تورم برای فقرا و اغنیا  به یک  سطح رسید

تقلای بی فایده برای نجات از گرانی ها

تورم بالا و مداوم یکی از آسیب‌های مزمن اقتصادی است که به صورت مستقیم بر رفاه مردم اثر گذاشته و از این جهت بررسی آن دارای اهمیت است. تورم از محاسبه رشد شاخص قیمت‌ها در یک سال نسبت به سال پایه حاصل می شود. این قیمت ها مربوط به گروه متنوعی از اقلام خوراکی و غیرخوراکی است و بر اساس اهمیت هر کالا در سبد مصرفی مردم ممکن است وزن متفاوتی داشته باشد.شاخص مذکور هرماه به تفکیک ۱۰ دهک هزینه‌ای اعلام می شود. دهک اول شامل ۱۰ درصد از فقیرترین افراد جامعه و دهک دهم شامل ۱۰ درصد از ثروتمندترین آن‌ها است. نگاهی به شواهد آماری نشان می دهد که سطح عمومی قیمت گروه متنوعی از کالا و خدمات در فروردین امسال نسبت به بازه زمانی مشابه در سال ۱۴۰۰، در میان دهک اول و دهمی ها بیشترین رشد را داشته است. به بیان دیگر تورم سبد متنوعی از کالا و خدمات در فروردین ۱۴۰۳ نسبت به بازه زمانی مشابه در سال ۱۴۰۰ بر دوش ثروتمندترین و فقیرترین قشر جامعه بیشترین فشار را وارد کرده است. قشر متوسط جامعه نیز کمترین بار فشار تورمی را به دوش کشیده است. در ادامه رشد شاخص قیمت انواع کالای خوراکی و غیرخوراکی و خدمات در میان دهک های درآمدی در فروردین امسال نسبت به فروردین سال ۱۴۰۳ بررسی شده است.

تورم، شاخصی برای سنجش قیمت‌ها

برای محاسبه نرخ تورم ابتدا یک سبد مشخص از کالا و خدمات طراحی می‌شود. این سبد شامل مجموعه‌ای از کالاهای خوراکی، آشامیدنی، دخانیات، کالاهای غیرخوراکی و خدمات است که توسط اغلب مردم مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر به هریک از این سبدها یک وزن اختصاص داده شود، عدد حاصل نشان می‌دهد که میزان اهمیت این کالا در سبد مصرفی مردم چقدر است. اگر تمام خانوارهای کشور بر اساس سطح هزینه‌ای که دارند از کم به زیاد مرتب شده و هر ۱۰ درصد آن‌ها در یک گروه گذاشته شود، دهک هزینه‌ای به دست می‌آید.

همراهی غنی و فقیر در ثبت رشد ۱۷۰ درصدی شاخص قیمت

بررسی داده‌های منتشر شده توسط مرکز آمار ایران نشان می دهد که رشد شاخص قیمت‌ها در فروردین امسال نسبت به فروردین سال ۱۴۰۰ برای دهک اولی‌ها ۱۷۱.۶ درصد بوده است. به بیان دقیق‌تر در فروردین امسال قیمت یک سبد متنوع از اقلام خوراکی و غیرخوراکی برای ۱۰ درصد از فقیرترین افراد جامعه، ۱۷۱.۶ درصد بیشتر از قیمت همان سبد در فروردین ۱۴۰۰ شده است.نکته جالب این آمارها آن است که رشد شاخص قیمت ۱۰ درصد از ثروتمندترین گروه جامعه نیز در فروردین امسال تقریبا در سطح مشابه قرار داشته و معادل ۱۷۱.۹ برآورد شده است. بدین ترتیب می توان گفت میان اغنیا و فقیرا از این حیث تفاوتی وجود نداشته و فشار تورمی ناشی از افزایش قیمت‌ها در فروردین ۱۴۰۳ نسبت به همین رقم در زمان مشابه در سال ۱۴۰۰ یکسان بوده است. رشد شاخص قیمت ها در سایر دهک‌ها مقدار کمتری را به خود اختصاص داده است.بررسی شاخص قیمت کالا و خدمات خوراکی و غیرخوراکی نشان می دهد که در دهک دوم و سوم این رقم در فروردین امسال نسبت به ماه مشابه در سال ۱۴۰۰، معادل ۲.۷۱ برابر شده است. بدین ترتیب این دو گروه پس از دهک اول و دهم بالاترین سطح رشد افزایش قیمت‌ها را تجربه کرده‌اند.بدین ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که به صورت کلی سه قشر اول جامعه که ۳۰ درصد از فقیرترین افراد را به خود اختصاص داده‌اند، بیشترین بار فشار تورمی را در سال جاری، نسبت به سال ۱۴۰۰ به دوش کشیده اند. براساس آنچه تاکنون مطرح شده، مقایشه رشد شاخص قیمت‌ها در میان دهک‌های مختلف هزینه‌ای نشان می‌دهد که بیشترین بار فشار تورمی بر دوش اغنیا و فقرا قرار گرفته است. نکته جالب این بحث آن است که سطح عمومی قیمت گروهی از انواع کالا و خدمات در میان ثروتمندترین و کم درآمدترین قشر جامعه، رشد یکسانی داشته است.بررسی ها همچنین حاکی از آن است که ۵۰ درصد از قشر میانی جامعه کمترین رشد را در شاخص قیمت‌ها تجربه کرده‌ و بدین ترتیب پایین ترین فشار تورمی را متحمل شده‌اند.

چاپ در شماره ۱۵۳۷ روزنامه یادگار امروز مورخ ۱۴۰۳/۰۲/۲۳

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور