جام ملت های آسیا 2023 قطر

ژاپنِ ترسناک و مخوف

عباس دارایی/ اختصاصی یادگار امروز

جام ملت های آسیا ۲۰۲۳ به میزبانی قطر آغاز شد . رقابت های جام ملت های آسیا از لحاظ ساختاری مشابه فرمت مورد استفاده برای یورو است ،  ۲۴ تیم شرکت‌کننده که در شش گروه چهار تیمی تقسیم می‌شوند،  دو تیم برتر از هر گروه به اضافه چهار تیم برتر سوم گروه‌ها به مرحله یک‌هشتم نهایی راه خواهند یافت.

به نظر نمی رسد بازی های دور گروهی از کیفیت بالایی برخوردار باشند زیرا حجم بالای تیم های شرکت کننده در کنار صعود تیم های سوم تا حدود بسیار زیادی هم بازی های مرحله گروهی و هم مرحله اول حذفی را کم کیفیت خواهد کرد.

در مرحله یک هشتم اما قدرت های قاره و تیم های مدعی به هم خواهند خورد ، در این مرحله است که عیار تیم ها مشخص و مدعیان جام از خود رونمایی می کنند.

 

ژاپنی ها با درخششی که در جام‌جهانی قطر  داشته اند  با فوتبال آسیا فاصله گرفته‌اند و با برخورداری از فوتبال تاکتیکی روز دنیا و  بازیکنان باکیفیتی که در تیم‌های بزرگ اروپایی بازی می‌کنند، در مسیر قرار قرار گرفتن در جمع تیم‌های مدعی دنیا هستند ، آنها که  در جام‌جهانی ۲۰۲۲قطر  در ضربات پنالتی در یک‌هشتم مغلوب کرواسی شدند به نظر می رسد از آسیا فراتر رفته و به نوعی آسیا برای آن ها کوچک است و از این روست که بسیاری از کارشناسان شانس قهرمانی این تیم را بالا و ژاپن بعنوان مدعی اصلی قهرمانی جام ملت

این تیم یک پله پایین‌تر از آلمان در رده هفدهم رده‌بندی فیفا قرار دارد ، نتایج ژاپن پیش از حضور در جام ملت‌ها نیز به خوبی گویای همه چیز است، تیمی که در ده بازی گذشته شکست نخورده است، در ۴ بازی اخیرش با حداقل ۵ گل حریفانش را شکست داده و نتایج آنها برابر تیم‌های مطرح فوتبال جهان تنها در همین ۴ ماه اخیر فوق‌العاده بوده است.آنها اواخر تابستان، آلمان بار دیگر این بار در یک بازی دوستانه ۴ بر یک شکست دادند، برد ۴ بر ۲ مقابل ترکیه، پیروزی ۲ بر صفر مقابل تونس و برد ۴ بر یک پرو، تنها بخشی از نتایج درخشان تیم موری‌یاسو است که این روزها همه در دوحه به عنوان شانس شماره یک قهرمانی نام برده می‌شود.

شاگردان هاجیمه موری‌یاسو را شانس اول قهرمانی در دوحه می‌دانند، تیمی که در دوره گذشته در نیمه‌نهایی، تیم کشورمان را شکست داد و راهی فینال شد اما در بازی نهایی به قطر که آن دوره با فلیکس سانچژ اسپانیایی شگفتی‌ساز جام ملت‌های ۲۰۱۹ بود، باخت تا جام از ابوظبی راهی دوحه شود و به توکیو نرود

سامورایی ها  تاکنون موفق به به شش دوره حضور متوالی جام جهانی شده  و چهار بار نیز عنوان قهرمان آسیا را کسب کرده اند ،  تیم ژاپن در مدت زمان خیلی کمی از یک تیم آماتور به یک تیم کاملا حرفه‌ای تبدیل شده و  در دنیای فوتبال ژاپن به عنوان نمادی برای تحول و توسعه سریع فوتبال معرفی شود.

ژاپن در ده هشتاد میلادی یک تیم معمولی و آماتور بود ،  اما از دهه ۱۹۹۰ تیم ژاپن پیش‌رفت چشمگیری داشت و به یک تیم حرفه‌ای تبدیل شد،  تیم ملی ژاپن توانست به سرعت پله‌های موفقیت را طی کند و جایگاه خودش را در بین تیم‌های آسیایی تثبیت نماید. این تیم در کنار شش دوره حضور متوالی در جام جهانی  در سال‌های ۲۰۰۲، ۲۰۱۰ و ۲۰۱۸ به دور دوم این مسابقات صعود کرده است ،  همچنین تیم ملی ژاپن در سال‌های ۱۹۹۲، ۲۰۰۰، ۲۰۰۴ و ۲۰۱۱ قهرمان جام ملت‌های آسیا شده است.

تیم ملی فوتبال ژاپن در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر با خلق دو شگفتی تاریخ‌ساز شد و در گروه مرگ رقابت‌ها توانست آلمان و اسپانیا دو مدعی جام رو شکست دهد و به عنوان صدرنشین به مرحله حذفی صعود کند.

کائورو میتوما (برایتون) و تاکفوسا کوبو (رئال سوسیداد) با توجه به سطح نه چندان بالای مسابقات می‌تواند برای تیم حریف کشنده باشد. به این جمع تاکهیرو تومیاسو (آرسنال) و واتارو اندو (لیورپول) از ژاپن تیمی نه در طراز آسیا که در سطح جهان ساخته است .

گرچه خیلی ها ژاپنی ها را مدعی اصلی قهرمانی می دانند اما دو مدعی دیگر جام را باید ایران و کره جنوبی دانست که احتمال می رود در مرحله یک چهارم نهایی به هم برخورد کنند ، پیروز این دیدار به احتمال زیاد فینالیست جام و رقیب ژاپن در دیدار فینال خواهد شد .

ژاپن را کارشناسان  به عنوان مدعی اصلی قهرمانی معرفی می کنند زیرا  نمایش شگفت‌انگیز این تیم در یک سال اخیر شگفت انگیز بوده است ،  آن‌ها پس از تساوی برابر اروگوئه و باخت مقابل کلمبیا، در ۱۰ دیدار بعدی‌ به ۱۰ پیروزی مقتدرانه دست یافتند و رقبای‌شان را یکی پس از دیگری شکست داده اند ،  ۴۵ گل زده مقابل تیم‌های ال‌سالوادور، پرو، آلمان، ترکیه، کانادا، تونس، میانمار، سوریه، تایلند و اردن نشان می‌دهد ژاپن یک تیم کم نظیر است ،  آن‌ها در آلمان، میزبان قدرتمند را تحقیر کردند ،  تونس، با دریافت ۲ گل، آبرومندانه‌ترین نمایش را برابر آبی‌پوشان به ثبت رساند و الباقی تیم‌ها حداقل چهار بار دروازه خود را باز شده دیدند.

نمی توان به راحتی همه چیز را پیش بینی کرد اما در کنار مدعی اصلی جام یعنی ژاپن باید تیم های ایران و کره جنوبی را نیز در زمره مدعیان ارزیابی کرد . به همان میزان که ژاپن بی رحم و ترسناک است ایران و کره نیز از خطوط میانی و تهاجمی شناخته شده ای بهره مند بوده و دارای شخصیت در سطح آسیا هستند و از این رو جام ملت های آسیای امسال را باید جامی متفاوت تر از ادوار گذشته ارزیابی کرد .

چاپ در شماره۱۴۵۵  روزنامه ی یادگار امروز مورخ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور