«رتبه‌بندی» مهمترین و ماندگارترین هدیه رئیس‌جمهور به معلمان  است

بی نصیب نماندن محرومان از عدالت آموزشی

آیت الله سیدابراهیم رئیسی یک معلم بود، به همین خاطر نیک می‌دانست که چگونه باید حرمت معلمان را نگاه داشت. او معلم را ستون فقرات نظام آموزشی می‌دانست. می‌دانست که معلم معمار هویت آینده کشور است، معلم انسان‌ساز است.شهید جمهور می‌گفت موضوع تعلیم و تربیت اساس ساختن کشور، صیانت از جامعه، رشد فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی، آسیب‌شناسی و آسیب‌زدایی از جامعه و اساس برای ارتقای نسل‌هاست. مسئله آموزش و پرورش را نه مسئله‌ای با اولویت، بلکه مسئله اول کشور می‌دانست. او می‌گفت لازمه شکل‌گیری ایران قوی، مدرسه قوی است و لازمه شکل‌گیری مدرسه قوی وجود معلمان قوی است و به همین خاطر همواره بر ضرورت تقویت معلمان تاکید می‌کرد. به اعتقاد او مدرسه حلال مشکلات جامعه است، چون انسان عدالت‌طلب، متعهد، مسئولیت‌پذیر، حق‌خواه و دغدغه‌مند در نهاد مدرسه تربیت می‌شود. رئیس‌جمهور شهید با این نگاه به آموزش و پرورش در طول ۱۰۱۷ روز خدمت، دستاوردهای زیادی برای آموزش و پرورش داشت که در ادامه برخی بخش های مهم از آن‌ها را می‌خوانید.

تصویب نقشه اجرای  سند تحول پس از ۱۲ سال

در دولت آیت الله رئیسی نقطه تمرکز آموزش و پرورش اجرای حقیقی سند تحول بنیادین بود. پس از ۱۲ سال نقشه این سند با پنج ویژگی مشخص و دقیق، سنجش‌پذیر، دست‌یافتنی، منطقی و دسته‌بندی‌شده در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد. همچنین نگاشت نهادی و مدرسه‌ای سند تحول بنیادین نیز نگاشته شد تا فاصله صف و ستاد کاهش یابد و در ائتلاف برای ارتقای تعلیم و تربیت، وظیفه همگان مشخص شود.همچنین در دولت سیزدهم هفت پروژه ملی پیشران برای اجرای بخش قابل توجهی از سند انتخاب و به خلاقیت رئیس‌جمهور برای تشکیل شورایی برای راهبری سند به ریاست معاون اول آماده اجرا شد. یک پروژه از آن هفت پروژه در دولت تصویب شد. این نخستین آیین‌نامه اجرایی در چارچوب اصل ۱۳۸ قانون اساسی برای اجرای سند تحول بود تحت عنوان «مهارت‌آموزی یکپارچه و سراسری دانش‌آموزان کشور». پیام این شورایی که به دستور رئیس‌جمهور و به ریاست معاون اول شکل‌ گرفت این بود که آموزش و پرورش مساله ملی است. همچنین با پیگیری‌های رئیس‌جمهور برای تبدیل آموزش و پرورش به مساله ملی کشور، در برنامه هفتم توسعه طی یک اقدام بی‌سابقه ۳۸ حکم برای این وزارت‌خانه گنجانده شد تا با تحقق آن‌ها آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران در آینده و به مرور به اولویت همگان تبدیل و مهمترین دستگاه کشور شود. یک مصوبه در دو دولت، در دو مجلس، تصویب و ابلاغ شد، اما اجرا نشد. ولی این دولت مصوبه تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در راه‌یابی به دانشگاه‌ها را اجرا کرد. هدف مصوبه این بود که از حفظیات به یادگیری عمیق تغییر مسیر داده شود. هدف آن بود که مرجعیت به برنامه درسی ملی به مدرسه و به معلم بازگردد نه اینکه در یک موسسه کنکوری بیرونی که تمام دغدغه‌اش میزان درآمدش است تعیین شود. به قول وزیر آموزش و پرورش «هیچ تحولی در سطح وسیع و کلان رخ نمی‌دهد مگر اینکه رئیس آن دولت پشت کار باشد. اگر این مصوبه اجرا شد چون رئیس دولت خواست که اجرا شد وگرنه بهانه‌جویی برای عدم اجرا زیاد بود. اما بهانه‌بُر نگذاشت که حادثه‌های پیشین تکرار شود.» با این مصوبه، ۴۰ درصد سال گذشته، امسال ۵۰ درصد و ۶۰ درصد سال آینده، نمره راهیابی به دانشگاه‌ها از خواندن عمیق کتاب‌های درسی، گوش فرا دادن درست به حرف‌های معلم ناشی می‌شود.عدالت آموزشی دستاورد مهم دستورات و پیگیری‌های آیت الله رئیسی در آموزش و پرورش بود. با پیگیری‌های رئیس‌جمهور شهید برای اجرای این مصوبه هفت استان سهم از دست رفته خود در ۳ هزار صندلی برتر دانشگاه‌ها را پس گرفتند. سیستان و بلوچستان از ۱۶ صدم درصد به ۴۸ صدم درصد ارتقا پیدا کرد. تعداد رتبه‌های برتر استان کرمان سه برابر شد. ‌از اسفراین، سرپل‌ذهاب، چارآیماق، پل دختر و اسلام‌آباد، نفر برتر در ۴۰ نفر برتر همه رشته‌ها وجود داشت.

