قلیان و دودی که سلامتی را بر باد می دهد

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات در مورد دلایل افزایش مصرف دخانیات با تاکید بر خطرناک تر بودن استعمال دود قلیان نسبت به سیگار، بیان کرد: دود سیگار در نهایت با ۱۵ پک وارد بدن می‌شود ولی دود قلیان طی یک ساعت با دم عمیق وارد بدن می‌شود.

محمدرضا مسجدی افزود: مطالعات مستند در دنیا نشان می‌دهد که قلیان از سیگار مضرتر است و چهار هزار نوع ماده شیمیایی و سم در ترکیب دود سیگار و ۷ هزار نوع سم در دود قلیان وجود دارد.

وی افزود: علل گرایش دختران و زنان به مصرف قلیان باید جدی گرفته شود و در راستای کاهش مصرف دخانیات امکانات تفریحی، ورزشی سالم و رایگان برای دختران و پسران ایجاد شود.

مسجدی با تاکید بر اینکه کاهش سن مصرف دخانیات به ۱۲ و ۱۴ سال در کشور متقن و مستند است و در مجلات داخلی و بین‌المللی ارایه شده است، گفت: در تمام کشور‌های دنیا برنامه‌هایی برای کاهش مصرف دخانیات هدف گذاری، تدوین و اجرا شده ولی در کشور ما به دلیل اینکه قوانین به خوبی اجرا و نظارت نمی‌شود شاهد افزایش استعمال دخانیات هستیم.

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات اظهار کرد: طبق قانون باید ۷۵ تا ۸۵ درصد قیمت یک پاکت سیگار مالیات باشد ولی در کشور ما میزان مالیات سیگار کمتر از ۲۵ درصد است.

وی ادامه داد: بر اساس ماده ۸ قانون مبارزه با دخانیات دولت مکلف است هر سال از طریق افزایش مالیات ۱۰ درصد قیمت مواد دخانی را افزایش دهد که متاسفانه انجام نشده است و اگر از سال ۸۵ این قانون درست اجرا شده بود اکنون ۱۶۰ درصد قیمت دخانیات افزایش داشت.

مسجدی بیان کرد: بر اساس قانون کشت هر نوع اقلام دخانی در کشور ممنوع است ولی متاسفانه با تشویق و ترغیب کشاورزان زمین‌های حاصلخیز کشور به کشت تنباکو اختصاص یافته است و در حالی که بر اساس آمار ۶۱ درصد صنایع کشور خوابیده است صنعت دخانیات تنها صنعتی است که علیرغم تحریم‌ها فعالانه کار می‌کند و تعداد واحدهای تولید دخانیات از ۶ واحد به ۳۸ شرکت افزایش یافته است.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور