم هلندی پرسپولیس که بامداد دوشنبه برای مرخصی دو روزه ایران را ترک کرده بود، امروز طی نامه‌ و اقدامی غیرحرفه‌ای قرارداد خود با پرسپولیس را یک‌طرفه فسخ کرد. لوکادیا در این نامه ضمن تشکر از مدیریت، کادر فنی و بازیکنان پرسپولیس، به دلایل غیرمالی و غیرفوتبالی و شخصی قراردادش را فسخ کرده است.”

درباره جدایی این مهاجم هلندی که با ۶ گل زده بهترین گلزن پرسپولیس و در صدر جدول گلزنان لیگ برتر قرار دارد، ابتدا به مسائل مالی و سپس مشکلات خانوادگی اشاره شده است، اما به نظر می‌رسد دلیل اصلی این جدایی عجیب مسائل غیرورزشی باشد.

برخی روایت‌ها حاکی از این است که سفارت هلند در ایران از اتباع خود خواسته که ایران را ترک کنند و دلیل جدایی سریع و ناگهانی یورگن لوکادیا همین موضوع است، در تایید این گذاره برخی منابع غیررسمی می‌گویند، لوکادیا جلساتی با مدیران پرسپولیس داشته و گفته که نه تنها از خانواده‌اش دور است بلکه سفارت هلند هم بارها از او خواسته تا ایران را ترک کند و به همین دلایل و چند دلیل دیگر، او خواسته تا به صورت توافقی از پرسپولیس جدا شود. لوکادیا وقتی می‌بیند باشگاه پرسپولیس با جدایی او مخالف است، از طریق دیگری اقدام می‌کند تا بتواند هر چه زودتر ایران را ترک کند.

روایتی را روزنامه خبر ورزشی به نقل از یکی از بازیکنان پرسپولیس تهران منتشر کرده است که به نظر می رسد نزدیک به واقعیت باشد:

“از روزی که اینترنت در ایران خیلی ضعیف شد و اینستاگرام و واتس‌اپ فیلتر شد، رفتار لوکادیا هم تغییر کرد و کلا آدم دیگری شده بود. او ناراحت بود و کاملا این ناراحتی را بروز می‌داد. از این‌که نمی‌توانست با خانواده‌اش مثل قبل تماس بگیرد، خیلی کلافه و شاکی بود، ما از همان‌جا فهمیدیم او رفتنی است چون تماس و ارتباط با دوستان و خانواده‌اش خیلی برایش مهم بود. او مدام می‌پرسید چطور می‌تواند به اینترنت وصل شود و با خانواده‌اش تماس بگیرد. لوکادیا حتی می‌گفت تحمل این اوضاع برایش غیرقابل‌تحمل است و این موضوع خیلی او را اذیت کرد و در آخر هم تصمیم گرفت ایران را ترک کند.”

او که با قراردادی یک ساله به ارزش حدود یک میلیون یورو بعنوان یکی از بهترین خارجی‌های تاریخ این باشگاه به پرسپولیس آمده بود، به بهانه بیماری همسرش و مشکلات فرزندانش ایران را ترک کرد و بعد از چند روز هم رسما قرارداد خود را با پرسپولیس فسخ کرد. حالا پرسپولیس در صدد جمع‌آوری مدارک لازم است تا هرچه سریع‌تر از این بازیکن به فیفا شکایت کند. بررسی‌ها و ادعای مدیران باشگاه نشان می‌دهد که پرسپولیس درباره این بازیکن مهم خود کم نگذاشته است و بهانه‌ای هم دست این بازیکن در حوزه مسائل مالی نداده است و به تمام تعهدات مالی خود عمل کرده است. او حتی فراتر از تعهدات باشگاه، در این مرحله دریافتی داشته است آن هم در حالی که در دو سه بازی ابتدایی فصل هم غایب بود و دیر به ترکیب پرسپولیس اضافه شد.

بر اساس توضیحات باشگاه پرسپولیس، لوکادیا در زمان امضای قرارداد حدود ۲۰ درصد از مبلغ کل قراردادش را به عنوان پیش قرارداد دریافت کرده و یک ماه بعد از آن ۱۷۰ هزار یورو و دو ماه بعد از این قسط ۱۷۰ هزار یوروی دیگر دریافت کرده است. این یعنی با احتساب پیش پرداخت، لوکادیا چیزی حدود ۵۴۰ هزار یورو دریافت کرده است. این در حالی است که لوکادیا قرار بود ۵ ژانویه (۱۵ دی ۱۴۰۱) قسط بعدی خود را هم دریافت کند!

پرسپولیس حالا دو بار نه چندین بار از یک سوراخ گزیده می‌شود و به نوعی رفتن این بازیکن شاخص هلندی به‌عنوان یک مهاجم با کیفیت یک شکست برای باشگاهی است که ادعا دارد از منظر حقوقی می‌تواند موضوع را به نفع خود رقم بزند، این باشگاه وعده داده بود اگر لوکادیا تا پایان مرخصی ۴۸ ساعته به تهران برنگردد، از این بازیکن شکایت خواهد کرد، اما با فسخ یک‌طرفه‌ای که صورت گرفته حالا این پرونده وارد فاز تازه‌تری شده است و این مهاجم هلندی است که دست پیش گرفته و به نوعی پیش قدم شده است.

نه تنها پرسپولیس که تقریبا همه باشگاه‌های ایرانی از منظر حقوقی در بحث عقد قرارداد همواره شکست خورده هستند و در سال‌های متمادی در بحث بستن قرارداد با بازیکنان و مربیان خارجی متحمل ضررهای زیادی شده‌اند که نتیجه آن خروج بیت‌المال از کشور بوده و این در حالی است که هیچ‌گاه باشگاه‌های ایرانی در چنین پرونده‌هایی در فیفا برنده هم نشده‌اند!!

پرسپولیس در اسفندماه سال ۸۶ به دلیل پرداخت نکردن بدهی معوقه رافائل نیجریه‌ای با  حکم کسر ۶ امتیاز حسابی نقره‌داغ شد، آنتونی استوکس ستاره ایرلندی بود که نخست به تراکتور پیوست. او در چند هفته‌ای که برای تراکتور بازی کرد عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت، اما ناگهان غیبش زد و بعد با شکایت از باشگاه تبریزی مبلغی هنگفت غرامت گرفت، این بازیکن در نیم‌فصل دوم لیگ نوزدهم به پرسپولیس پیوست. پس از مدتی حضور در این تیم به دوبی رفت و سپس دیگر هرگز به ایران بازنگشت و با طرح شکایت در فیفا، خواستار دریافت باقیمانده قراردادش شد. این در حالی است که انصاری‌فرد ۱۶۰ هزار دلار به او به‌عنوان پیش‌پرداخت داده بود و با حکم نهایی فیفا، پرسپولیس محکوم به پرداخت ۸۶ هزار دلار دیگر به این بازیکن شد!

رادوشویچ، دروازه‌بان کروات پیشین تیم فوتبال پرسپولیس پس از اختلاف با مدیران باشگاه ایران را ترک و سپس از پرسپولیس به دلیل پرداخت نشدن مطالباتش به فیفا شکایت کرد و خواستار دریافت تمام مبلغ قرارداد سه‌ساله خود با سرخپوشان شد، فیفا پرسپولیس را در نهایت به پرداخت ۸۶۶ هزار یورو (به علاوه پنج درصد سود سالیانه) به دروازه‌بان کروات سابق خود محکوم کرد!

