برگزاري مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم در 15 استان

پازل مجلس تکمیل شد

مرحله دوم انتخابات دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی از ساعات ابتدایی صبح روز گذشته در ۲۲ حوزه انتخابیه، ۱۵ استان، ۴۷ فرمانداری و ۸۱ بخشداری آغاز به کار کرد تا تکلیف ۹۰ نامزد باقی‌مانده برای ۴۵ کرسی، مشخص شود.

در این مرحله از انتخابات، ۹۰ نامزد با یکدیگر به رقابت پرداختند تا در نهایت، ۴۵ کرسیِ ساختمان بهارستان تعیین تکلیف شود و پرونده انتخابات مجلس دوازدهم نیز بسته شود. در دور اول انتخابات که جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد، سرانجام ۲۴۵ کرسیِ نمایندگی با انتخاب مردم مشخص شد و برای سایر حوزه‌های باقی‌مانده، انتخابات به دور دوم کشید.

متولدین ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۵ به قبل واجد شرایط سنی برای مشارکت در انتخابات هستند. در این مرحله از انتخابات، کسانی که در مرحله اول در یک حوزه رأی داده‌اند می‌توانند در همان حوزه رأی دهند و هم‌چنین کسانی که در دور قبل رأی ندادند امکان رأی‌دهی داشتند. در این مرحله، نامزدی که بیشتری رأی را بیاورد به مجلس دوازدهم راه می‌یابد.

بر اساس این گزارش، انتخابات در این مرحله در ۲۲ حوزه «تبریز، آذرشهر و اسکو»، «شبستر»، «میانه»، «پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز مغان»، «سمیرم»، «لنجان»، «کرج، اشتهارد و فردی»، «تهران، شمیرانات، اسلام‌شهر و پردیس»، «بیرجند، درمیان و خوسف»، «مشهد و کلات»، «آبادان»، «رامهرمز و رامشیر»، «خدابنده»، «زنجان و طارم»، «شیراز و زرقان»، «مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد»، «کرمانشاه»، «گنبدکاووس»، «خرم‌آباد و چگنی»، «قائم‌شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی»، «ملایر» و «ورامین» برگزار شد.

هم‌چنین حوزه‌های تبریز، تهران، آبادان، شیراز، کرمانشاه، خرم‌آباد، قائم‌شهر و ملایر انتخاباتِ تمام‌الکترونیک داشتند.

رهبر انقلاب: هرچه رای بیشتر باشد مجلس قویتر است

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اولین دقایق آغاز رای‌گیری مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در تهران، با حضور در حسینیه امام خمینی(ره)، در این دور از انتخابات که به صورت الکترونیکی برگزار شد، شرکت کردند.

رهبر انقلاب اسلامی بعد از شرکت در انتخابات با اشاره به تفاوت نداشتن مرحله اول و دوم انتخابات، تاکید کردند: اهمیت مرحله دوم کمتر از مرحله اول نیست و مردم با حضور خود در این مرحله از انتخابات، مجلس را تکمیل کنند.

رهبر انقلاب اسلامی، انتخابات را نشانه حضور مردم و اراده و تصمیمگیری آنان دانستند و گفتند: وظیفه ملی هر فردِ دوستدار پیشرفت کشور و نزدیک شدن آن به مقاصد بزرگ، شرکت در انتخابات است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطر نشان کردند: هرچه رای بیشتر باشد، مجلس قوی‌تر خواهد بود و هرچه مجلس قوی‌تر باشد، امکان کار در کشور بیشتر است.

وحیدی: ۶۰ درصد صندوقها در مرحله دوم انتخابات الکترونیکی است

احمد وحیدی وزیر کشور همزمان با  آغاز دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک سالروز میلاد حضرت معصومه(س) بیان کرد: آغاز مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی را با عنایت ذات باری‌تعالی و  به نام نامی حضرت بقیه الله الاعظم آغاز می‌کنیم.

وی افزود: ان‌شاءالله که این مرحله هم مانند مرحله قبل باشکوه و باعظمت برگزار خواهد شد و مردم شریف ما پای صندوق‌های رأی نتایج گرانبهایی را با انتخاب ۴۵ نمایندگان مجلس شورای اسلامی به اتمام برسانند.

وزیر کشور تأکید کرد: برای همه عزیزان در همه شعب که مشغول کار هستند و هیئت‌های اجرایی و بازرسان و هیئت‌های نظارت و فرمانداران و نمایندگان آنها و استانداران و ستادهای هیئت‌های اجرایی و ستادهای هماهنگ‌کننده و ستادهای تبلیغاتی در همه جا آرزوی موفقیت و توفیق داریم  تا در خدمت به مردم شریف در اخذ رأی آنها که امانت الهی است، بیش از پیش موفق باشند.

احمد وحیدی با حضور در ستاد مرکزی انتخابات وزارت کشور رأی خود را در دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به‌صورت الکترونیکی ثبت و وارد صندوق کرد.

احمد وحیدی وزیر کشور پس از ثبت رای الکترونیکی خود در صندوق رای در جمع خبرنگاران گفت: مرحله دوم رای گیری انتخابات برای تکمیل نمایندگان مجلس شورای اسلامی آغاز شده تا  ۴۵ نماینده باقی مانده مجلس انتخاب شوند.

وزیر کشور تاکید کرد: تفاوت این دوره با دوره قبل، الکترونیکی شدن تعدادی بیشتری از شعب است. به گونه‌ای که ۸ حوزه و بیش از ۶۰ درصد صندوق‌ها تمام الکترونیکی شده که امیدواریم گام خوبی در جهت فعالیت‌های نوآورانه در حوزه‌های انتخابات داشته باشیم.

وی ادامه داد: طبیعتا دقت، سلامت در این روش بیشتر و شمارش آرا با روش انتخاباتِ الکترونیکی، راحت‌تر است.این اقدام خوبی است که ما به سمتی که تمام شعب در تمام انتخابات‌ها الکترونیکی شود، حرکت کنیم.

چاپ در شماره۱۵۳۶روزنامه ی یادگار امروز مورخ۱۴۰۳/۰۲/۲۲

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور