حریم قلعه تاریخی «فلک‌الافلاک» تا پایان امسال ساماندهی می‌شود

 

به گزارش روابط‌عمومی میراث‌فرهنگی لرستان، با پیگیری وزیر میراث‌فرهنگی، استاندار لرستان و مساعدت رئیس‌جمهور و فرماندهان سپاه پاسداران در نشست ویژه رفع موانع تولید مشکلات قلعه «فلک‌الافلاک» مطرح و تصمیم‌گیری شد.

تخلیه حریم قلعه «فلک‌الافلاک» از سوی سپاه و واگذاری آن به وزارت میراث‌فرهنگی و گردشگری تا پایان سال صورت می‌گیرد.در سومین نشست ویژه رفع موانع تولید با حضور سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری، مشکلات مربوط به دو منطقه گردشگری «قلعه فلک‌الافلاک» در استان لرستان و «جزیره گردشگری آشوراده» در استان گلستان بررسی و با تدابیر اندیشیده شده، این مناطق گردشگری پس از چندین دهه از بلاتکلیفی خارج شد.

تأمین مکان و جابه‌جایی پادگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از حریم اثر تاریخی قلعه فلک‌الافلاک» که از دستورات رهبری معظم انقلاب اسلامی در سال ۱۳۷۱ بوده نیز از دیگر مسائل مطرح شده در این جلسه بود که مقرر شد با مساعدت دولت و همراهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این منطقه تا پایان سال تخلیه و به‌منظور توسعه و رونق گردشگری به وزارت میراث‌فرهنگی و گردشگری تحویل شود.

مرمت کاروان‌سرای «چمشک» باید براساس معیارهای جهانی انجام شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان تأکید کرد: مرمت کاروان‌سرای «چمشک» پلدختر باید بر اساس معیارهای جهانی انجام شود.

عطاحسن‌پور اظهار داشت: مرمت کاروان‌سرای «چمشک» پلدختر باید با معیارهای جهانی انجام شود و بیش‌ازپیش موردتوجه قرار گیرد وکاروان‌سراهای لرستان به‌خاطر شرایط توپوگرافی از ویژگی‌های معماری منحصربه‌فرد برخوردار است و ۱۱ کاروان‌سرا در این استان وجود دارد.

 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان، بیان کرد: ارزیاب یونسکو تنها از کاروان‌سرای «چمشک» بازدید کرد و دیگر کاروان‌سراهای این استان مغفول ماند و در بین ۵۴ کاروان‌سرای کشور، «چمشک» جهانی شد.

حسن‌پور با بیان اینکه کاروان‌سرای «چمشک» دارای سه حیاط و نمازخانه آن روباز بوده که در بین کاروان‌سراهای ایران منحصربه‌فرد است، افزود: این کاروان‌سرا چند فصل مرمت شده؛ اما باتوجه‌ به اینکه ثبت جهانی شده باید طبق منشورهای جهانی آتن و ونیز مرمت شود که این مهم نیازمند اعتبار ویژه است.

وی اضافه کرد: نخستین بنای تاریخی لرستان که به ثبت جهانی رسیده در شهرستان پلدختر قرار دارد که در سیل ۹۸ و تغییر مسیر رودخانه، دیواره‌های غربی کاروان‌سرای «چمشک» را مورد تهدید قرارداد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان با اشاره به اینکه این اثر جهانی باید به‌خوبی مرمت شود تا از خطرات احتمالی در امان باشد، اضافه کرد: بازسازی مسیر خاکی، نصی تابلوهای راهنما، تملک اراضی اهالی محلی و تأمین برق، گاز و آب همچنین ایجاد زیرساخت‌ها و فناوری در این مکان تاریخی ضروری است.

نصب سایه‌بان برای «سنگ‌نوشته» تاریخی خرم‌آباد

حسن‌پور افزود: هم‌زمان با هفته گردشگری و آغاز هفته وحدت و در راستای حفاظت از «سنگ‌نوشته» تاریخی خرم‌آباد اقدام به نصب سایه‌بان برای این اثر تاریخی کردیم.

وی اظهار کرد: بزرگ‌ترین آسیبی که به اثر تاریخی «سنگ‌نوشته» خرم‌آباد وارد می‌شد بارش باران و تابش آفتاب بود که این سازه حفاظتی در همین راستای برای این اثر ارزشمند نصب شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان با بیان اینکه برای ساخت این سازه حفاظتی یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار از محل اعتبارات عمرانی هزینه شده است، افزود: «سنگ‌نوشته» کتیبه‌ای تاریخی به زبان فارسی و خط کوفی در مرکز شهر خرم‌آباد است که قدمت آن به دوره سلجوقیان می‌رسد.

حسن‌پور، ادامه داد: «سنگ‌نوشته» خرم‌آباد به دستور یکی از امرای محلی سلجوقی به زبان فارسی و خط کوفی نوشته شده و حاوی احکامی درباره بخشش مالیات، چرای دام در چراگاه‌های شاپورخواست و ممنوع کردن برخی عادات ناپسند است.

وی اضافه کرد: سنگ‌نوشته که درگذشته به «برد نوشته» معروف بوده سال ۱۳۳۴ به شماره ۳۹۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

ظرفیت بی‌نظیر الیگودرز در حوزه گردشگری زمستانی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان تأکید کرد: شهرستان الیگودرز ظرفیتی بی‌نظیر در حوزه گردشگری زمستانی دارد وموافقت‌نامه اصولی احداث اقامتگاه بوم‌گردی و همچنین تمدید موافقت‌نامه اصولی اقامتگاه بوم‌گردی در شهرستان الیگودرز صادر شده است.

وی اظهار کرد: شهرستان الیگودرز به‌واسطه برخورداری از طبیعت بی‌نظیر و ظرفیت‌های بالا در حوزه گردشگری آبی، در صورت توسعه زیرساخت‌های لازم می‌تواند به یکی از قطب‌های گردشگرپذیر استان و کشور، تبدیل شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان ادامه داد: ظرفیت‌های این شهرستان در حوزه گردشگری زمستانی به‌واسطه وجود پیست اسکی «تمندر» و ضرورت توسعه زیرساخت‌های گردشگری از جمله ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی در راستای صنعت گردشگری در این منطقه ضروری است.

حسن‌پور با بیان اینکه طبیعت حیرت‌انگیز الیگودرز به‌خصوص برخورداری از آبشارهای متنوع و دشت لاله‌های واژگون، خود موهبتی مثال‌زدنی برای ارتقای زیرساخت‌های گردشگری است، افزود: وجود دهکده گردشگری سد «حوضیان»، باغات و مناظر بکر، مزارع بید، شکارگاه «دره‌جری»، دریاچه «شط‌تمی»، دریاچه «سد خان‌آباد»، چشمه «آسار» و سراب «شاهمکان» در منطقه «شول‌آباد»، رودخانه «ماهیچال»، طبیعت «قالی کوه» و رودخانه «مور زری» در بخش «زلقی»، غار «تمندر»، «گایکان»، «دره دورک» و دشت لاله‌های واژگون در روستای «دالانی» و چندین جاذبه دیگر، هرکدام ظرفیتی است که معرفی آنها نیازمند ایجاد زیرساخت‌های گردشگری به‌ویژه در حوزه اسکان و اقامت به شمار می‌رود.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور