افزایش فاصله ارز نیما و آزاد، بازار ایران را تقدیم رقبا می‌کند

مدیر سبدگردان کاریزما با اشاره به این‌که رشد نرخ ارز نیمایی سیگنال خوبی برای بازار سرمایه خواهد بود به بورسان گفت: اختلاف نرخ نیما و نرخ بازار آزاد در سقف‌ خود قرار دارد و به بیش از ۳۰ تا ۳۵ درصد اختلاف رسیده است.

آرمین عبدی افزود: این‌که دولت نرخ نیما را با سرعت بیشتری به بازار آزاد نزدیک‌تر کند می‌تواند یک اتفاق و سیگنال بسیار خوبی باشد، از این‌که این نرخ هم همچون نرخ بازار آزاد رو به رشد خواهد بود. با توجه به این‌که اغلب شرکت‌های بورسی صادرات محور هستند این امر می‌تواند رشد مبالغ فروش‌ و رشد بازار سرمایه را به همراه داشته باشد.

وی با بیان این‌که با رشد نرخ دلار آزاد اختلاف بین دو نرخ نیما و آزاد دوباره افزایش می‌یابد، عنوان کرد: به نظر می‌رسد دولت در نهایت مجبور می‌شود نرخ نیما را افزایش دهد، چرا که با کاهش فروش نفت (به واسطه دور شدن از برجام) برای افزایش درآمدهای دلاری خود و کاهش کسری بودجه، یکی از راه‌حل‌های کم‌دردسرتر افزایش نرخ دلار نیماست. از سوی دیگر، روسیه بازارهای صادراتی ایران را تحت تاثیر قرار داده و موجب شده شرکت‌های صادراتی کشور با سختی بیشتر فروش داشته باشند.

به گفته مدیر سبدگردان کاریزما؛ همه موارد فوق موجب می‌شود که دولت نتواند نرخ ارز نیمایی را کنترل کند؛ بنابراین، به این سمت خواهد رفت که نرخ نیما را افزایش داده تا به بازار آزاد نزدیک شود.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور