۸ میلیون ایرانی دچار اضافه وزن و چاقی هستند

(فریدن عزیزی/ رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی)

چاقی یکی از بیماری‌های کشور است و عوارض ناشی از آن در سنین مختلف زندگی بروز پیدا می‌کند. چاقی قبل از قرن بیستم بسیار نادر بود اما به تدریج با شروع زندگی صنعتی و کاهش فعالیت بدن باعث شده افراد دچار افزایش وزن و بروز چاقی شود. در کشور هشت میلیون نفر مبتلا به اضافه وزن و چاقی در کشور وجود دارد.

سبک زندگی افراد، استرس، تغذیه و حتی موارد ژنتیک از جمله عوامل بروز چاقی و اضافه وزن در بین مردم است. در حال حاضر چاقی کودکان به دلیل ژنتیک و سبک زندگی مسئله مهمی است و کودکان فعالیت بدنی‌شان کاهش پیدا کرده و مرتب پای تلویزیون و بازی‌های رایانه‌ای هستند؛ در برخی موارد ریشه چاقی در بین کودکان از زمان باروری و لقاح ایجاد می‌شود و عوارض چاقی و اضافه وزن در بین مردم مانند بیماری‌های قلبی، فشار خون و دیابت است. همچنین کرونا باعث چاق شدن افراد مثلا در کودکان و دانش‌آموزان شده است.

رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی مناسب عامل بازدارنده از بروز چاقی و اضافه وزن است. هزار روز اول زندگی در زمینه عدم بروز چاقی مسئله مهمی است. از طرفی در برخی از کشورها امکاناتی برای مادران باردار ایجاد شده تا زنان باردار در این مناطق ورزش کنند. میزان کالری در کیک و بیسکویت‌ها که گذاشته می‌شود مورد سنجش قرار می‌گیرد و چربی موجود در غذا می‌تواند باعث بروز چاقی و اضافه وزن در افراد شود. دقت شود که خواب منظم در پیشگیری از چاقی شدن موثر است و نشستن چند ساعته شبانه پای گوشی و کم خوابیدن شبانه موجب چاقی می‌شود لازم به ذکر است که بیشترین اضافه وزن در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، استان‌های شمالی و برخی نواحی مرکزی شاهد هستیم و کمترین میزان اضافه وزن را در سیستان و بلوچستان و جنوب کشور شاهد هستیم.

 

(چاپ در شماره‌ ی ۱۱۶۸ روزنامه‌ی یادگار امروز

مورخ ۱۹ دی ۱۴۰۱)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور