ابتلای ۵۳ هزار نفر به بیماری ایدز در کشور

اچ‌آی‌وی یک بیماری عفونی است که اغلب مردم آن‌را با نام ایدز می‌شناسند. بر اساس آخرین گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، الگوی راه انتقال و درصد ابتلای زنان و مردان در سال های اخیر تغییر کرده است؛ به گونه‌ای که از کل موارد شناسایی و گزارش شده در پایان سال ۱۴۰۰، ۳۱ درصد موارد ثبت را زنان و ۶۹ درصد آن‌ها را مردان تشکیل می‌دهند.

۴۵ درصد از کل موارد شناخته شده در زمان تشخیص، در گروه سنی ۲۰ تا ۳۵ و ۷۳ درصد از کل موارد شناخته شده در زمان تشخیص در گروه سنی ۲۰ تا ۴۵ بوده‌اند که الگوی انتقال سنی در سال‌های اخیر تغییری نکرده است.

بهنام عرشی، سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت، گفت: از ۲۲ هزار فرد شناسایی شده مبتلا به ایدز در کشور، ۹۰ درصد آن‌ها خدمات درمانی را به صورت رایگان دریافت می‌کنند و متاسفانه به دلایل مختلف مانند انگ اجتماعی هنوز مبتلایان به این بیماری کمتر برای تشخیص و درمان مراجعه می‌کنند.

وی افزود: تاکنون داروی موثری که بتواند ویروس ایدز را کامل از بین ببرد وجود ندارد اما داروهای مناسبی در بازار موجود است که می‌تواند تعداد ویروس در خون را به شدت کم کرده و مانع پدید آمدن علائم مرحله ایدز شوند. در کنار این داروها، فرد باید تحت مراقبت قرار گیرد.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور