بسیاری از فعالان اقتصادی، نگران ورود سرمایه به بازار سوداگری هستند؛

سکوت در قبال سقوط

(حامد شایگان/ گروه اقتصادی یادگار امروز)

سقوط بازار سرمایه در حالی ادامه دارد که بسیاری از فعالان اقتصادی نگران ورود این سرمایه ها به بازار سوداگری هستند، هرچند برخی از تحلیل‌گران هم با ادعای اینکه قیمت دلار در ایران بیشتر از نرخی است که در بازار معامله می شود پیش‌بینی کرده اند این پول ها وارد بازار ارز شود، البته بازار طلا هم به دلیل افتی که انس جهانی داشته از نگاه بسیاری از فعالان اقتصادی ارزنده است، به همین دلیل بخش عمده ای از سرمایه های خارج شده از بازار هم وارد معاملات طلا می شود.

در هفته گذشته سه روز پیاپی شاخص کل بورس افت داشت و در قبال پیام ناظر بورس به پرتفوی سهامداران تنها واکنش به شرایط کنونی بود که تاکید کرده بود که کنترل بازار در دست سهامداران نیست و فقط آن‌ها باید خودشان را کنترل کنند!

به طور قطع این سطح از بی توجهی به روند بازار چیزی جز سقوط به همراه نخواهد داشت، اما کدام بازارها قرار است بیشترین منافع را از سقوط بورس ببرند. یک کارشناس بازار سرمایه ضمن اشاره به اینکه بعد از توقف مذاکرات برجام سیگنال های منفی به بازار صادر شد، گفت: در شرایط کنونی بسیاری از سرمایه گذاران تصور می کنند که قیمت دلار در ایران سرکوب شده است به همین دلیل نرخ های واقعی بالاتر از آن چیزی هست که امروز اعلام می شود به همین دلیل بسیاری از پول هایی که از بازار خارج می شود وارد بازار ارز یا طلا می شود.

حمید میرمعینی با بیان اینکه نمی توان هیچ کفی را برای بازار متصور بود، تصریح کرد: در شرایطی که جو بازار منفی باشد قیمت هر سهمی می تواند همچنان روندی نزولی داشته باشد و این مساله حتی تحت تاثیر وضعیت بنیادی سهم هم نیست، در چنین شرایطی سیاست گذاران باید جلوی سقوط بازار را بگیرند و الا سهامدار حقیقی که از وضعیت ناراضی هست و شرایط کنونی را می بیند که شاخص همچنان در حال افت است برای جلوگیری از زیان بیشتر سهام خود را می فروشد.

او با تاکید بر اینکه در مقطع کنونی افشای مثبت شرکت ها هم تبدیل به فرصتی برای خروج حقیقی ها از بازار شده است، تصریح کرد: اگر روند کنونی متوقف نشود بازار با چالش های بسیار جدی مواجه می شود و ممکن است تا مدت های طولانی در همین قیمت ها رنج بزند و این مساله مانع از ورود نقدینگی جدید به بازار می شود و در این حالت بازارهای دیگر دچار التهاب می شوند، زیرا موجی از نقدینگی وارد اقتصاد کشور می شود که می تواند هر بازاری را نابسامان کند.

میرمعینی با اشاره به اینکه بی اعتمادی مانع از خرید سهام حتی در کف های قیمتی شده است، گفت: وقتی آینده اقتصاد کشور روشن نیست حتی حقوقی های بازار هم تمایل چندانی به حمایت از سهام خود ندارند به همین دلیل است که در کف های قیمتی شاهد تشکیل صف های فروش هستیم.

 

سیگنال ورود پول بورس به بازار طلا و ارز

با توجه به اینکه قیمت دلار در سامانه سنا هم روندی صعودی پیدا کرده، همین یک سیگنال خرید برای بسیاری از افرادی هست که این روزها دنبال بازار جایگزینی برای پول های بورس می گردند و از آنجایی که بازار طلا نسبت به ارز از ثبات بیشتری برخوردار است، برخی از فعالان اقتصادی پیش بینی کرده اند شانس طلا از دلار بیشتر است برای اینکه بتواند سهم بیشتری از نقدینگی های سرگردان داشته باشد.

عضو انجمن تولیدکنندگان صنعت طلا ضمن اشاره به اینکه بازار طلای ایران هم تحت تاثیر نوسانات ارز و … قرار گرفته است، گفت: در شرایط کنونی هرچند قیمت انس جهانی طلا افت کرده است، اما با توجه به رکودی که اقتصاد کشور را در برگرفته و از طرف دیگر امکان سرمایه گذاری در هیچ بازار دیگری برای سرمایه گذاران وجود ندارد به همین دلیل بخشی از نقدینگی ها وارد بازار طلا خواهد شد.

عباد الله محمدولی با بیان اینکه پیش بینی می شود با وجود افت قیمت انس جهانی طلا همچنان قیمت طلا در ایران بالا برود، تصریح کرد: به طور قطع قیمت انس تحت تاثیر شرایط رکودی اقتصاد جهانی افت کرده است و از آنجایی که ارزش دلار در برابر سایر ارزها بهبود پیدا کرده است همچنان قیمت انس جهانی در همین کانال ۱۶۰۰ دلار باقی می ماند، مگر اینکه قیمت نفت در دنیا روندی بسیار صعودی داشته باشد که در چنین شرایطی ما شاهد رشد قیمت انس جهانی باشیم.

 

(چاپ در شماره‌ ی ۱۱۰۷ روزنامه‌ی یادگار امروز

مورخ ۷ آبان ۱۴۰۱)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور