از زمان ورود خودرو به بورس ثابت شده که اثر کاهش قیمت در بازار نداشته است؛

بورس فیلم سینمایی است

تعلل در امر واردات خودرو از سوی وزارت صمت تمامی ندارد، به تازگی مقام عالی وزارت صمت در خصوص ورود خودروهای خارجی به بازار کشور تاکید کرد: «متقاضیان واردات خودرو در حال طی کردن مسیر و انعقاد قرارداد هستند، در صورت بروز مشکل، وزارت صمت ورود خواهد کرد. در حال حاضر آیین‌نامه مربوطه مصوب شده و هماهنگی با سازمان ملی استاندارد، محیط زیست و دیگر دستگاه‌ها انجام شده است.»

این‌گونه موضع‌گیری سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صمت نشان از عدم آگاهی ایشان در خصوص بازار و به تبع آن واردات خودرو دارد. از سویی، به تازگی وزارت صمت واردات هر نوع خودرو فرانسوی به بازار کشور را تحریم کرده است، مسئولین و متولیان امر واردات در وزارت صمت هر روز خبری جدید از تاخیر ورود خودروهای خارجی به بازار اعلام می‌کنند، این نوع داد سخن سر دادن‌ها فقط منجر به رشد بیشتر قیمت خودرو در بازار به دلیل «رفتارهای هیجانی» سودجویان یا مشتریان می‌شود.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که سرانجام واردات در سال جاری چه خواهد شد، گفت: «بارها اعلام کرده‌ام که ورود محصولات روز دنیا به کشور و واردات خودرو انجام نخواهد شد. زیرا، پر واضح مشخص هست که فرآیند دستورالعمل و نوع اقدامات وزارت صمت نشان از عدم انجام امر واردات دارد.»

مهدی دادفر در واکنش به تحریم ورود خودروهای فرانسوی به بازار کشور از سوی وزارت صمت توضیح داد: «مساله مهم اینجاست که متولیان و سیاست‌گذاران صنعتی آشنا به امر واردات یا تولید خودرو نیستند، به نظر می‌رسد که وزیر صمت و معاونین ایشان در «روند» گرفتار شده و «هدف» را گم کردند.»

این مقام صنفی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که چرا در واردات خودرو محدودیت برند در کنار سقف قیمتی ملحوظ شده است، بیان کرد: «توسعه منجر به آرامش خاطر مشتریان در بازار می‌شود، به بیانی بهتر دادن حق انتخاب و تنوع تصمیم‌گیری برای مشتریان مساله توسعه یافتگی را ایجاد می‌کند، متاسفانه مسئولان وزارت صمت این موضوع را درک نمی‌کنند.»

بنابراین، دولت اجازه دخالت در مورد تصمیم‌گیری مشتریان را ندارد و نباید داشته باشد، بلکه دولت اجازه برنامه‌ریزی کلان برای بازار خودرو دارد. در اینجا باید ذکر کرد که نوع برنامه‌ریزی نمی‌تواند محدود کننده «انتخاب» مشتریان باشد، بلکه باید دیدگاه حمایتگرانه داشته باشد. وزیر صمت، معاونین و مشاورین ایشان موضوع مطرح شده را درک نمی‌کنند و نسبت به حقایق بازارهای جهانی و داخلی در زمینه خودرو هیچ اطلاع یا آَشنایی ندارند. همین مساله سبب شده است که حاضر به شنیدن نظرات کارشناسان و تشکل‌های تخصصی نباشند.

وی در پایان در خصوص برنامه عرضه خودروهای وارداتی در بورس، گفت: «بورس (فیلم سینمایی) برای بازار خودرو است، از زمان ورود خودرو به بورس ثابت شده است که اثر کاهش قیمت در بازار ایجاد نشده، بلکه برخی از محصولات گران‌تر نیز شده‌اند.»

علی خاکساری کارشناس خودرو در خصوص عدم انجام واردات خودرو، گفت: «اگر امروز واردات خودرو را به صورت صددرصد آزاد کنند، امکان اصلاح صنعت و بازار خودرو وجود ندارد، برخی از سودجویان منافع ملی را فدای منافع شخصی می‌کنند.»

این عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که اصلاح صنعت و بازار خودرو چگونه محقق می‌شود، بیان کرد: «مافیای خودرو اجازه اصلاح صنعت و بازار خودرو را نمی‌دهند و هیچ‌کس نیز جلودار آن‌ها نیست. این مافیا در «فرانسه» ریشه داشته و اغلب ساکن این کشور هستند.»

خاکساری در واکنش به عرضه خودرو در بورس، توضیح داد: «عرضه خودرو در بورس هیچ تاثیر مثبتی در بازار نداشته و اثری از کاهش قیمت این محصولات دیده نمی‌شود. سیاست‌های متغیر وزارت صمت در خصوص واردات خودرو نشان از آن دارد که هنوز این وزارتخانه به یک برنامه مدون بر اساس نیاز بازار کشور نرسیده است. برنامه‌های وزارت صمت بیشتر در حمایت از خودروسازان چینی در صنعت و بازار کشور است، خودروسازانی که از زمان ورود به بازار کشور تاکنون اقدام به انتقال تکنولوژی نکرده‌اند. یکی از مشکلات اصلی آیین‌نامه واردات خودرو، اصرار وزیر صمت به انتقال فناوری خودروسازان خارجی در صورت ورود محصولاتشان به کشور است. مزید اطلاع وزیر صمت باید ذکر کرد؛ الزامات و سازوکار انتقال دانش فنی مورد نیاز صنعت خودرو در حال حاضر وجود ندارد. یکی از بسترهای اصلی انتقال تکنولوژی شراکت در امر مونتاژ است.»

 

 

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور