چشم بازار تجارت ایران به تعطیلی ها

شنبه یا  ۵ شنبه، مساله این است

در اواخر خرداد سال جاری که دوباره مساله تعطیلی جمعه و شنبه مطرح شد، به نظر می‌رسید با توجه به اینکه، شنبه روز تعطیل یهودیان است، انتقاداتی به این طرح از سوی برخی اقشار مذهبی جامعه وارد شود. انتقاد از طرح تعطیلی شنبه تنها به مسائل شرعی محدود نیست؛ بلکه بسیاری از نقد‌ها از جنبه‌های تولید نشات گرفته و منتقدان معتقدند اجرای این طرح همراه با کاهش ساعات کاری، تأثیر مخربی بر تولید کشور خواهد داشت.

این گروه اعتقاد دارد که در حالی‌که نهاد‌های دولتی در سایر کشورها، روز‌های شنبه و یک‌شنبه تعطیل هستند، بخش خصوصی به عنوان محرک اصلی اقتصاد، در روز شنبه همچنان فعال و تنها یک روز یک‌شنبه را در هفته تعطیل است. این گروه ادعا می‌کند که با توسعه فناوری و روابط الکترونیکی، زمان خاصی برای رابطه بین واحد‌های اقتصادی لازم نیست. علاوه بر این، برخی از مخالفان این تصور را دارند که تعطیلی روز‌های هفته در کشور‌های اروپایی به علت کاهش ساعات کاری است، درحالی‌که تقلیل ساعات کار در کشور‌های پیشرفته بیشتر برای این است که فرصت اشتغال به افراد بیشتری برسد.

 

چرا تعطیلی شنبه مهم است؟

صادرات، واردات، کارکرد بانک‌ها و فعالیت‌های اقتصادی چهار ضلع اصلی یک مربع قرمز محدودکننده هستند، محدودیتی که عدم تطبیق زمانی تعطیلات ایران و بیش از ۹۰ کشور، آن را پررنگ‌تر از هر زمانی کرده است. ضمن اینکه قرار نیست ایران تا همیشه در شرایط تحریم باقی بماند و ارتباط بانکی آن با دنیا گسسته باشد، مساله‌ای که رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی کشور نیز به آن اذعان داشته و گفته است همانطور که مسئولان عالی‌رتبه اعلام کرده‌اند، تحریم‌ها باید رفع شده و اقتصاد به شرایط عادی برگردد؛ بنابراین قانونی که در مجلس مصوب می‌شود برای کوتاه‌مدت نیست و ده‌ها سال پابرجا خواهد ماند.ضمن اینکه تعطیلی شنبه در ایران نه‌تنها یک تصمیم ملموس بلکه یک پیام مثبت به جهان است که نشان از تصمیم کشور به همکاری جدی با جوامع بین‌المللی و فعالیت به‌طور جدی و هدفمند در بازار‌های جهانی دارد. اگر این تغییر به شکل رسمی اعلام شود، پیام مهمی به دنیا منتقل می‌شود که ایران به دنبال افزایش تعاملات و همکاری با دیگر کشور‌ها برای تقویت روابط اقتصادی خود است. این تصمیم می‌تواند نشان‌دهنده تعهد جدید ایران به باز کردن جلوه‌های جدید در مسیر توسعه و پیشرفت باشد.تعطیلی شنبه به جای پنج‌شنبه موجب هماهنگی بیشتر با بازار‌های جهانی می‌شود؛ زیرا روز‌های تعطیل در ایران با روز‌های کاری بسیاری از کشور‌ها همخوانی دارد. این هماهنگی می‌تواند باعث تسهیل در انجام معاملات و تبادلات بین المللی شود.پس از همخوانی روز‌های تعطیل در ایران با بسیاری از کشورها، افزایش فعالیت در بازار‌های مالی ممکن است به عنوان یک نتیجه طبیعی از این تغییر روز‌های تعطیلی رخ دهد. با توجه به سیگنال مثبت مجلس نسبت به تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه به نظر می‌رسید که در زمانی نه چندان دور دولت و مجلس این طرح را قانون کرده و اجرایی کنند. با این حال  محمد حسینی معاون امور مجلس رئیسی در پاسخ به پرسشی درباره اضافه شدن یک روز تعطیلی به تعطیلی روز جمعه گفت که این موضوع در کمیسیون اجتماعی مجلس مطرح شده، ولی تصمیم گیری درباره آن هنوز به صحن مجلس نیامده است. او با تاکید بر اینکه دولت پیشنهادی برای تعطیلی شنبه‌ها نداشته است، ادامه داد که پیشنهاد دولت همان تعطیلی است که از قبل برای پنجشنبه و جمعه مطرح بوده است.به این ترتیب علیرغم اینکه تعطیلی شنبه به عنوان یک تغییر استراتژیک در روز‌های تعطیل می‌تواند تأثیرات مثبتی بر مبادلات بانکی و تعاملات بین‌المللی در ایران داشته باشد و به تسهیل بیشتر در امور مالی و تجاری منجر شده و به ارتقاء نقش اقتصادی کشور در بازار‌های جهانی کمک کند، اما ظاهرا این طرح کماکان در وضعیت معلق قرار دارد. باید توجه داشت که حلقه گم شده اقتصاد ایران بهره‌وری پایین هم از لحاظ نیروی انسانی و هم از حیث تعاملات بین‌المللی است.

چاپ در شماره۱۴۴۴  روزنامه ی یادگار امروز مورخ ۱۴۰۲/۱۰/۱۲

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور