۳ موج سالانه آنفلوآنزا را جدی بگیرید

به گفته کارشناسان سلامت کشور، از آن‌جایی که به دلیل شیوع کرونا و همچنین رعایت بالای پروتکل‌های ضدکرونایی، دو سال شیوع بیماری آنفلوآنزا را نداشتیم، همین موضوع باعث شد که در سال جاری با فروکش کردن موارد ابتلا به کرونا و کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به نوعی افزایش موارد آنفلوآنزا را شاهد باشیم.

در عین حال از اواخر آبان‌ماه سال جاری بود که به تدریج متخصصان عفونی کشور و مسئولان سلامت، از کاهش موارد آنفلوآنزا در کشور خبر داده و اعلام کردند که به طور کلی تعداد موارد آنفلوآنزا در کشور رو به کاهش است و از آن‌جایی که روند سالیانه بیماری‌های حاد تنفسی در کشور امسال زودتر آغاز شد، طبعا زودتر هم رو به کاهش می‌گذارد. البته باید توجه کرد که طبق اعلام متخصصان و مسئولان بهداشتی حوزه سلامت، بروز سالیانه آنفلوانزا به‌طور معمول دارای سه موج است؛ موج اول بروز بیماری معمولا در ابتدای فصل پاییز رخ می‌دهد. موج دوم معمولا با شدت کمتر از اولی، در ماه‌های بهمن و اسفند بوده و موج سوم، در اردیبهشت‌ماه سال بعد رخ می‌دهد.

بر همین اساس‌ دکتر شهنام عرشی، سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت بر ضرورت آمادگی برای بروز موج دوم این بیماری در بهمن‌ماه امسال تاکید کرد. در عین حال علاوه بر خطر دو موج دیگر آنفلوآنزا، کارشناسان حوزه سلامت از احتمال افزایش موارد کرونا در زمستان خبر می‌دهند؛ به طوری که وزارت بهداشتی‌ها اعلام می‌کنند که آمار کاهشی کرونا در کشور، ممکن است شرایط را این‌طور تداعی کند که کرونا دیگر تمام شده است، اما این در حالیست که وضعیت ابتلا و مرگ‌ومیر در برخی کشورها هم در سطح آسیا و هم در سطح اروپا، مجددا افزایشی بوده است.

بنابراین آن‌طور که کارشناسان حوزه سلامت پیش‌بینی می‌کنند، باتوجه به افزایش موارد کرونا در کشورهای اروپایی و آسیایی، احتمال افزایش موارد کرونا در زمستان در کشور ما هم وجود دارد. بنابراین باید برای روزهای سرد زمستان که ممکن است همراه با افزایش شیوع کرونا و آغاز موج دوم آنفلوآنزا باشد، آماده باشیم و همچنان رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیریم و در عین حال از تزریق دزهای یادآور واکسن کرونا و همچنین تزریق واکسن آنفلوآنزا به ویژه برای گروه‌های در معرض خطر و افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای غافل نشویم.

 

(چاپ در شماره‌ ی ۱۱۴۳ روزنامه‌ی یادگار امروز

مورخ ۱۹ آذر ۱۴۰۱)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور