اثر اقدامات بی‌نتیجه بانک مرکزی بر بازار؛

سکه در اوج

با وجود اقدامات انجام گرفته از سوی بانک مرکزی و اجرای سیاست‌هایی از جانب آن در راستای کنترل قیمت سکه اما ظاهراً تدبیر فروش اوراق سکه هم مؤثر واقع نشده و همچنان این بازار پرنوسان و متقاضیان خرید سکه فراوان است. بازاری که گرچه به دلیل افزایش قیمت‌ها خالی از مشتریان واقعی شده است و حتی فعالان آن خبر از بی‌رونقی و رکود آن می‌دهند اما به همان نسبت دلالان و سرمایه‌گذاران زیادی را به خود جذب کرده است؛ به‌طوری‌که این افراد با تفکر حفظ ارزش دارایی خود خرید سکه را بر دیگر کالاها ترجیح می‌دهند.

پدیده‌ای که از دیدگاه کارشناسان این حوزه به دلیل بیماری یک اقتصاد شکل می‌گیرد. چه‌بسا در چنین اقتصادهایی با انتشار هر خبر سیاسی و اقتصادی یک بازار برهم ریخته و شرایط نابسامان‌تر می‌شود، واقعیتی که نمود آن این روزها در بازارهای موازی ایران به‌شدت مشاهده می‌شود.

عبدالله محمدولی، عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره علت افزایش دوباره قیمت‌ها در بازار طلا و سکه اظهار می‌کند: هرچند نوسان قیمت‌ها ذات بازار است اما افت و خیر نرخ‌ها در بازار طلا، سکه و ارز ناشی از عوامل متعددی است که روی قیمت این کالاها تأثیر می‌گذارد. به طور مثال مسائلی چون وضع تحریم‌های جدید علیه ایران همچنین تغییر نرخ انس جهانی و نوسان قیمت دلار در کف بازار موجب شده است تا تقاضا برای خرید سکه و ارز افزایش یابد.

وی یکی دیگر از عوامل رشد قیمت‌ها در این بازار را ورود خریداران در مواقعی از سال چون نزدیک شدن به پایان سال میلادی همچنین دپوی سکه، ارز و طلا برای شب عید از سوی مردم و بعضاً شرکت‌ها مطرح می‌کند و می‌گوید: معمولاً در ماه‌های آذر، دی، بهمن و اسفند تقاضا برای خرید سکه و طلا بالا می‌رود و بازار با ورود خریداران نسبت به ماه‌های پیشین مواجه خواهند شد.

محمدولی ادامه می‌دهد: مثلاً برخی شرکت‌ها یا افراد برای این‌که با ترافیک خرید شب عید طلا و سکه مواجه نشوند در این ماه‌ها اقدام به خرید می‌کنند، رویکردی که در سال‌های پیش نیز متداول بوده است. بنابراین چنین موضوعی باعث می‌شود بازار طلا، سکه و ارز با افزایش میزان تقاضا روبه‌رو و قیمت‌ها نیز تا حدودی افزایشی شود.

 

(چاپ در شماره‌ ی ۱۱۳۷ روزنامه‌ی یادگار امروز

مورخ ۱۲ آذر ۱۴۰۱)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور