قناری‌ها به خانه برگشتند !

قصه‌ی سامبا به سر رسید

(عباس دارایی/یادگار امروز)

برزیل باخت؛ تیته استعفا داد و یک جام‌جهانی دیگر هم برای سلسائو با تلخی به پایان رسید. تیم ملی فوتبال برزیل در حالی از حضور در جمع چهار تیم مرحله نیمه نهایی جام جهانی ۲۰۲۲قطر بازماند که در دیداری که همه پیش‌بینی‌ها حاکی از پیروزی برزیل برابر کرواسی بود، کروات‌ها با نقش‌آفرینی لیواکویچ باز هم در ضربات پنالتی به پیروزی رسیدند.

بازی برزیل – کرواسی در حالی با گل نیمار در وقت‌های اضافی می‌رفت سلسائو را به جمع چهار تیم پایانی جام برساند، اطمینان بیش از اندازه به این گل به نظر می‌رسید تمرکز را از برزیلی‌ها گرفته است و این‌جا بود که تعویض طلایی دالیچ، ورق را در دقایق پایانی وقت اضافی دوم برگرداند و توسط پتکوویچ به گل رسیدند، با گل تساوی کروات‌ها، بازی پس از ۱۲۰دقیقه تلاش در وقت‌های قانونی و اضافی به ضربات پنالتی رفت.

کروات‌ها که در مرحله قبل ژاپن را در ضربات پنالتی شکست داده و در بازی‌های دوره قبل جام‌جهانی نیز با هنرنمایی در ضربات پنالتی مراحل را طی و به فینال صعود کرده بودند، در این بازی نیز نشان دادند متخصص ضربات پنالتی هستند، دروازه‌بان پنالتی‌گیر و بازیکنان پنالتی‌زن حالا کروات‌ها را بعنوان شگفتی‌ساز اصلی جام ۲۰۲۲ قطر معرفی کرده است زیرا این تیم بر خلاف همه پیش‌بینی‌ها سلسائویی را حذف کرد که از دید کارشناسان و فوتبال‌نویسان و هواداران فوتبالی بخت اصلی قهرمانی در جام جهانی قطر بود.

برزیل آخرین‌بار در جام جهانی ۲۰۰۲ برای پنجمین بار فاتح جام جهانی شده بود و این امید را داشت تا یکبار دیگر در آسیا قهرمان جهان شود اما همان مسیری را طی کرد که پیش از این مرحله یک چهارم نهایی برابر فرانسه در ۲۰۰۶، هلند ۲۰۱۰، بلژیک ۲۰۱۸ و نیمه نهایی تحقیرآمیز برابر آلمان‌ها در ۲۰۱۴ طی کرده بودند.

پیروزی برزیل در گام نخست برابر صربستان با گل زیبای ریچالیسیون خیلی زود نگاه‌ها را به سمت برزیل برد، در مرحله یک‌هشتم نهایی جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر وقتی سلسائو در سی دقیقه به کره‌جنوبی ۴ گل زد، همه تصور می‌کردند شاگردان تیته شانس اول قهرمانی است، حالا اما با شکستی تلخ برابر کروات‌ها در ضربات پنالتی برزیل برای چهارمین مرتبه در ۵ دوره اخیر جام‌جهانی در مرحله یک‌چهارم نهایی از دور رقابت‌ها کنار می‌رود.

کرواسی موفق شد به بازی برگردد و گل نیمار که گلی خاص و یک رکورد بود، برایش تبدیل به تلخ‌ترین گل دوران بازی‌اش برای سلسائو شد. حالا ضربات مرگبار پنالتی یکی دیگر از تیم‌های بزرگ جام‌جهانی را از قطر بیرون کرده و در ادامه مسابقات خبری از سامیای برزیلی نخواهد بود.

کرواسی برای سومین مرتبه در مرحله نیمه‌نهایی جام‌ جهانی حضور خواهد داشت، آن‌ها در دو تجربه قبلی خود ابتدا در اولین حضورشان در جام جهانی که در فرانسه ۹۸ رقم خورد در حالی که با تک گل داور سوکر از فرانسوی‌ها جلو بودند گل تساوی را دریافت کردند و در وقت‌های اضافی نیز تورام به ماجراجویی کروات‌ها در آن جام که با شکست رومانی در یک هشتم و  شکست سه بر صفر آلمان در یک چهارم رقم خورده بود پایان دهد، کرواسی در آن جام با مربیگری تومیسلاو بلاژویچ توانست در دیدار رده‌بندی دو بر یک هلند را شکست دهد و عنوان سوم آن جام را کسب کند.

کروات‌ها در جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه نیز یک‌بار دیگر حضور در نیمه‌نهایی را تجربه کرده و به فینال نیز رسیدند، آن‌ها با هدایت دالیچ در بازی گروهی ابتدا نیجریه را دو بر صفر شکست دادند، آرژانتین را سه بر صفر بردند و  دو بر یک از سد ایسلند گذشتند، در مرحله یک هشتم نهایی برابر دانمارک به تساوی یک بر یک رسیدند اما در ضربات پنالتی به برتری رسیدند، در مرحله یک چهارم نهایی برابر روسیه پس از تساوی دو بر دو در وقت های قانونی و اضافی در ضربات پنالتی به برتری رسیدند و در مرحله نیمه نهایی نیز دو بر یک انگلیس را مغلوب کردند و برای اولین بار راهی فینال شدند که در فینال مسابقات برابر فرانسه تن به شکست چهار بر دو داده و نایب قهرمان جام جهانی در ششمین حضورشان در این جام شدند.

قصه سلسائو اما تلخ بود، برزیل از ۲۰۱۶ به بعد که تیته آمد فقط ۶ بازی از ۸۱ بازی‌اش را باخت که به عبارتی می‌شود فقط ۷ درصد! با این وجود اما بین همان ۶ شکست دیدارهای مهمی به چشم می‌خورد از جمله شکست مقابل آرژانتین در سوپرکلاسیکوی ۲۰۱۹ و فینال کوپا آمریکای ۲۰۲۱ و شکست مقابل بلژیک در یک‌چهارم نهایی جام‌جهانی ۲۰۱۸. البته حذف مقابل کرواسی در ضربات‌پنالتی بین شکست‌ها منظور نمی‌شود، ولی این تساوی هم از یک شکست معمولی خیلی بدتر است!

بعد از باخت سلسائو هم خیلی زود تیته کنار رفت تا پس از ۶ سال و چند ماه برزیلی‌ها به دنبال یک سرمربی جدید باشند.

قناری‌ها به خانه برگشتند، به امید جام‌جهانی ۲۰۲۶ و وقتی که سامبا دوباره یک رقص باشد!

 

(چاپ در شماره‌ ی ۱۱۴۵ روزنامه‌ی یادگار امروز

مورخ ۲۱ آذر ۱۴۰۱)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور