فرزند به کانادا رفت، انسيه از دولت نرفت

مرغ همسایه غاز است!

(عباس دارایی/ یادگار امروز)

مهاجرت پسر انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده به کانادا و فعالیت در یک شرکت تولید VPN خبرساز شده و خزعلی به این خاطر مورد انتقاد فراوان قرار گرفت. واکنش به این خبر در افکار عمومی تا جایی پیش رفت که کارزاری با عنوان «درخواست برکناری انسیه خزعلی و سایر مسئولانی که فرزندانشان مهاجرت کرده‌اند» در فضای مجازی شکل گرفت، متعاقب آن خبری در برخی رسانه‌ها منتشر شده که خزعلی در مواجهه با این اقدام از سمت خود در معاونت زنان رئیس جمهور استعفا کرده است. به فاصله کوتاهی این خبر تکذیب و خزعلی رسما در توئیتر (همان شبکه اجتماعی پرطرفدار جهانی که از سوی ایران در داخل فیلتر شده است)، به خبر مهاجرت فرزندش به کانادا واکنش نشان داد. انسیه خزعلی سفر فرزندش را «موقت» و «کاری» خواند و در حساب شخصی‌اش در توییتر نوشت: «گذشت آن دوران که مسئولانی مثل کوه پشت فرزندان خویش می‌ایستادند و صراحتا از مهاجرت و زندگی آن‌ها در خارج از کشور دفاع می‌کردند، برخی با ذوق‌زدگی از مهاجرت فرزند این‌جانب گفتند؛ درحالی که سفر موقت کاری ایشان جهت توسعه و پشتیبانی مجموعه دانش‌‌بنیانی است که در ایران با تعداد زیادی از دانشجویان کامپیوتر فعال است و خوشبختانه این پروژه کاری رو به اتمام بوده و وی در ماه‌های آینده به کشور بازمی‌گردد، گرچه ایشان متاهل و مستقل است ولی هرگز قصد مهاجرت نداشته‌اند، اعضای دولت مردمی و انقلابی به آرمان‌های انقلاب و سیاست‌های دولت وفادار بوده و خواهند بود. »

آن‌چه خزعلی در توئیتر بدان اشاره کرد نه عذرخواهی رسمی از افکار عمومی و استعفا بلکه یک توجیه با پاک کردن صورت مساله‌ای بود که در اظهارات او نادیده گرفته شده است. واقعیت اما این است که در سال ۹۷ و هم‌زمان با انحلال شرکت سامانه همراه پیچک سیدحمیدرضا رضازاده، فرزند خانم خزعلی و البته سید محمدرضا رضازاده، استاندار سابق فارس، ایران را به مقصد کشور کانادا ترک کرده است. او بر اساس اطلاعات به دست آمده موسس و مدیر اجرایی شرکت بترنت (Betternet) بوده و هم‌اکنون به عنوان مدیر بخش نرم‌افزار این شرکت ارائه خدمات وی‌پی‌ان و فیلترشکن فعالیت دارد، او متولد ۱۳۶۵ در تهران دارای مدرک کارشناسی علوم کامپیوتر از دانشگاه شهید بهشتی است.

برخی چهره‌های اصولگرا در مواجهه با این موضوع سعی کردند اصل مساله را دروغ و در فرار رو به جلو آن را با چاشنی وارونه‌گویی، توجیه کنند. قدیری ابیانه سفیر سابق ایران در استرالیا با بیان این‌که پسرخزعلی رفت تا تحریم‌ها را دور بزند، اظهار کرد : «بسیاری از مسئولین فرزندانی منافق داشتند. مرحوم آیت‌الله محمدی گیلانی یکی از کسانی بود که خودش حکم اعدام پسرش را صادر کرد. شاید کسی برای زندگی به خارج از کشور برود و پدر او موافق یا مخالف باشد. وقتی کسی به خارج می‌رود و هدف او کار و خدمت به کشور خود است این چه اشکالی دارد؟! وقتی کسی رفته تا تحریم‌ها را دور بزند این رفتن اشکالی ندارد. ما می‌گوییم هر کسی هر کجا هست در خدمت ملت خودش باشد. چه فرزند و چه مسئولین، یک سری از سایت‌ها به دلیل مطالب ضدانقلاب محدود شده‌اند. اما این وی‌پی‌ان‌ها راه را برای آن‌ها باز می‌کنند. در نتیجه این مسئله وجود دارد که چطور باید این وی‌پی‌ان‌ها را خنثی کنیم؟ مشکل دیگر این است که خارجی‌ها محدودیت‌هایی را علیه سایت‌های ایرانی برقرار کرده‌اند تا سایت‌های ایرانی دیده نشوند. همانطور که ماهواره‌ها را برای نشان ندادن شبکه‌های ایران قطع کرده‌اند یا امواجی برای دیده نشدن شبکه‌های ایرانی دارند. بنابراین وی‌پی‌ان‌ها کارکرد منفی و مثبت دارند. باید در ایران راه را برای سایت‌های ضدانقلاب و مستهجن بست. ما باید بتوانیم سدهایی که در راه سایت‌های خودمان ایجاد کرده‌اند، خنثی کنیم. وی‌پی‌ان‌هایی که علیه ایران استفاده می‌شوند باید خنثی شوند. وی‌پی‌ان در دنیا فراوان است و از علومی است که ما در آن ضعیف هستیم و بهتر است اگر کسی این علوم را نمی‌داند برود و یاد بگیرد، شاید پسر خانم خزعلی هم جز این افراد باشد.»

محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس هم در واکنش به مهاجرت فرزند خزعلی به کانادا گفته است: «سفر خارجی با اموال شخصی، قابل اعتراض نیست »!! عباس سلیمی‌نمین فعال سیاسی اصولگرا نیز به این موضوع این چنین واکنش داده است: «نباید مسئولان و فرزندانشان را در این بحث‌های عوام‌فریبانه بیاندازیم چون کاملا کار اشتباهی‌ست، مگر بد است یک کسی برای کسب علم به کشور دیگری سفر کند؟! نباید این نخبه‌ها و نوابغ را در این بحث‌های عوام‌فریبانه بیاندازیم که چرا باید فرزند فلان مسئول در آمریکا یا هر کشور دیگری حضور داشته باشد؛ اصلا چه اشکالی دارد؟»

مهاجرت فرزند معاون رئیس جمهور در امور زنان به کانادا در حالی از سوی مادرش، تکذیب و سفر کاری خطاب شده و از سوی برخی اصولگرایان و نمایندگان مجلس توجیه شده است که مهدی خزعلی برادر انسیه خزعلی در اظهار نظری صریح، از موضوع چنین پرده برداشته است: «نه تنها پسر کبری خانم (خواهر انسیه خزعلی)؛ حتی خواهرزاده دیگرم، یعنی دختر ایشان نیز سال‌هاست که در آمریکا زندگی می‌کند، پسر انسیه خانم هم که در کانادا صاحب شرکتی است که در زمینه وی‌پی‌ان فعالیت می‌کند و به واسطه همین شرکت ویزای کانادا را اخذ کرده و سال‌هاست که خانواده‌اش را با خود برده است. می‌دانید که ثبت شرکت در کانادا هزینه‌ای بیش از صد میلیارد ریال دارد.» به گفته مهدی خزعلی، احسان نوحی بزنجانی و خواهرش که فرزندان کبری خزعلی،‌ رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی محسوب می‌شوند، نزدیک به ۱۵ سال است که در آمریکا زندگی می‌کنند.!!

موضوع از این حیث جالب است که انسیه خزعلی مادر سیدحمیدرضا رضازاده که بر صندلی معاونت زنان رئیس جمهور تکیه زده است دارای دیدگاه‌های کاملا سنتی در حوزه زنان بوده و از حامیان فیلترینگ تلگرام و طرح صیانت در دست بررسی در مجلس است و دقیقا در  زمانی که شورای عالی فضای مجازی به ریاست سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری تصمیم گرفت استفاده از اینترنت و فضای مجازی را محدود کند، مشخص شد فرزند معاون رئیس‌جمهور در کانادا سرپرست بخشی در شرکت تولید فیلترشکن با نام «بترنت» (betternet) است. موضوع خیلی واضح است، در حالی‌که دولت و حامیانش سعی در تخطئه فضای مجازی دارند مشخص شده است فرزند یکی از همین مسئولین ارشد دولتی خود یکی از کاسبان تعطیلی فضای مجازی بوده و به عنوان تولید کننده فیلترشکن در کانادا مشغول به کار است!!

مهدی عرفاتی، دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت، در اظهاراتی گفته بود: «فرزند یک معاون وزیر برای ادامه تحصیل در کشوری خارجی ویزا گرفته بود و قصد خروج داشت که به محض اطلاع رئیس‌جمهور، دستور صادر شد؛ اگر فرزند رفت، پدر هم برود!»

این گفته‌ها اما در موضوع خزعلی و پسر فیلترشکن فروشش، صدق نکرد تا جایی که نه دولت واکنشی قاطع به این موضوع نشان داد و نه مجلسی که تا دیروز تلاش زیادی داشت مدیران دوتابعیتی یا کسانی را که فرزندان‌شان در خارج از کشور هستند از مسئولیت خلع کنند، در برخورد با خزعلی و پسرش موضعی انتقادی و یا واکنشی انقلابی اتخاذ کرد!

احتمالا مرغ همسایه غاز است، در حالی که انتظار می‌رفت هم دولت و هم مجلس در این موضوع واکنش نشان دهند، خزعلی فضا را مساعد دیده و به میدان آمده و مهاجرت فرزندش به کانادا و فعالیتش در تولید وی‌پی‌ان را درست در زمانی که دولت و مجلس مصمم در تلاش برای محدودکردن شبکه‌های مجازی و اینترنت هستند را به فعالیت دانش‌بنیان نسبت داد!! مهدی خزعلی اما در این زمینه به خوبی به دوگانگی حرف و عمل خواهرانش واکنش نشان داده است: «مساله من این نیست که چرا این عزیزان یا هر هم‌وطن دیگری به خارج از کشور مهاجرت و زندگی کند، که این حق هر کسی است اما این عزیزان با رانت رفته‌اند و این موفقیت‌ها را به دست آورده‌اند. این درست نیست که والدین کسی در ایران موافق فیلترینگ باشد اما او در خارج از ایران در زمینه وی‌پی‌ان کار کند. شما نمی‌توانید موافق حجاب، آن هم نه شال و مانتو که فقط چادر باشید اما فرزندان خود را بفرستید در جایی که حجاب آزاد است، زندگی کنند.»

 

(چاپ در شماره‌ ی ۱۰۷۸ روزنامه‌ی یادگار امروز

مورخ ۳۰ شهریور ۱۴۰۱)

 

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور