نایب قهرمانی به لطف محرومیت روسیه !

عقب گرد آزادکاران

عباس دارایی/ اختصاصی یادگار امروز

 

تیم ملی کشتی آزاد ایران با کسب ۱ طلا، ۲ نقره و ۱ برنز پس از آمریکا در جایگاه دوم رقابت های کشتی قهرمانی جهان ۲۰۲۳ صربستان قرار گرفت.

تیم ملی کشتی آزاد ایران با هدایت پژمان درستکار و با ۱ طلا (امیرحسین زارع) ، ۲ نقره (امیرمحمد یزدانی و حسن یزدانی) و ۱ برنز (محمد نخودی) با ۱۱۰ امتیاز نایب قهرمان شد و گرجستان نیز در جای سوم قرار گرفت.

این نایب قهرمانی تیم درستکار البته در حالی حاصل شده است که  نتایج کشتی گیران تیم روسیه فقط جنبه فردی داشت و محرومیت این کشور در بخش تیمی همچنان ادامه دارد و گرنه تیم ایران عملا در مقام سوم قرار می‌گرفت.

از آنجا که  فاصله زیاد کشتی آزاد ایران، آمریکا و روسیه با دیگر کشورها عملا رقابت های جهانی به رقابت برای کسب مدال بین سه قطب اصلی کشتی جهان تبدیل شده است ، تیم ایران عملا قافیه را به دو رقیب اصلی خود در این مسابقات باخت و عملکرد پرانتقادی را از خود به نمایش گذاشت.

شکست در دو دیدار فینال از سوی حسن و امیر محمد یزدانی ، کشتی های پراشتباه رحمان عموزاد ، حذف ۵ کشتی گیر ایرانی در اوزان دیگر عملا کشتی ایران را در قیاس با کشتی های سال گذشته در یک وضعیت ضعیف قرار داده و یک ناکامی بزرگ برای کشتی گیران ایران یک سال قبل از المپیک ۲۰۲۴ پاریس رقم خورد .

نقطه عطف کشتی ایران در این رقابت ها اما قهرمانی امیرحسین زارع کشتی وزن سنگین وزن ایرانی بود که با غلبه بر طاها آکگل و پتریاشویلی دو قهرمان نامدار جهان و المپیک حاصل شد .

شکست سنگین حسن یزدانی برابر تیلور آمریکایی آن هم در حالی که همه علاقه مندان و کارشناس کشتی اعتقاد دارند او ضعیف ترین کشتی اش را در میان همه رقابت هایش با این کشتی گیر نامدار آمریکایی در جهانی امسال گرفت یکی از پر حرف و حدیث ترین موضوعاتی است که علاوه بر ناکامی کلی کشتی ایران در این رقابت ها ، کادر فنی و مربیان تیم ملی را تحت شعاع قرار داده است .

تیمی که در ۸ وزن شانس مدال داشت و نمی‌شد هیچ‌کدام از نفرات را بدون شانس دانست، با چهار مدال به کار خود خاتمه داد ، آن هم در شرایطی که اطری و عموزاد دو فینالیست سال گذشته دست شان حتی به مدال برنز جهانی بلگراد نیز نرسید ،  تیم ملی کشتی آزاد ایران  سال گذشته ۲ طلا، ۳ نقره و ۲ برنز کسب کرد اما امسال تعداد مدال‌های طلا و نقره نه تنها کاهش داشت بلکه برخی از کشتی‌گیران نسبت به دوره قبل عملکرد ضعیفی داشتند.

زارع ملی‌پوش سنگین‌وزن و طلایی ایران  تنها کشتی‌گیری بود که با عملکردی خوب رتبه سومی خود را ارتقا داد و به عنوان قهرمانی جهان رسید اما سایر کشتی‌گیران از جمله محمد نخودی، رحمان عموزاد و یونس امامی نتوانستند از عناوین سال گذشته خود دفاع کنند .

از حیث فنی دو موضوع در رقابت های جهانی امسال برای کشتی گیران ایرانی رخ داد ، نخست اینکه کشتی گیران ما که طعم شکست را چشیدند اغلب در وقت دوم کشتی ها را واگذار کرده و در ثانیه های پایانی دست کم دو کشتی گیر پر امید ما از دستیابی به مدال ناکام ماندند.

باخت مجتبی گلیج و رحمان عموزاد آن هم در ثانیه‌های پایانی از جمله این شکست هاست که باعث شد  تا مدال‌های خوشرنگ از دست برود ، با وجود امکانات بسیار بالا و تداکر بسیار خوب اما به نظر می رسد باید فدراسیون در پی واکاوی دقیق این ناکامی برود که چرا کشتی ایران دست کم در مقایسه با نتایج سال گذشته افت محسوسی داشته و درجا زده است ،  تمرینات، بدنسازی، تغذیه و کوچینگ مربیان و میزان تمرکز روحی و روانی کشتی گیران از جمله موضوعاتی است  که در باید در بررسی و واکاوی نتایج کشتی گیران ایرانی مدنظر قرار گیرد.

باخت حسن یزدانی نیز برابر تیلور هر چند قابل پیش بینی بود و نمی توان دیگر به راحتی انتظار پیروزی او را برابر این کشتی گیر نامدار آمریکایی انتظار داشت اما یزدانی نشان داد  به لحاظ روحی اصلا شرایط مناسب را نداشت ، او حتی در کشتی های دیگرش در این رقابت ها بسیار پرصلابت نشان نداد کاملا مشهود بود  که شرایط خوبی ندارد و از  لحاظ روحی نیز در دیدار فینال مانند همیشه پا را داد و روی هجوم های خود ، به تیلور امتیاز داد ، بعد از دادن امتیازها او  نتوانست خودش را جمع کند و در آن مبارزه وقتی امتیازات را دست می‌داد، بی‌تفاوت بود و وا می داد.

اغلب کشتی‌گیران ایران در جهانی ۲۰۲۳ صربستان حرکت رو به عقبی داشتند و تردیدی وجود ندارد  که ایرادات فنی متعددی  در تیم ایران وجود دارد،  علاوه بر مشکلات جسمانی و کم آوردن بیشتر کشتی‌گیران از جمله رحمان عموزاد، امیرعلی آذرپیرا، رضا اطری، محمد نخودی و حتی حسن یزدانی در مصاف با تیلور، ایرادات فنی هم در عملکرد کشتی‌گیران واضح بود و شکست های ثانیه‌های پایانی برخی آزادکاران، شکست سنگینی را بر کشتی ایران رقم زد ،  هر چند قهرمانی امیرحسین زارع با شایستگی طلایی شد  اما در مجموع کشتی آزاد ایران عملکرد رو به جلویی از خود نشان نداد.

به نظر نمی رسد که فدارسیون به راحتی اظهارات دبیر و فرار از دلایل شکست از سوی او و مربیان تیم ملی در واقعیت ها ، فدراسیون نشین ها این ناکامی را نپذیرند ، آنها باید بنشینند و دلایل شکست خود را برای حضوری قدرتمند در پاریس شناسایی کنند.

چاپ در شماره ۱۳۶۳ روزنامه ی یادگار امروز مورخ ۱۴۰۲/۰۷/۰۵

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور