سامانه خودنویس راهکاری برای نظارت دقیق برمعاملات بازار مسکن است
در سالهای اخیر نظارت بر بازار و عملکرد مسکن یکی از مهمترین دغدغههای دولت و مردم بوده است، در این زمینه دولت سیزدهم با ارائه سامانه خودنویس توانسته است نظارت خود را بر این بازار بیشتر کند.
سامانه خودنویس با هدف ثبت قراردادهای ملکی و در نتیجه جلوگیری از هرگونه فرار مالیاتی، کنترل قیمت و پیشگیری از هر نوع سوءاستفاده در قراردادهای اجاره و خرید و فروش راهاندازی شده است، که دو طرف قرارداد در اجارهنامه از جمله موجر و مستأجر، همچنین مشاورین املاک دارای پنلهای مختلفی در سامانه خودنویس هستند که با مراجعه به آن میتوانند قرارداد خود را ایجاد و ثبت کنند و از صحت جزئیات آن مطمئن شوند، همچنین امکان دریافت کد رهگیری از سایت خودنویس امکانپذیر است و به این وسیله از بسیاری از سوءاستفادهها جلوگیری میشود.بر اساس ماده ۱۸ قانون جهش تولید مسکن تمام قراردادهای خرید و فروش، پیشفروش، رهن و اجاره املاک مسکونی و غیرمسکونی باید در سامانه ثبت شود که این سامانه کمک بسیاری به دولت برای رصد و نظرات بهتر بر بازار مسکن خواهد کرد.علیرضا مهلی، نماینده وزارت راه و شهرسازی در کار گروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات کشور اظهار میکند: مطابق با دومین مصوبه هفتمین جلسه شورای عالی مسکن و با دستور رئیسجمهور و وزیر راه و شهرسازی، کارگروه تنظیم بازار املاک کشور از اردیبهشت ۱۴۰۲ کار خود را در خصوص ساماندهی بنگاه معاملات املاک آغاز کرد.وی اضافه میکند: ساماندهی بنگاه معاملات املاک کشور یکی از مؤلفههای مهم است، درج نشدن نرخنامه، نداشتن پروانه کسب، صادر نشدن کد رهگیری و استفاده از مبایعهنامه یا اجارهنامههای دستی و صادر نشدن کد رهگیری عمده تخلفات بنگاه معاملات املاک کشور است که در بازرسیها و گشتهای مشترکی که در سراسر کشور و استان تهران صورت گرفت شناسایی شده است.
نماینده وزارت راه و شهرسازی در کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات کشور ادامه میدهد: مردم هنگام مراجعه به بنگاه معاملات املاک باید به نکاتی از قبیل داشتن پروانه کسب و نرخنامه واحد صنفی توجهی داشته باشند و تنها به بودن یک مغازه یا تابلوی بنگاه معاملات املاک بسنده نکنند، از دیگر نکاتی که مردم هنگام عقد قرارداد باید به آن توجه داشته باشند این است که حتماً از مقدار مبلغ و حق کمسیون دریافتی آگاه باشند .مهلی در ادامه میگوید: کارگروه تنظیم بازار املاک و مستغلات کشور گشتهای مشترکی با حضور بازرسان اتاق اصناف، صنعت و معدن، پلیس اماکن و تعزیرات حکومتی در زمینه بررسی مبایعهنامه بنگاههای معاملات املاک کشور انجام میدهند و بررسی مبایعهنامه و اجارهنامهها که از مهمترین اقداماتی است که مردم باید در زمان عقد قرارداد با دریافت کد رهگیری انجام دهند؛ چرا که برخلاف شایعههای رایج بین مردم، در صورت دریافت نکردن کد رهگیری، صاحبخانه مشمول پرداخت مالیات بر خانههای خالی خواهد شد.وی عنوان میکند: رایگان شدن سامانه خودنویس در خصوص عقد قرارداد، دریافت کد رهگیری و بدون پرداخت حق کمسیون برای موجر و مستأجر از خبرهای نویدبخش است .فرشید ایلاتی، کارشناس مسکن میگوید: از عوامل مؤثر در بازار مسکن مشاوران املاک هستند که کارگروه تشکیل شده در حال حاضر پیگیر موارد عنوان شده است؛ در روزهای اخیر وزارت مسکن طرحی را در قالب سامانه خودنویس رونمایی کرده است که مطابق با آن مالک و مستأجر یکدیگر را از روی برنامهها شناسایی و پیدا میکنند و بدون مراجعه به مشاور املاک قرار خود را ثبت و کد رهگیری را نیز دریافت میکنند که این امکان در گذشته فراهم نبوده است و با مراجعه حضوری به مشاورین املاک برای عقد قرارداد و دریافت کد رهگیری و پرداخت حق کمیسیون که هزینه بسیاری هم داشت، انجام میشد.
امکان رتبهبندی املاکیها در آینده
وی اضافه میکند: برنامه خودنویس در دو فاز ثبت قرارداد بین موجر و مستأجر و خرید و فروش طراحی شده است که در حال حاضر فاز اول در دسترس است و فاز دوم که ثبت قرارداد است در آینده راهاندازی خواهد شد، در ادامه برنامه خودنویس موضوع رتبهبندی مشاورین املاک مطرح است، چراکه مراجعان از رتبه، میزان رضایت و تخلفات مشاورین املاک بیخبر هستند.
چاپ در شماره ۱۴۸۹ روزنامه ی یادگار امروز مورخ ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
دیدگاه ها