با داغ شدن بحث واردات خودرو صورت گرفت؛
با داغ شدن بحث واردات خودرو، نگاهها به سمت شرکتهایی رفته است که با وارد کردن قطعات با تعرفههای گمرکی پایین، به مونتاژ خودرو در داخل کشور میپردازند. به گفته منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، این شرکتها تاکنون از ممنوعیت واردات خودرو به نفع خود استفاده کردهاند و محصولات خود را به عنوان جانشینی برای خودروهای وارداتی، با قیمتهایی چند برابر در بازار عرضه میکنند. به همین منظور چند مورد از خودروهای مونتاژ شده در داخل را بررسی و قیمت آنها را با بازارهای کشورهای تولیدکننده مقایسه کردهایم. قیمت دلاری این خودروها هم ذکر شده و با دلار متوسط ۳۰ هزار تومانی قیمت آن در داخل کشور محاسبه شده است.
برای مثال خودروی هایما S۷ در حدود ۱۸ هزار دلار قیمت دارد که معادل ۵۴۰ میلیون تومان است، اما نگاهی به بازار داخلی نشان میدهد که قیمت نمایندگی این خودرو در حدود ۸۵۰ میلیون تومان است و تا ۹۶۵ میلیون تومان در بازار معامله میشود. چری تیگو ۷ هم حداکثر معادل ۲۲هزار دلار در بازار چین قیمتگذاری شده که معادل ۶۶۰ میلیون تومان است. آخرین قیمت این خودرو در داخل کشور نشان میدهد که قیمت نمایندگی یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان است. خودروهای دیگنیتی و فیدلیتی دیگر خودروهای مونتاژ شده در داخل کشور هستند که به ترتیب با قیمتهای نمایندگی ۹۳۵ و ۸۵۹ میلیون تومان عرضه میشوند. اما نگاه به قیمت دلاری این کشورها در سایر بازارها نشان میدهد که قیمت آنها با داخل اختلاف قابل توجهی دارد. دیگنیتی ۵۹۷ میلیون تومان (۹۹ هزار یوان) و فیدلیتی ۴۵۰ (بیش از ۷۰ هزار یوان چین) در بازارهای جهانی عرضه شده اند. FMC T۵، هم قیمتی بین ۱۶ تا ۲۱ هزار دلار دارد که اگر محاسبه کنیم رقمی در حدود۴۸۰ تا ۶۳۰ میلیون تومان میشود. با این حال در جستجو برای قیمت این خودرو با قیمتی در حدود یک میلیارد و صد میلیون تومان روبرو خواهید شد.
با این وجود منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت معتقد است با مداخله سازمان حمایت از مصرف کننده و آغاز واردات خودرو، قیمت خودروهای مونتاژ شده به سمت واقعی شدن میرود.
(چاپ در شماره ی ۱۰۷۱ روزنامهی یادگار امروز
مورخ ۲۱ شهریور ۱۴۰۱)
دیدگاه ها