کوین فورچونه، مهاجم فرانسوی به‌عنوان گران‌ترین بازیکن تاریخ لیگ برتر سه فصل پیش به تیم تراکتور پیوست، پس از حضور چندماهه در تبریز در تعطیلات سال نو میلادی ایران را ترک کرد و دیگر حاضر به بازگشت نشد، این بازیکن پس از جدایی از تیم تراکتور، برای دریافت مطالبات خود به فیفا شکایت کرد و در نهایت با حکم فیفا، باشگاه تراکتور تبریز به پرداخت یک میلیون و ۱۰۰ هزار دلار محکوم شد.!!

نیکلای بودوروف، بازیکن بلغارستانی استقلال، که در نیم‌فصل لیگ هجدهم به این تیم پیوست، طی دو ماهی که در ایران بود فرصت بازی کردن برای استقلال پیدا نکرد و به راحتی به دلیل پرداخت نشدن به موقع قسط اول مطالباتش ایران را ترک کرد. او سپس به دلیل شیوع کرونا در ایران، هرگز به استقلال بازنگشت و با شکایت به فیفا خواهان دریافت کل مبلغ قراردادش شد و نهایتا فیفا با بررسی پرونده، باشگاه استقلال را به پرداخت نزدیک به ۱۴۰ هزار دلار محکوم کرد.

کوین کنستانت، بازیکن گینه‌ای سابق تیم فوتبال میلان ایتالیا، در فصل هجدهم لیگ برتر با قراردادی دو ساله و با سر و صدای فراوان به تراکتور پیوست، ولی خیلی زود و بدون حتی یک دقیقه بازی، به دلیل مشکل قلبی و قبول نشدن در تست‌های پزشکی ایفمارک از جمع تراکتوری‌ها جدا شد، باشگاه تراکتور که خیلی عجیب پیش از انجام تست‌های پزشکی با این بازیکن قرارداد بسته بود محکوم، بازیکن گینه‌ای پس از فسخ قراردادش از سوی باشگاه تراکتور، به فیفا شکایت کرد و باشگاه تبریزی به پرداخت ۸۲۰ هزار دلار محکوم شد.

هرویه میلیچ، مدافع کروات آبی‌ها، که بعد از ترک ایران دیگر برنگشت هم سرنوشتی مشابه این بازیکنان دارد، استراماچونی سرمربی ایتالیایی استقلالی‌ها، لی اروین ایرلندی بازیکن تیم تراکتورسازی تبریز، ویلیام میمبلا، هافبک پرویی تیم فوتبال تراکتور تبریز، آنتونی گولج مئافع استرالیایی پرسپولیس و … نمونه‌های دیگری از این قاعده نامنظمی است که در فوتبال ایران در بحث قراردادها رقم خورد و پول‌های هنگفتی را این بازیکنان گرفته و باشگاه‌های ایرانی را متضرر کرده‌اند.

مدیران تیم‌های ایرانی گویا نمی‌خواهند بپذیریند که اشتباه می‌کنند، آن‌چه واضح است، این مشکلات مربوط به عقد قرارداد با مربیان و بازیکنان خارجی است که حرفه‌ای نبودن قراردادها به راحتی این اجازه را به آن‌ها می‌دهد که با استناد به بندهایی از قراردادشان ایران را ترک کنند و با طرح شکایت در فیفا حق و حقوق خود را نه به‌عنوان بازیکن که به‌عنوان توریست‌های ورزشی در مدت زمانی کوتاه دریافت کنند.

لوکادیا نیز از این قاعده مستثنی نیست، او یک بازیکن حرفه‌ای است و طبعا چشم بسته قراردادش را ترک نکرده و احتمالا در متن قراردادش مواردی وجود دارد که این بازیکن شاخص هلندی را راغب به ترک ایران و فسخ قراردادش با باشگاهی کرده است که ادعا دارد می‌توان این بازیکن را در لایحه‌ی حقوقی‌اش به فیفا محکوم کند!!

 

(چاپ در شماره‌ ی ۱۱۵۸ روزنامه‌ی یادگار امروز

مورخ ۷ دی ۱۴۰۱)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور