به حاشیه راندن «عدالت آموزشی» در مدارس دولتی واضح و مبرهن است
فعالیت مدارس خاص و غیردولتی در کنار مدارس دولتی عادی، نه صرفاً از باب تنوع مدارس در کشور بلکه از باب به حاشیه راندن “عدالت آموزشی” همواره محل مناقشه بوده است.۸۰ درصد از جمعیت ۱۶ میلیونی دانشآموزان کشور در مدارس دولتی عادی تحصیل میکنند اما امکانات خاص و معلمان توانمند و از سوی دیگر خدمات ویژهتر آموزش و پرورش برای ۲۰ درصد از دانشآموزانی است که در مدارس خاص و غیردولتی حضور دارند.موضوع زمانی حائز اهمیت میشود که به نقش مهم آموزش در ارتقای طبقه اجتماعی و اقتصادی افراد در کشورمان و نیمنگاهی هم به سطح متفاوت امکانات و آموزش ارائه شده در مدارس خاص و غیردولتی در مقایسه با مدارس دولتی عادی توجه داشته باشیم.در کنار افت کیفیت مدارس دولتی عادی، موضوع مهم دیگری که تا به امروز کمتر مورد توجه بوده است اما در اجبار پنهان مردم برای گرایش به سمت مدارس غیردولتی و خاص سهم بسزایی دارد، “نحوه رفتار نامناسب کادر مدارس دولتی عادی با دانشآموزان و والدین” است!.برخی کارشناسان آموزشی میگویند «نحوه رفتار کادر مدارس دولتی عادی با والدین و دانشآموزان و عدم امکان مطالبهگری، یکی از دلایل مهم در گرایش خانوادهها به سمت مدارس غیردولتی است».از این رو توجه رئیسجمهور جدید و وزیر آموزش و پرورش آینده به ارتقای کیفیت آموزش و توجه ویژه به مدارس دولتی عادی یک ضرورت بسیار مهم است.در گفتوگویی با “حجتالله بنیادی؛ کارشناس آموزش و پرورش” به بررسی زنگ خطرهایی که دولت آینده در حوزه آموزش و پرورش با آن مواجه است، پرداختیم.در ادامه مشروح این گفتگو را میخوانیم:
زنگ خطرهایی که در آموزش و پرورش وجود دارد و از سوی دولت آینده باید مورد توجه جدی قرار بگیرد، چه مسائلی است؟
یکی از مهمترین مسائل، تأمین معلم مورد نیاز برای مدارس دولتی است و اگر تأمین معلم برای سال تحصیلی جدید اصلاح نشود ممکن است شرایط بحرانیتر نسبت به سال گذشته ایجاد کند.کاهش انگیزه و مهارت حرفهای معلمان موضوع مهم دیگر است، رتبهبندی معلمان با هدف ارتقای انگیزه و مهارت حرفهای معلمان اجرا شد اما تدوین آیین نامه اجرایی، بودجه اختصاصی و نحوه اجرا سبب شد نه تنها معلمان ارتقای مناسبی نداشته باشند بلکه تأثیر منفی بر انگیزه بخش قابل توجهی از معلمان داشت.اگر برای تأمین معلم مورد نیاز و توانمندی و مهارت آنها چارهای اندیشیده نشود با توجه به اینکه مدارس دولتی در این ناعدالتی وضعیت مطلوبی ندارند، شاهد خواهیم بود بخش زیادی از دانشآموزان از نظام آموزشی عادلانه بیبهره بمانند.
هماکنون شاهد افزایش گرایش خانوادهها به سمت مدارس غیردولتی یا اصرار برای ثبتنام در مدارس دولتی خاص (شاهد، سمپاد و نمونه دولتی) هستیم؛ صرفنظر از افت کیفیت در مدارس دولتی عادی اما عامل مهم دیگری که باعث عدم تمایل خانوادهها برای ثبتنام در مدارس دولتی عادی میشود نحوه رفتار نامناسب کادر این مدارس با دانشآموزان و والدین و عدم امکان مطالبهگری است.چرا؟
کمیت و کیفیت نیروی انسانی در مدارس بسیار مهم است هماکنون مدارس دولتی با کمبود معلم مواجه هستند و سال گذشته شاهد بودیم که با شروع سال تحصیلی و گذشت یک یا دو ماه همچنان برخی مدارس معلم نداشتند از سوی دیگر کلاسهای درس شلوغ است و مدرسه با ۴۰۰ دانشآموز یک معاون دارد، مشاور و خدمتگزار ندارد.مدارس دولتی خاص (شاهد، سمپاد و نمونه دولتی) دو هفته قبل از آغاز سال تحصیلی، معلمان خود را مشخص کرده و برنامه درسی به دانشآموز داده بودند و از اول مهر ماه جریان آموزش را آغاز کردند.در مدارس دولتی عادی از معلمانی استفاده میشود که دوره آموزشی لازم را طی نکرده و شایستگی آنها احراز نشده است همچنین معلم از لحاظ آمادگی برای تدریس ضعف دارد.وقتی معلم دوره آموزشی لازم را طی نکرده و حتی برخی معلمان به آموزش دروس تسلط ندارند، دانشآموز با تدریس معلم محتوا را یاد نمیگیرد و این روند با گلایه والدین همراه میشود در چنین شرایطی معلم یا مدیر ناچار است جواب نامربوط بدهد و درگیری لفظی ایجاد میشود.کیفیت نیروی انسانی شامل انگیزه، مهارت تدریس و ارتباط رشته تحصیلی و رشته تدریس است که در ایجاد رضایتمندی از عملکرد معلم نقش بسیاری دارد، این روند منجر به آن میشود در مدارس خاص روابط انسانی مناسب میان معلم با دانشآموزان شکل بگیرد اما در مدارس دولتی عادی شاهد اشکال حتی در جزئیترین موارد هستیم! همانند کلاسهای درس شلوغ، نظافت مدرسه و سرویس بهداشتی و … تمام این عوامل منجر به ایجاد احساس نامطلوب در دانشآموزان میشود.هماکنون ارتقای حرفهای معلمان و آموزش ضمن خدمت آنها جنبه تشریفاتی پیدا کرده است و آموزش و پرورش برای ارتقای مهارت حرفهای معلمان برنامه منسجم و دقیقی ندارد یعنی اگر مدیر مدرسه بگوید که برخی معلمان در تدریس ضعف دارند، آموزش و پرورش سازوکاری برای رفع ضعف معلم با برگزاری دورههای آموزشی لازم ندارد.مدارس دولتی خاص (شاهد، سمپاد و نمونه دولتی) معلمان را گلچین و از معلمان با تجربه یا بازنشسته خوش سابقه استفاده میکنند، معلمان گلچین شده از بابت تعامل با دانشآموز و رعایت شأن انسانی او و ارتباط با خانواده قدرت بالایی دارند.در تأمین معلم بین مدارس خاص و دولتی عادی تفاوت فاحش وجود دارد و نتیجه آن ناعدالتی و نگاه منفی به مدارس دولتی است.از سوی دیگر مدارس غیردولتی و خاص دولتی برای ثبتنام دانشآموزان، ملاکهای خاصی همچون معدل، نمره انضباط، آزمون و شرایط خانواده دانشآموز را دارند و در حقیقت به گلچین دانشآموزان اقدام میکنند!.در مورد نحوه رفتار نامناسب کادر برخی مدارس با دانشآموزان و والدین معتقدم تعمدی در کار نیست و بخشی از آن به دلیل ضعف در برنامهریزیهای گذشته است؛ اگر اکنون مدارس دولتی عادی با کمبود معلم مواجه هستند، فردی که ۴ سال قبل مسئولیت داشت باید پاسخگو باشد، چون وظیفه داشت برای جبران کمبود معلم و تأمین آن از طریق دانشگاه فرهنگیان برنامهریزی کند اما این کاربه دلیل ناتوانی در برنامهریزی و تعامل با نهادهای ذیربط انجام نشد.عمده این مشکلات ناشی از ناتوانی در برنامهریزی است و متأسفانه افرادی به عنوان وزیر یا معاون انتخاب میشوند که توانایی لازم را ندارند و فردی که ناتوان است حتی با وجود تلاش بسیار نمیتواند مشکلات را حل کند.یکی از اشکالات اساسی که آموزش و پرورش را به این وضعیت کشانده است مربوط به بازنشستگی پیش از موعد بیش از ۱۰۰ هزار نفر از فرهنگیان در سال ۱۳۸۶ است، وزارت آموزش و پرورش برای جبران این وضعیت در سال ۱۳۸۹، ۴۰ هزار نفر را از طریق آزمون استخدامی جذب کرد و پس از آن جذب معلم از طریق استخدام مسکوت ماند تا اینکه در سال ۱۳۹۴ آزمون استخدامی برای جذب ۳۷۰۴ نفر برگزار شد.سال ۱۴۰۳ نیز ۷۲ هزار معلم استخدام شدند که بیش از ۲۰ برابر سال ۱۳۸۹ است، تأمین معلم از طریق آزمون استخدامی یک روش گران و کم کیفیت است اما آموزش و پرورش مجبور به افزایش ظرفیت جذب معلم از طریق آزمون استخدامی شد که یکی از دلایل آن ناتوانی مجموعه آموزش و پرورش در برنامهریزی نیروی انسانی از سال ۱۳۸۶ تا ۱۴۰۳ است.از سوی دیگر افرادی که در آزمون استخدامی پذیرش میشوند، دوره آموزشی لازم را طی نکردهاند و بدون مهارت و آموزش به کلاس درس میروند؛ این وضعیت عامل اصلی در نارضایتی دانشآموزان از مدارس دولتی و کاهش کیفیت آنها است و در آن سوی ماجرا، مدارس خاص دولتی و غیردولتی بهترین معلمان را گلچین میکنند.
چاپ در شماره ۱۵۷۶ روزنامه یادگار امروز مورخ ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
دیدگاه ها