صدور بیش از ۲۰۰ هزار مجوز جذب معلم

آیت الله رئیسی تربیت معلم را اصیل می‌دانست. در دولت آیت الله رئیسی در ۳۰ ماه معادل ۲۰ درصد کل معلمان ‌کشور  تامین شد. سال گذشته ۵۰ هزار معلم و امسال ۷۲ هزار معلم از آزمون‌های استخدامی جذب شدند. سال گذشته ۲۵ هزار معلم از دانشگاه‌های شهیدرجایی و فرهنگیان به وزارت آمدند و سال جاری هم با ظرفیت ۲۵ هزار نفر‌ی. در مجموع در دو سال گذشته بیش از ۲۰۰ هزار ردیف استخدام در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است و مهم‌تر از آن در این دولت مسیر غلط گذشته تامین معلم اصلاح شد. در گذشته ۳۰۰ هزار معلم درحالی وارد آموزش و پرورش شده بودند که آموزش ندیده‌ بودند و جنسیت و رشته‌های مرتبط هم نداشتند.

«رتبه‌بندی» مهمترین و ماندگارترین هدیه رئیس‌جمهور به معلمان

قانون رتبه‌بندی معلمان به عنوان یکی از وعده‌ها و اقدامات دولت سیزدهم است که در راستای حفظ شأن و کرامت معلمان اجرایی شده و منابع مشخصی نیز به آن تخصیص یافته است. نظام رتبه‌بندی معلمان سال‌ها به یکی از پرتکرار‌ترین موضوعات و مسائل در نظام آموزشی کشور در کنار تمام مباحث مربوط به مدرسه، معلم، درس، کتاب، کنکور و… تبدیل شده بود، به طوری که معلمان همواره نسبت به تبعیض در پرداخت‌ها و حقوق دریافتی‌شان ناراضی و خواهان عدالت در پرداخت حقوق‌شان بودند، از طرفی حفظ شأن و جایگاه معلمان نیز به یکی از دغدغه‌های آن‌ها طی سال‌های اخیر تبدیل شده بود.لایحه نظام رتبه‌بندی در سال ۱۳۹۲ از سوی دولت تقدیم مجلس شورای اسلامی شد، اما برای تصویب و اجرای این طرح، بار مالی برای دولت‌ها، چالشی بود که باعث شد حدود ۱۰ سال بدون تکلیف بمانند، در نهایت در دولت سیزدهم رییس‌جمهور انقلابی دستور داد با تأمین مالی این طرح و تصمیم جدی برای حل مشکل معلمان رتبه‌بندی تصویب شود که این مهم انجام شد و مبنای محاسبه آن از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ در دستورکار قرار گرفت و باعث رضایت تمام معلمان شد.

چاپ در شماره ۱۵۴۷ روزنامه یادگار امروز مورخ ۱۴۰۳/۰۳/۰۳

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور