آیا قیمت دلار به بالای۴۰ هزارتومان می‌رسد؟

طی هفته‌های گذشته ارزیابی ناامید کننده مقامات آمریکایی از روند مذاکرات باعث شد که دلار آرایش صعودی به خود بگیرد. از نگاه تحلیلگران اقتصادی هر خبر منفی می‌تواند زمینه ساز برگشت معامله گران افزایشی به بازار شود و نرخ دلار رشد جدید و شاید هم بی سابقه را تجربه کند. بازار دلار پس از انتشار اخبار غیررسمی در مورد پاسخ آمریکا به پیشنهاد اتحادیه اروپا و ایران درباره برجام؛ برخلاف انتظار و پیش بینی‌های صورت گرفته دوباره روندی صعودی به خود گرفت.

به اعتقاد کارشناسان؛ وابستگی به فروش نفت منجر شده درآمد‌های نفتی در اقتصاد ایران نقش حیاتی داشته باشد؛ از چهار سال گذشته تاکنون که این درآمد‌ها قطع شده، دولت برای جایگزینی درآمد خود روی به استقراض آورده و همین وضعیت قیمت دلار را تحت تأثیر سیاست‌های دولت قرار داده است.

مسعود دانشمند، عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: اگر تحریم‌ها تشدید و محدودیت صادرات کالای ایرانی بیشتر شود، قیمت دلار به بیش از ۴۰ هزار تومان هم خواهد رسید.

وی افزود: مشکلات اقتصاد ایران ریشه سیاسی دارد، به همین دلیل مشکلات با وجود اصلاحات اقتصادی که هر دولتی برای آن سرمایه‌های کلان خرج کرده است، هنوز پابرجاست.

دانشمند تصریح کرد: سیاست‌های محدودسازی صادرات ایران همزمان با سیاست‌های فعلی دولت می‌تواند بحران جدیدی در قیمت دلار ایجاد کند.

 

(چاپ در شماره‌ ی ۱۱۳۲ روزنامه‌ی یادگار امروز

مورخ ۶ آذر ۱۴۰۱)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور