استاندار لرستان؛

سهم ۳۰ میلیونی لرستان در طرح کاشت نهال

استاندار لرستان گفت: دولت سیزدهم طرح کاشت یک میلیارد اصله درخت را با همکاری مردم ادامه می دهد.

به گزارش یادگار امروز :فرهاد زیویار در مراسم روز جهانی خاک و کاشت نهال در خرم آباد اظهار کرد: برداشتن قدم های مناسب در مسیر اجرای عمومی درختکاری مستلزم درک مناسب از ظرفیت های اساسی عناصر خاک و درخت است.

استاندار لرستان با اشاره به سهم ۳۰ میلیونی لرستان در طرح کاشت یک میلیارد درخت برای کشور تاکید کرد: سهم هر لرستانی در این برنامه کاشت بین ۱۵ تا ۲۰ نهال در طول چهار سال است که انتظار می رود شهروندان در این امر مشارکت داشته باشند.

وی افزود: صاحب و متولی طرح کاشت یک میلیارد درخت به عنوان یکی از برنامه های در دست اجرا در دولت سیزدهم، مردم هستند و این مهم توسط آنها انجام خواهد شد.

استاندار لرستان به نقش مهم رسانه‌ها در برنامه کاشت نهال توسط مردم اشاره و عنوان کرد:از آنجا که اصل این برنامه برای رسانه‌ها بوده بنابراین اصحاب رسانه نقش مهم تبلیغ،تبیین و تشویق مردم برای مشارکت در این طرح ایفا می‌کنند

وی خاک و درخت را دو کارخانه عظیم با کارکردهای حیاتی دانست و بیان کرد:خاک و درخت کاردکردهای مختلفی از قبیل تولید غذا، تثبیت خاک، تجزیه و تبدیل ضایعات به مواد قابل استفاده سایر موجودات،تصفیه خانه طبیعی هوا، کنترل سیلاب‌ها و ذخیره آب‌های زیرزمینی برای انسان و اکوسیستم دارند و ما باید بتوانیم درک بهتری نسبت به استفاده از این امکانات خدادادی داشته باشیم و در جهت مصرف بهینه و درست از این ظرفیت‌ها گام برداریم.

هشت هزار اصله نهال در لرستان غرس شد

هشت هزار اصله نهال در راستای تحقق کاشت یک میلیارد درخت در کشور با حضور عموم مردم و مسوولان در لرستان غرس شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان در آیین نهال کاری شهر خرم آباد گفت: کاشت سراسری نهال در دستور کار استان های کشور قرار گرفته که عملیات کاشت هشت هزار اصله در سطح ۲۰ هکتار نیز به عنوان سهم لرستان امروز صورت گرفت.

حسین میرزایی با بیان اینکه جانمایی نهال‌ها در شهرستان‌های استان انجام شده است تصریح کرد: طرح کاشت نهال قرار است به مدت چهار سال در کشور اجرایی شود و سهم استان‌ها مشخص شده که در لرستان هر ساله هفت میلیون و ۵۰۰ هزار نهال کاشته خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه لرستان ظرفیت تولید سالانه بیش از ۱۲ میلیون اصله نهال را دارد، ادامه گفت: توسعه ۶۰۰ هکتار باغات توسط جهاد کشاورزی ، توسعه باغات در اراضی شیبدار و زراعت چوب نیز در این قالب انجام می شود.

به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان یک میلیون و ۸۰۰ هزار اصله نهال در مراکز دولتی و پنج میلیون و ۵۰۰ هزار اصله در نهالستان های خصوصی استان تولید شده است و مشکلی بابت تامین نهال وجود ندارد، اما همه مردم و مسوولان باید در کشت و نگهداری نهال ها پای کار باشند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان نیز گفت: در قالب طرح ملی کاشت درخت ۳۰ میلیون اصله نهال در این استان غرس می شود و در این راستا به منظور استفاده از تمامی ظرفیت‌ها منابع طبیعی با دستگاه‌های اجرایی و نیروهای نظامی و انتظامی، دانشگاه‌ها تفاهم‌نامه‌ای انعقاد شده تا سالانه حدود هفت میلیون و ۵۰۰ هزار اصله نهال در استان بصورت کمربند سبز در اطراف شهرها کاشت شود.

ضررورت اجرای طرح آبخیزداری در ۸۸۰ هزار هکتار از اراضی لرستان

مدیر کل منابع طبیعی لرستان اظهار داشت: ۶۲۰ هزار هکتار آبخیزداری در مراتع و جنگل های استان اجرا شده اما انجام این عملیات در سطح ۸۸۰ هزار هکتار دیگر ضروری است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان اظهار داشت: ۶۲۰ هزار هکتار آبخیزداری در مراتع و جنگل های استان اجرا شده اما انجام این عملیات در سطح ۸۸۰ هزار هکتار دیگر ضروری است وهر هکتار عملیات آبخیزداری به طور متوسط منجر به ذخیره ۵۳۰ متر مکعب آب، بین ۲ تا ۹ تن در هکتار کنترل فرسایش خاک، جذب ۵.۵ تن رسوب و تولید ۱۲۰ کیلوگرم علوفه می شود.

این مقام گفت: طی سال های ۹۷ تا ۹۹ از محل اعتبارلرستانات صندوق توسعه ملی با اولویت اجرای عملیات آبخیزداری بیش از یک هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال به لرستان اختصاص یافت وآبخیزداری در بیش از ۷۰ حوضه آبخیز انجام و بیش از ۱۱۰ میلیون متر مکعب آب استحصال شد که سد مستحکمی در مقابل خسارات طبیعی است .

احمدرضا دالوند بر لزوم تهیه برنامه‌ زمان‌بندی برای اجرای این طرح تاکید کرد و افزود: طراحی فاز نخست باید حدود یک کیلومتر پیش‌بینی شود تا با وفاق عمومی و همکاری دستگاه‌ها نسبت به کاشت درختان اقدام شود.

وی اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی توسط رسانه‌های عمومی به منظور مشارکت و استفاده از ظرفیت مردم در اجرای این طرح را مهم برشمرد و اظهار داشت: آبیاری برای نگهداری از این درختان مهمترین موضوع است که امور آب و آبفا همکاری لازم را در این زمینه دارند.

به گفته دالوند نوع نهال هایی که کاشت می‌شود عمدتا میوه‌دار یا درختانی هستند که برای زراعت چوب استفاده می‌شود وسهم لرستان از جنگل‌های ایران بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار است.

کاشت نهال در ۶۰۰ هکتار از اراضی شیب دار لرستان

سید عماد شاهرخی در آیین طرح سراسری مرحله نهالکاری مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور همزمان با سراسر کشور، در کمربند سبز شرق خرم آباد: در این طرح،اظهار داشت:سهم استان کاشت چهار میلیون اصله نهال است .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت:در دولت سیزدهم و در طی دو سال گذشته مجموعا یک هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی به باغات تبدیل شده اند که عمده آن در اراضی شیب دار صورت گرفته است.

شاهرخی بیان کرد:این میزان کاشت درخت، ۱۵ تن به تولیدات استان اضافه خواهد کرد و زمینه اشتغال ۲۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم نیز فراهم خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان عنوان کرد:در سال گذشته در قالب طرح کاشت یک میلیارد درخت، در ۵۰۰ هکتار از اراضی شیب دار درخت کاشته شده است وبرای امسال نیز پیش بینی شده است که در قالب طرح کاشت یک میلیارد درخت، در ۶۰۰ هکتار از اراضی شیب دار درخت کشت شود.

شاهرخی تصریح کرد:طرح توسعه باغ ها در اراضی شیب دار و کم بازده یکی از طرح هایی است که می تواند زمینه رونق تولید را در بخش کشاورزی مناطق کوهستانی فراهم کند وتوسعه باغات در اراضی شیب دار،نقش بسیاری در اقتصاد و اشتغال خانواده ها، سلامت مردم، جلوگیری از فرسایش خاک، تلطیف هوا، توسعه گردشگری و … دارد.

وی از مزایای این طرح که با مشارکت مردم صورت می‌گیرد،به مقابله با فرسایش خاک، حفظ و احیای منابع طبیعی و جلوگیری از تصرف اراضی، پیشگیری از تغییر کاربری‌های نامناسب زمین‌های کشاورزی و ملی، استفاده از روان آب‌های سطحی، استفاده از آب سبز با هدف افزایش بهره وری در باغ‌های دیم، حفاظت از آب و خاک و اجرای عملیات آبخیزداری اشاره کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان اظهار کرد:در استان نیز ضمن بهره گیری از این فرصت زمینه‌ای برای حفاظت از منابع طبیعی با مشارکت مردم، افزایش اشتغال و سطح تولید محصولات باغی این استان نیز فراهم خواهد شد.

شاهرخی در بخش دیگری از صحبت هایش به رفع تداخلات اراضی نیز گریزی زد و گفت:مصمم هستیم تا پایان سالجاری کلیه پرونده ها و پلاک های رفع تداخلات استان که بالغ بر ۵۰۰ مورد هستند را تعیین تکلیف کنیم.

وی ادامه داد:همه همکاران در جهاد کشاورزی،ثبت اسناد و… پای کار هستند تا با کار جهادی و انقلابی بتوانند این مهم را به سرانجام برسانند و با هویت بخشی به اراضی کشاورزی و کشاورزان آنان را در توسعه تولیدات یاری کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان عنوان کرد:امروز همزمان با این طرح، به یاد ۸۶ شهید جهادگر ۸۶ نهال غرس شد تا ادامه دهنده یاد شهدا و امام باشیم.

یک میلیون اصله نهال در بروجرد تولید شد

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد گفت: یک میلیون نهال در بروجرد تولید شده و همزمان با پویش سراسری کشوری در سطح ۲ هکتار منابع ملی شهرستان کاشته می‌شود.

یحیی کریمی افزود: طرح کاشت نهال در منابع طبیعی شهرستان مردمی است اما منابع طبیعی نیز علاوه بر نظارت، نهال هم تولید کرده است تا با همراهی مردم در راستای ارتقای گسترش فضای سبز شهرستان اقدام شود.

وی با تاکید بر رعایت نکات موثر در نگهداری و کاشت این نهال‌ها اضافه کرد: اصلی‌ترین نکته در مورد این نهال‌ها نگهداری از آنها است که باید به آبیاری آنها به خصوص در فصل گرما توجه شود.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد بیان کرد: عمده این یک میلیون نهال تولید شده در اسفندماه و همزمان با زمان درختکاری به صورت رایگان در اختیار مردم گذاشته می شود.

کریمی ادامه داد: تقویت پوشش گیاهی یکی از اقدامات منابع طبیعی برای حفاظت از خاک و منابع طبیعی است که علاوه بر گسترش فضای سبز در نگه داشتن بافت خاک و جلوگیری از زمین به هنگام وقوع سیلاب ها نقش موثری دارد.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور