سرنوشت مشمولان غایب در اعطای وام فرزندآوری چه می‌شود؟

یک بام و دو هوا!

(محمدحسین سیف‌اللهی مقدم/ گروه اقتصاد یادگار امروز)

شاید تا چندسال گذشته حساسیت مساله بحران جمعیت بر همگان آشکار نشده بود اما امروز بر کسی پوشیده نیست که این مساله به عنوان یک بحران پیش‌روی کشورمان بسیار جدی است. هرچند که با وجود تأکیدات مؤکد برای حل این مساله همچنان موانعی بر سر حل این بحران وجود دارد که جای بهت و تعجب دارد. آن هم در شرایطی که زنگ خطر پیری جمعیت در کشور به صدا درآمده، نرخ رشد جمعیت در کشور در حال کاهش است و مسائل متعددی در بحث فرزندآوری در جامعه مطرح می‌شود، هرچند به‌نظر می‌رسد عوامل گوناگونی دست به دست هم داده‌اند تا همچنان جوانان برای گرفتن وام فرزندآوری دچار مشکل باشند.

سربازان و مشمولان غایب از جمله افرادی هستند که در این بین با مشکلات عدیده‌ای در این مساله مواجه هستند. پس از کش و قوس‌های بسیار از سال ۱۳۹۵ بر اساس هماهنگی‌های به‌عمل آمده بین بانک مرکزی و سازمان وظیفه عمومی، پرداخت تسهیلات ازدواج و بیماری‌های خاص از مفاد ماده ۱۰ قانون خدمت وظیفه عمومی مستثنی شده بودند اما از دوازدهم مردادماه امسال ارائه تسهیلات فرزندآوری به افراد ذکور به استعلام وضعیت مشمولین از سازمان نظام وظیفه (حسب بند (ب) ماده ۱۰ قانون خدمت وظیفه عمومی) مشروط شد که مانعی جدی برای این افراد محسوب می‌شد.

در این شرایط نمایندگان مجلس در پی تقاضاها و درخواست مردمی تلاش‌های بسیاری را برای حل این مساله به کار بردند و در همین راستا اواسط آذرماه امسال نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات الحاق یک ماده به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت موافقت کردند.

بر اساس این طرح در صورتی که متقاضیان دارای بدهی قطعی مالیاتی یا بدهی غیرجاری به بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی یا دارای چک برگشتی باشند، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری مکلفند با درخواست متقاضی، تسهیلات موضوع این قانون را پس از تسویه حداقل پنجاه درصد (۵۰%) بدهی‌ها و تعهدات مذکور از محل این تسهیلات، پرداخت نمایند.

در این شرایط اگرچه این قانون برای بدهکاران مالیاتی و افراد دارای چک برگشتی امتیازاتی را لحاظ کرده باشد، اما سربازان و مشمولان غایب همچنان موانع بر سر راه خودش باقی مانده است و تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله بسیاری مانده است و به نظر می‌رسد علی‌رغم وعده‌های مکرر مسئولان همچنان اقدامی در این حوزه صورت نگرفته است.

 

(چاپ در شماره‌ ی ۱۱۵۵ روزنامه‌ی یادگار امروز

مورخ ۳ دی ۱۴۰۱)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور