همه برای یک نفر، یک نفر برای همه

ادای دین فوتبال به نابغه

(عباس دارایی/ یادگار امروز)

آرژانتین پس از ۳۶ سال قهرمان جام جهانی شد. آخرین سکانس جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در زیباترین و مهیج‌ترین و یکی از پرگل‌ترین دیدارها در حالی به نفع آلبی سلسته رقم خورد که فوتبال دین خود را به بهترین بازیکن تاریخ یعنی لیونل مسی ادا کرد.

مسی حالا همانند مارادونای فقید فاتح جام جهانی شده است، او همانند “دیگو ” که یک‌بار در ۱۹۸۶ قهرمان جهان شد و یک‌بار نیز با آرژانتینی‌ها تا آستانه فتح جام ۱۹۹۰ رفت و ناکام ماند، توانسته است پس از نایب قهرمانی در سال ۲۰۱۴ برزیل در ۲۰۲۲ قطر فاتح جام جهانی شود و به تنها آرزویش یعنی فتح جام طلایی جهانی برسد.

شاید پس از شکست آلبی سلسته در گام نخست برابر عربستان کمتر کسی فکر می‌کرد که یاران مسی تا این مرحله پیش بیایند و فاتح جام شوند اما آن‌ها به بهترین شکل ممکن پس از آن شکست تاریخی شکل گرفته و به بلوغ رسیدند و با عبور از مکزیک، لهستان، استرالیا، هلند، کرواسی و بالاخره فرانسه قدرتمند جام ۲۰۲۲ را تصاحب کردند.

دو تیم در شرایطی گام در فینال گذاشتند که پیش از این دو بار عنوان قهرمانی جام جهانی را به خود اختصاص داده بودند و با پیروزی در این دیدار می‌توانستند در قهرمانی هت‌تریک کنند.

فرانسه قهرمان جام جهانی در ادوار ۱۹۹۸ و ۲۰۱۸ و نایب قهرمان ۲۰۰۶ می‌توانست با عبور از آرژانتین پس از ایتالیا و برزیل، سومین تیمی باشد که دو دوره پیاپی جام جهانی را فتح می‌کند، آن‌ها پس از دریافت دو گل در نیمه نخست فینال ۲۰۲۲ با تعویض‌های طلایی و بازی هجومی، بازی باخته را با دو گل امباپه برگرداندند، کیلیان امباپه که تا دقایق پایانی فروغ لازم را نداشت، در ۱۰ دقیقه آخر آتش به پا کرد. او دقیقه ۸۲ با شوتی تماشایی دروازه حریف را برای بار دوم باز کرد تا خودش به تنهایی بهترین گلزن جام بیست و دوم قرار بگیرد و ۷ گله شود. با این گل جدال دقایق پایانی بازی جذاب و تماشایی شد.

بازی در وقت‌های قانونی دو بر دو به پایان رسید، در شرایطی که فرانسه برای رسیدن به گل برتری تلاش می‌کرد این آرژانتین بود که در یک ضد حمله برق‌آسا وارد محوطه جریمه حریف شد و در حالی که هوگو لوریس شوت اول را برگرداند این مسی بود که با حضور به موقع و ضربه تمام کننده گل سوم آرژانتین را به ثمر رساند.

امباپه اما دست از سر مسی برنداشت، آرژانتینی‌ها که تصور می‌کردند با گل سوم حریف را شکست داده‌اند در یک ضد حمله غافلگیر شدند و ضربه کیلیان امباپه درون محوطه جریمه به دست بازیکن حریف خورد تا داور اعلام ضربه پنالتی کند و امباپه در دقیقه ۱۰۹ این ضربه را به گل سوم تیمش و خودش تبدیل کند و همه چیز از نو شروع شود.

فرانسوی‌ها در دقیقه آخر وقت‌های اضافی می‌توانست به گل برسند که امیلیانو مارتینز دروازه‌بان آرژانتین این تیم را در بازی نگه داشت و بازی را به ضربات پنالتی کشاند، در ضربات پنالتی دروازه‌بان آرژانتین باز هم فرشته نجات تیمش شد و یک ضربه را مهار کرد و یک ضربه هم به بیرون رفت تا در نهایت آرژانتینی‌ها ۴ بر ۲ برنده این ماراتن شوند و مسی به رویایش که قهرمانی با تیم ملی کشورش در جام جهانی بود دست پیدا کند و وداع شیرینی با این رویداد بزرگ دنیای فوتبال داشته باشد.

لیونل مسی هم بهترین گلزن تاریخ آرژانتینی‌ها در جام‌های جهانی تبدیل شد و ضمن کسب جام با حضور در این دیدار از رکورد لوتار ماتئوس عبور کرد و به تنها بازیکنی تبدیل شد که ۲۶ بازی در جام جهانی انجام داده است.

جام جهانی قطر آخرین جامی بود که با حضور ۳۲ تیم برگزار شد، قطری‌ها به بهترین شکل ممکن آبروداری کرده و یکی از بهترین و باکیفیت‌ترین جام‌های جهانی از هر نظر در این دوره رقم خورد، این جام با ثبت ۱۷۲ گل رد و بدل شده به پرگل‌ترین جام جهانی ادوار تبدیل شد، جامی که در آن امباپه با هت‌ریک در دیدار فینال به سومین بازیکن در تاریخ جام‌های جهانی تبدیل شده است که در دیدار فینال موفق به زدن سه گل شده است و ضمن آن نیز با هشت گل زده گلزن برتر جام جهانی شده و مسی نیز با قهرمانی در جام بعنوان بهترین بازیکن ۲۰۲۲ قطر انتخاب شد.

او همه عناوین را کسب کرده است، مسی حال حاضر بهترین بازیکن تمام دوران‌هاست؛ شکی در این نیست. به آمار نگاه کنید؛ لیگ‌ها، جام‌ها، کفش‌های طلا، پی چیچی‌ها، توپ‌های طلا و حالا جام‌ جهانی…

 

(چاپ در شماره‌ ی ۱۱۵۳ روزنامه‌ی یادگار امروز

مورخ ۳۰ آذر ۱۴۰۱)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور