وقتی  اقتصاد گردشگری نادیده گرفته می شود

پسرفت صنعت حمل و نقل

حوادثی که این روزها در جریان انتقال زائران پیش روی همگان قرار دارد و نبود بلیت در خطوط هوایی، ریلی و جاده ای خود گواه این مدعاست که این ناوگان برای حمل این تعداد زائر کمی خسته و ناتوان است.

لجبازی شرکت های هواپیمایی برای فروش بلیط، کمبود رام های قطار و هم چنین فرسودگی ناوگان جاده ای که هر روز بر سن آن افزوده می شود از جمله موانعی است که برخی از سرمایه گذاری های دیگر مانند صنعت هتلسازی و یا سرمایه گذاری های رفاهی را کاهش می دهد.

 

حمل و نقل لنگ می زند

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی دراین رابطه اظهار می کند: مشهد مقدس در مقایسه با سرمایه گذاری ها و تقاضای سفری که دارد اما در حوزه زیر ساخت های حمل و نقل ضعیف است.محمدرضا توکلی زاده با بیان اینکه بی توجهی به نیاز ها و زیر ساخت های لازم موجب دلسردی سرمایه گذران خواهد شد می گوید: در حوزه زیر ساخت ها به هر میزان که سرمایه گذاری و به این موضوع توجه شود به اقتصاد گردشگری این استان کمک خواهد شد بر همین اساس باید چالش های این حوزه را جدی گرفت.وی اذعان می کند: در مقایسه با میزان تقاضا ما با محدودیت هایی از جمله قیمت‌گذاری دستوری، تحلیل رفتن ناوگان حمل و نقل مسافر بویژه در بخش هوایی روبرو هستیم که به ویژه در مناسبت های مذهبی و ایام خاص مانند عید نوروز تبعات این کمبود ها بیشتر به چشم می آید.وی اذعان می کند: ساماندهی زیرساخت‌های سفر به ارتقای اقتصاد گردشگری می‌انجامد اما مشکل شاخصی که در حوزه جابه‌جایی مسافر وجود دارد ضعف در این حوزه است.

 

قیمت های دستوری بلای جان سرمایه گذاری

تشویق برای سرمایه گذاران در حوزه سرمایه گذاری نیازمند مشوق های فراوان است لذا بسیاری از کارشناسان بر این باورند که قیمت های دستوری و فرمایشی نمی تواند میل سرمایه گذاران رابرای سرمایه گذاری افزایش دهد.مدیر حمل و نقل ریلی رجا یکی از جمله متصدیان صنعت حمل ونقل ریلی است که معتقد است برای جذب سرمایه گذاران باید از اعمال قیمت های دستوری اجتناب و بخش خصوصی را حمایت کرد.علیرضا هاشمی عنوان می کند: به طور مثال قیمت بلیت قطار مشهد- سرخس سال گذشته ۸۰ هزار ریال بوده که امسال به ۱۰۵ هزار ریال رسیده، این در حالی است که قیمت واگنی که با آن مسافران جابه‌جا می‌شوند، هشت میلیون یورو است و این شرایط توجیه اقتصادی ندارد.وی می گوید: قیمت این قطار به‌گونه‌ای است که اکوسیستم اقتصادی منطقه را به هم ریخته و موجب شده است حمل‌ونقل جاده‌ای تحت تاثیر قرار بگیرد و بسیاری از کسب‌وکارهای مرتبط با آن در مسیر جاده ای، فاقد صرفه اقتصادی باشند.وی با بیان اینکه فضایی که در صنعت هوایی حاکم است در صنعت ریلی کشور نیز وجود دارد ادامه می دهد: قیمت تکلیفی برای سفرهای ریلی منطقی نیست.دراین رابطه رییس هیئت مدیره کانون حمل و نقل مسافری نیز بر این موضوع مهر تائید زده و اظهار می کند: هزینه تمام ‌شده در این بخش به‌گونه‌ای است که سرمایه‌گذار از این حوزه فراری شده است، در سال ۱۴۰۰ ناوگان اتوبوسرانی بین شهری استان با هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس فعالیت می‌کرد که در حال حاضر این تعداد به ۸۰۰ دستگاه کاهش پیدا کرده است.حسام آسیابان اذعان می کند: عمر متوسط ناوگان ۱۳ سال است و عملا ناوگان بخش حمل‌ونقل جاده‌ای ما در وضعیت مطلوبی قرار ندارد.وی با انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری حمل‌ونقل جاده‌ای بیان کرد: قیمت بلیت یک میلیون و ۸۹۰ هزار ریالی مسیر مشهد- تهران فاقد صرفه اقتصادی است.رییس جامعه حرفه ای هتلداران مهمترین مشکل هتلداران در شرایط کنونی را نبود تناسب درآمد در مقایسه با سرمایه گذاری کلان انجام شده در صنعت هتلداری می داند.محمود مادرشاهیان می گوید: خراسان رضوی با برخورداری از ۵۲ درصد ظرفیت اقامتی کشور، فرصت بی نظیری را در این بخش.وی اذعان می کند: در این راستا و برای استفاده از این ظرفیت و تناسب سرمایه گذاری انجام پذیرفته لذا می بایست مقدمات و زیر ساخت های سفر برای زائران بیش از گذشته تسهیل و فراهم شود.

چاپ در شماره ۱۳۵۷ روزنامه ی یادگار امروز مورخ ۱۴۰۲/۰۶/۲۸

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منشور اخلاقی

تبلیغات

پیشخوان

روزنامه امروز خراسان جنوبی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور